CURRICULUM PLANNING:

CONCEPTIONS AND PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.74

Keywords:

curriculum, planning, teaching practice

Abstract

The aim of this study was to analyze teachers’ conceptions of curriculum planning, in order to understand how it is materialized in teaching practice. This is a qualitative study, its field of study was a public school in the municipality of Vitória da Conquista, Bahia, studying four high school teachers. Semi-structured interviews were used to gather the information, which was analyzed using Content Analysis. The results show that, in the teachers’ view, curriculum planning is of fundamental importance, as it guides teaching activity, since it gives the teacher security in the face of the challenges and uncertainties that permeate pedagogical action.
Despite this, the teachers pointed out that planning can be influenced by factors such as the lack of structure in schools, the absence of a pedagogical coordinator and working conditions. In this sense, the teachers state that they plan in accordance with the school’s deliberations, however, they consider the social relevance of the content covered for the student. Thus, investment in training, valuing teachers and improving school infrastructure were the factors identified as fundamental and which need to be prioritized in order to provide favorable
conditions for the development of teaching. These results highlight the complexity of teaching and the role of the teacher as the central protagonist of the educational process. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Narleide de Oliveira Castro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Gerente de Pós-graduação, lotada na Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB, campus de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

Edinaldo Medeiros Carmo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professor Adjunto do Departamento de Ciências Naturais da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil.

References

ACOSTA, J. M. O currículo interpretado: o que as escolas, os professores e as professoras ensinam? In: SACRISTÁN, J. G. (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 188-207.

APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BAHIA. Secretaria da Educação do Estado da Bahia. Atividade Complementar. Disponível em: http://educadores.educacao.ba.gov.br/atividadecomplementar. Acesso em: 20 dez. 2016.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CARMO, E. M.; SELLES, S. E.; ESTEVES, M. Concepções de professores de Biologia sobre a profissão docente. In: Educação, Sociedade & Culturas, v. 44, p. 87-106, 2015. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC44_Medeiros.pdf. Acesso em: 10 set. 2016.

CRUSOÉ, N. M. C. Prática pedagógica interdisciplinar na escola fundamental: sentidos atribuídos pelas professoras. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2014.

CUNHA, E. V. R. A prática de planejamento curricular de professoras do 1º ciclo do ensino fundamental no contexto da implantação de ciclos na rede pública municipal de Rondonópolis/MT. 2005. Cuiabá, Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=120563. Acesso em: 05 maio 2024.

FERNANDES, J. A. B. A seleção de conteúdos: o professor e sua autonomia na construção do currículo. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de Conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2007.

FREITAG, B.; COSTA, W. F.; MOTTA, V. R. O livro didático em questão. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

GARCIA, R. L.; MOREIRA, A. F. B. Começando uma conversa sobre currículo. In: ______; ______ (Orgs.). Currículo na Contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 9-44.

GIL, J. M. S.; HERNÁNDEZ, F. H. Dos “porquês” e “comos” por trás de uma pesquisa sobre apender a ser docente de ensino fundamental. In: ______. (Orgs.). Professores na incerteza: aprender a docência no mundo atual. Porto Alegre: Penso, 2016. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/Professores_na_Incerteza/B5BvDQAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1. Acesso em: 10 set. 2016.

GOODSON, I. Currículo, Teoria e História. Petrópolis: Vozes, 2013.

______. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 63-78

LINEUSA, M. C. Elaborar o currículo: prever e representar a ação. In: SACRISTÁN, J. G. (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 226-247.

MENEGOLLA, M.; SANT’ANA I. M. Por que planejar? Como planejar?: currículo, área, aula. 22 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MUÑOZ, F. I. A formação dos professores e o desenvolvimento do currículo. In: SACRISTÁN, J. G. (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 494-507.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: ______ (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 11-30.

PEDRA, J. A. Currículo e conhecimento: níveis de seleção do conteúdo. In: Em Aberto, Brasília, ano 12, n. 58, abr/jun, 1993.

SACRISTÁN, J. G. O que significa o currículo? In: ______. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 16-35.

______. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

SAKAY, L. Ensino e aprendizagem do número racional positivo na forma decimal: análise de uma experiência de inversão curricular. 2012. Brasília, Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília.

SELLES, S. E.; ANDRADE, E. P. de. Políticas curriculares e subalternização do trabalho docente. In: Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 21, p. 39-64, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19654. Acesso em: 14 out. 2016.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

STENHOUSE, L. Investigación y desarrollo del curriculum. Madrid: Morata, 1984.

VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. 18 ed. São Paulo: Libertad Editora, 2008.

Published

2024-05-26

How to Cite

CASTRO, Maria Narleide de Oliveira; CARMO, Edinaldo Medeiros.
CURRICULUM PLANNING:: CONCEPTIONS AND PRACTICES
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 427–452, 26 May 2024 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/11445. Acesso em: 14 nov. 2024.