https://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/issue/feedEnsino & Multidisciplinaridade2024-04-19T00:00:00-03:00Maria Consuelo Alves Limarem@ufma.brOpen Journal Systems<p>Publicação do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciência e Matemática da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).</p> <p style="margin: 0px;">Missão: Divulgar produções científicas resultantes de pesquisas na área do ensino de ciências naturais e educação matemática e de áreas afins a essa área, envolvendo questões educacionais dos diferentes níveis de ensino. A revista aceita manuscritos originais escritos nos idiomas português e espanhol.</p> <p style="margin: 0px;"> </p> <p style="margin: 0px;">ISSN 2447-5777 </p>https://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/22330Produção textual na formação docente em Ciências: possíveis contribuições do ciberativismo de mulheres cientistas em contexto adverso2024-02-15T19:54:33-03:00Francisco Raule de Sousaraule.sousa@ufca.edu.brAdriana Cavalcanti dos Santosadricavalcanty@hotmail.com<p>A discussão levantada neste artigo objetiva identificar as principais demandas da agenda das mulheres participantes de um evento <em>online</em> no canal Rede Brasileira de Mulheres Cientistas – RBMC. A partir das discussões apresentadas, serão elencadas possibilidades de reflexões sobre tópicos temáticos orientadores para o ensino de produção textual na formação inicial de docentes visando a construção de um currículo de Ciências focado no compromisso social. Por meio da análise qualitativa de natureza interpretativa, tomamos como dados a materialidade discursiva em um vídeo postado no <em>YouTube</em>, no canal da RBMC, sob a abordagem analítica da Análise Textual Discursiva (ATD). As categorias organizadas em iniciais, intermediárias e finais indicaram, respectivamente: organização retórica do evento, aspectos das identidades das mulheres nas apresentações pessoais e abrangência das temáticas apresentadas tanto no que se refere aos projetos em curso quanto aos desafios destacados pelas participantes das cinco regiões brasileiras. Como resultado, o metatexto aponta para discussões possíveis, no âmbito da produção textual, as seguintes questões: busca por equidade no que tange às relações de gênero, utilização do ciberespaço como recurso potente de mobilização social e de produção de saberes no espaço acadêmico, além de reflexões sobre linguagem e ensino de Ciências.</p> <p><strong>Textual production in the teacher training in science: possible contributions of women scientists cyberactivism in an adverse context</strong></p> <p>ABSTRACT</p> <p>The discussion raised in this paper aims to identify the main demands on the agenda of women participants in an online event on the Brazilian Network of Women Scientists channel – RBMC (acronym in Portuguese). Based on the discussions presented, possibilities for reflections on thematic topics guiding for the initial teacher training in textual production is going to list, with a focus on the construction of a science curriculum centered on social compromise. By means of the qualitative analysis of an interpretative nature, we take as data the discursive materiality in a video posted on YouTube, on the RBMC channel, under the analytical approach of Discourse Textual Analysis (DTA). The categories organized in initial, intermediate, and final categories indicated, respectively: rhetorical organization of the event, aspects of women's identities in personal presentations, and the comprehensiveness of the themes presented, both in terms of ongoing projects and the challenges highlighted by participants from the five Brazilian regions. As a result, the metatext aims at possible discussions in the area of textual production, including the following issues: pursuit for equity regarding gender relations<strong>, </strong>use of cyberspace as a powerful resource for social mobilization and knowledge production in the academic space, in addition to reflections on language and science teaching.</p> <p>Keywords: Writing. Science. Gender. Curriculum.</p>2024-04-19T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/22350A Matemática na história da minha vida: uma análise das mudanças no ensino vividas por professoras iniciantes2024-02-15T21:35:53-03:00Andressa Florcena Gama da Costaandressa.fg.costa@ufms.br<p>Este artigo se dedica a analisar as possíveis relações entre os padrões de ensino de Matemática vivenciados ao longo da trajetória escolar, acadêmica e profissional e concepções e práticas de professoras iniciantes, na disciplina. Trata-se de pesquisa qualitativa, de caráter analíticodescritivo, concluída em 2022, na qual cinco recém-formadas no curso de Pedagogia, de instituições públicas e privadas responderam a questionários e entrevistas episódicas, voltados aos seguintes aspectos: a relação do professor com a Matemática antes, durante e após a formação inicial; os conhecimentos sobre Matemática e sentidos para seu ensino e o nível de compreensão e reflexão sobre a própria prática. Assim, o despontar de pesquisas associadas às práticas bem-sucedidas no início da docência e as oportunidades criadas pela formação inicial, alinhadas às novas diretrizes curriculares, que enfatizam a imersão dos estudantes no ambiente escolar, promovendo um aprendizado embasado na prática real, corroboram com a perspectiva de que os professores de matemática no início de carreira, ao menos no contexto deste estudo, passaram por uma mudança gradual das aulas de Matemática e a formação inicial e o contexto institucional, de entrada na carreira, desempenharam papel preponderante na constituição de padrão característico de aulas.</p> <p>Mathematics in the story of my life: an analysis of changes in teaching experienced by beginning teachers</p> <p>ABSTRACT</p> <p>This article is dedicated to analyzing the possible relationships between Mathematics teaching patterns experienced throughout the school career, academic, and professional trajectory, and the conceptions and practices of beginning teachers in this subject. This qualitative research, of an analytical-descriptive nature, completed in 2022. involved five recent graduates from the Pedagogy course, from both public and private institutions, who answered questionnaires and participated in episodic interviews. These were aimed at the following aspects: the teachers' relationship with Mathematics before, during, and after initial training; their knowledge about Mathematics and meanings for its teaching, and the level of understanding and reflection about their own practice. Thus, the emergence of research associated with successful practices at the beginning of teaching, and the opportunities created by initial training, aligned with the new curricular guidelines that emphasize students' immersion in the school environment, promoting learning based on real practice, corroborate the perspective that mathematics teachers at the beginning of their career, at least in the context of this study, have undergone a gradual change in Mathematics classes, and initial training and the institutional context of career entry played a paramount role in establishing a characteristic pattern of classes.</p> <p>Key-words: Teacher Training. Beginning of Teaching. Mathematics Teaching</p> <p> </p>2024-04-19T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/21913Grandezas e medidas no Ensino Fundamental: a abordagem em uma proposta curricular do Oeste da Bahia 2024-02-15T00:49:25-03:00André Pereira da Costaandre.pcosta@outlook.comNarlla Emilly Afonseca da Silvanarllaemilly15@gmail.com<p>Este estudo buscou analisar a Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Barreiras, Oeste da Bahia, observando como este documento aborda o ensino das Grandezas e Medidas no Ensino Fundamental. Para tanto, realizou-se um estudo qualitativo de natureza documental com base no documento curricular supracitado, objeto deste estudo. As reflexões sobre o ensino e a aprendizagem de Grandezas e Medidas tiveram aporte teórico em Lima e Bellemain (2010). A análise evidenciou que, em geral, há grandezas em comum em ambos os anos de escolarização, sobretudo as ditas geométricas. As não geométricas são exploradas com maior frequência nos anos iniciais. A abertura de ângulos e a temperatura, por sua vez, são abordadas na transição entre os anos iniciais e os anos finais. Entre as opções metodológicas, o documento indica a realização de rodas de conversas, o desenvolvimento de pesquisas e experimentos, e o uso de materiais manipuláveis, instrumentos de medidas, jogos e leituras de diferentes gêneros textuais, músicas, simulações de atividades práticas vinculadas ao cotidiano, softwares e programas de computadores. A proposta curricular investigada apresenta avanços em relação à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), principalmente, acerca de indicações metodológicas para um ensino mais prático e próximo do cotidiano.</p> <p>Magnitudes and measures in Elementary Education: the approach in a curricular proposal in Western Bahia</p> <p>ABSTRACT</p> <p>This study sought to analyze the Curricular Proposal of the Municipal Education Network of Barreiras, West of Bahia, observing how this document addresses the teaching of Quantities and Measures in Elementary Education. To this end, a qualitative study of a documentary nature was carried out, based on which the aforementioned curriculum document was the objective of study. Furthermore, we used as a theoretical contribution the reflections on the teaching and learning of Quantities and Measurements proposed by Lima and Bellemain (2010). The analysis showed that, in general, there are quantities in common in both years of schooling, especially the so-called geometric ones. Non-geometric ones are explored more frequently in the initial years. The opening of angles and temperature, in turn, are addressed in the transition between the initial and final years. Regarding methodological options, the analyzed document indicates the holding of conversation circles, the development of research and experiments, and the use of manipulative materials, measurement instruments, games and readings of different textual genres, music, simulations of practical activities linked to the everyday life, software and computer programs. The curricular proposal investigated presents advances in relation to the Common National Curriculum Base (CNCB), mainly regarding methodological indications for more practical teaching and closer to everyday life.</p> <p>Keywords: Teaching. Sizes and Measures. Curriculum Proposal. Didactic Guidelines.</p>2024-04-19T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/23115Ensino das operações com números inteiros por meio de atividades lúdicas2024-02-21T16:58:41-03:00Aline Maria Silva dos Santosalinesilvajan0902@gmail.comFlávia Brito Viegas Protasioflaviaviegassb@gmail.comJosé Domingos da Conceição Martinssoldojesus@outlook.comRayane de Jesus Santos Melorayanemelo.27@gmail.com<p>Esta investigação objetivou analisar a implementação de uma proposta pedagógica com o uso de atividades lúdicas para o ensino das operações com números inteiros e suas contribuições no processo de ensino e aprendizagem no Ensino Fundamental. Para sua realização, optou-se pela abordagem quanti-qualitativa. Inicialmente, foi feita uma pesquisa bibliográfica a fim de se compreender a ludicidade no ensino de matemática e o ensino de números inteiros na Educação Básica, além de se elaborar uma proposta pedagógica; posteriormente, foi desenvolvida a pesquisa de campo, considerando a necessidade de aplicar a proposta elaborada e coletar os dados para análise. A pesquisa de campo foi realizada em uma turma do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola da rede pública municipal de Anajatuba – MA. Com aplicação da proposta pedagógica, pôde-se perceber importantes contribuições das atividades lúdicas no ensino de matemática, especificamente no ensino de números inteiros, pois através do uso dos jogos, notou-se o quanto esse recurso didático foi importante na condução das aulas e das atividades realizadas em sala. Desse modo, concluiu-se que as atividades lúdicas podem trazer importantes contribuições para o processo de ensino e aprendizagem da matemática ao tornar a aula mais dinâmica e prazerosa, assim como também estimular a participação e o envolvimento dos alunos.</p> <p><strong>Teaching operations with integer numbers through playful activities</strong></p> <p>ABSTRACT</p> <p>This research aimed to analyze the implementation of a pedagogical proposal using playful activities to teach operations with integers and their contributions to the teaching and learning process in Elementary School. For its realization, a quantitative-qualitative approach was chosen. Initially a bibliographical research was conducted to understand playfulness in the teaching of Mathematics and the teaching of integers in Basic Education, as well as to develop a pedagogical proposal; subsequently, field research was conducted in a 9<sup>th</sup>-grade class of Elementary School in a municipal public school in Anajatuba - MA. With the application of the pedagogical proposal, it was possible to perceive significant contributions of playful activities in mathematics teaching, specifically, in the teaching of integers, as through the use of games, the importance of this didactic resource in conducting classes and activities in the classroom was noted. Thus, it was concluded that playful activities can make important contributions to the teaching and learning process of mathematics by making the class more dynamic and enjoyable, as well stimulating student participation and involvement.</p> <p>Keywords: Teaching Mathematics. Playfulness. Elementary School. Pedagogical Proposal. Integer numbers.</p>2024-04-19T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/23141Na trilha de Paul Ricoeur: caminhos possíveis na pesquisa em educação em ciências e matemática 2024-02-22T21:33:17-03:00Carolina Pereira Aranhacp.aranha@ufma.br<p>Com base na interrogação: “De que formas as ideias de Paul Ricoeur podem compor processos de análise em pesquisas na área de Educação em Ciências e Matemática?”, intenciona-se, por meio deste texto, contribuir com pesquisadoras e pesquisadores, em especial, da área de Educação em Ciências e Matemática que desejam explorar a linguagem em seus estudos, instigando reflexões e novos questionamentos, ao mesmo tempo em que apresenta-se possíveis caminhos a serem trilhados nessa área de pesquisa, no que se refere à hermenêutica de Paul Ricouer. Para tanto, o texto trata, brevemente, sobre o filósofo francês em foco, Paul Ricoeur, e suas principais obras bem como um dos modos de adentrar em seu mundo. Em seguida, discorre-se sobre sua hermenêutica e alguns dos principais conceitos relacionados a ela e, por fim, destaca-se alguns dos estudos presentes em teses e dissertações que tomaram as ideias de Paul Ricouer como orientações para análises de dados produzidos.</p> <p><strong>On the trail of Paul Ricouer – possible paths in research in science and mathematics education</strong></p> <p>ABSTRACT</p> <p>Based on the question, "In what ways can Paul Ricoeur's ideas compose analysis processes in research in the field of Science and Mathematics Education?", this text aims to contribute to researchers, especially in the area of Science and Mathematics Education who wish to explore language in their studies, instigating reflections and new questions, while presenting possible paths to be followed in this area of research with regard to Paul Ricoeur's hermeneutics. To this end, the text briefly addresses the French philosopher in focus, Paul Ricoeur, and his main works as well as one of the ways to enter his world. Then, it discusses his hermeneutics and some of the main concepts related to it, and finally, highlights some of the studies present in theses and dissertations that have taken Paul Ricoeur's ideas as guidelines for the analysis of produced data.</p> <p>Keywords: Hermeneutics. Triple Mimesis. Data analysis.</p>2024-04-19T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/22077O imagético-verbal como expediente pedagógico para as abordagens dos legados de Graziela Barroso e Maria Merian2024-03-15T13:32:20-03:00Dayanne Maria Damascenodayanne.sales@cedu.ufal.brMaria Amélia Monteiromariamonteiro@ufgd.edu.brJenner Baretto Bastos Filhojenner@fis.ufal.br<p>Procedemos com uma avaliação da atitude que consiste em lançar mão das imagens enquanto expediente cognitivo pedagogicamente relevante para o ensino das ciências. Argumentamos que os ensinos das diversas ciências empíricas requerem, ou podem requerer, diferentes graus de abstração. Isso é verdadeiro até mesmo no seio de uma mesma ciência quando confrontamos dois ou mais de seus ramos. Sobre a questão de uma imagem, até mesmo uma imagem consolidada em um dado ramo de uma dada ciência, pode ou não se constituir em obstáculo epistemológico em algum outro de seus ramos, diríamos que a complexidade da questão não comporta uma resposta que seja universalmente inequívoca. Argumentamos que a mente humana é capaz de acomodar duas ou mais representações paradigmáticas - quer sejam verbais, imagéticas ou híbridas - ainda que essas ensejem controvérsias. A posição extrema de Dirac que consiste na recomendação de se evitar imagens, no campo da mecânica quântica, é confrontada com as atitudes de duas cientistas de épocas distintas no campo das ciências da vida, Graziela Barroso e Maria Merian. Concluímos que a atitude que consiste em se lançar mão de imagens, não constitui obstáculo epistemológico algum, quando a compreensão é legitimamente perseguida no ensino das ciências.</p> <p><strong>The verbal and imagery combination as a pedagogical expedient for approaches to the legacies of Graziela Barroso and Maria Merian</strong></p> <p>ABSTRACT</p> <p>We carried out an evaluation of the attitude that consists of using images as a pedagogically relevant cognitive tool for science teaching. We argue that the teachings of the various empirical sciences require, or may require, different degrees of abstraction. This is true even within the same science when we confront two or more of its branches. On the question of an image, even an image consolidated within a given branch of a given science, may or may not constitute an epistemological obstacle in some other of its branches, we would say that the complexity of the question does not give rise to a response that is universally unequivocal. We argue that the human mind can accommodate two or more paradigmatic representations - whether verbal, imagery, or hybrid - even if these give rise to controversy. Dirac’s extreme position, which consists of the recommendation to avoid images, in the field of quantum mechanics, is confronted with the attitudes of two scientists from different eras in the field of life sciences, Graziela Barroso and Maria Merian. We conclude that the attitude that consists of making use of images does not constitute any epistemological obstacle when understanding is legitimately pursued in science teaching.</p>2024-06-11T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/22347Vozes de momentos nunca vividos em um curso de licenciatura2023-12-04T17:53:24-03:00Luciana Dias Ribeirolucianadias9128@gmail.comMaria José Souza Pinhomariajosesouzapinho66@gmail.com<p>O Estágio Supervisionado é considerado um período em que os licenciandos podem vivenciar o ambiente escolar e toda sua complexidade. É um momento essencial para o futuro professor, por ser o primeiro contato com seu campo de atuação profissional. Entretanto, no ano de 2020, em decorrência das medidas de segurança estabelecidas durante a pandemia de covid-19, vários países, inclusive o Brasil, interromperam as aulas presenciais para implantar o ensino remoto como forma de garantir a continuidade das atividades pedagógicas, ministradas por meio de plataformas digitais. Considerada a necessidade de ajustar o Estágio Supervisionado à situação de crise sanitária vivenciada no país, buscou-se realizar um estudo das narrativas de estudantes do curso de Ciências Biológicas de uma universidade do estado da Bahia durante a realização do componente curricular. Metodologicamente, optou-se por uma pesquisa de abordagem qualitativa, de cunho descritivo-narrativo, cujos dados foram coletados por meio de entrevistas, no intuito de compreender a experiência vivida pelos participantes nesse período atípico. A análise das narrativas, baseada na teoria metodológica da Análise de Discurso, constatou que o momento pandêmico reverberou de diversas maneiras na formação inicial dos professores de Biologia e que as estratégias utilizadas no ensino remoto se apresentaram como potencializadoras da formação discente.</p> <p><strong>Voices from moments never before experienced in a pre-service teacher education course</strong></p> <p>ABSTRACT</p> <p>The Supervised Internship is considered a period in which pre-service teaching undergraduates can interact with the school environment and all its complexity. It is an essential moment for the future teacher, as it often marks their first contact, no longer as a student, but with their professional field. However, in 2020, due to the security measures established during the COVID-19 pandemic, several countries, including Brazil, had to suspend in-person classes, implementing the online teaching as a means of guaranteeing the continuity of pedagogical activities, taught through digital platforms. Thus, considering the need to adapt the Supervised Internship to the health crisis situation experienced in the country, we conducted a study of the narratives of students from the Biological Sciences course at a university in the state of Bahia, Brazil, during the completion of the curricular component. To this end, methodologically, we chose a qualitative research approach with a descriptive-narrative nature, whose data were collected through interviews, in order to understand the experiences lived by the participants during this atypical period. The analysis of the narratives followed the methodological theory of the Discourse Analysis. The findings revealed that the pandemic had different impacts on the initial training of Biology teachers; furthermore, the strategies employed in online teaching appeared to enhance student training.</p> <p> </p>2024-06-11T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridadehttps://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/22351Planejar para realizar: um olhar inclusivo para o ensino de Matemática para estudantes surdos2024-02-15T19:40:29-03:00Jacqueline Lidiane de Souza Praisjacqueline.prais@unir.brElihebert Saraivaelihebert@unir.br<p>Este artigo tem como temática o planejamento de ensino na perspectiva inclusiva, com ênfase à inclusão de estudantes surdos nas aulas de Matemática nos anos finais do Ensino Fundamental. O estudo teve como objetivo analisar planos de aula desenvolvidos durante a disciplina de Libras, a partir das possibilidades didáticas para o ensino de Matemática, em uma perspectiva inclusiva, com ênfase nos estudantes surdos. Utilizou-se, como método, a pesquisa qualitativa de caráter descritivo somada à análise documental. Os documentos de análise foram dois planos de aula elaborados, em uma disciplina de Libras, por professores de Matemática. Evidencia-se que os planos buscaram utilizar as orientações didáticas dos autores estudados. Identificou-se, nos planos de aula, o registro de estratégias e recursos didáticos, como: vivência prática com o conteúdo, uso de experiências visuais e/ou imagens ilustrativas e o uso de glossário (imagem – conceito – explicação – sinal em Libras). Avalia-se que oferecer subsídios teóricos e práticos para que professores reconheçam necessidades de aprendizagem dos estudantes surdos possibilita ampliar o uso de recursos didáticos para apresentação do conteúdo, atividades para expressão da aprendizagem, bem como mecanismos de participação efetiva dos estudantes durante as aulas.</p> <p><strong>Planning to achieve: an inclusive approach to teaching mathematics to deaf students</strong></p> <p>ABSTRACT</p> <p>The theme of this article is teaching planning from an inclusive perspective, with an emphasis on the inclusion of deaf students in math classes in the final years of elementary school. Its main objective is to analyze lesson plans that were developed during the Libras course, based on the didactic possibilities for teaching mathematics from an inclusive perspective, with an emphasis on<br />deaf students. The method used is qualitative descriptive research combined with documentary analysis. The documents analyzed were two lesson plans drawn up in a Libras subject by math teachers. The plans sought to use the didactic guidelines identified in the authors studied. The lesson plans identified didactic strategies and resources such as: practical experience with the content, use of visual experiences and/or illustrative images, use of a glossary (image - concept - explanation - sign in Libras). We believe that providing theoretical and practical support for teachers to recognize the learning needs of deaf students makes it possible to expand the use of didactic resources to present the content, activities to express learning, as well as mechanisms for effective student participation during classes.</p>2024-06-15T00:00:00-03:00Copyright (c) 2024 Ensino & Multidisciplinaridade