EDUCATIONAL POLICIES FOR FIELD SCHOOLS:

reflections in dialogue with teaching everyday

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.21

Keywords:

Educational policies of the field, Country school, Teaching practice, Citizenship

Abstract

This text presents the results of an investigation involving educational policies that were implemented in the context of change of rural schools, previously understood as rural schools. In this complex, we
discuss how, in the daily life of the field school, professionals perceive and (re)know these changes in their relationship with the school curriculum and the teaching performance. Therefore, the question proposed in the debate attempts to investigate how educational policies for schools in the field are understood by teachers and related to the school curriculum and its performance in school? The reflection has a theoretical-bibliographic
character interspersed with an empirical investigation conducted from questionnaires applied in schools located in the south and west of SC, in the region covered by UFFS-campus Chapecó-SC. The research allows us to infer that there are still few debates and understanding about the policies that interfere in the teaching performance in the school of the field. 

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Author Biographies

Carina Copatti, Universidade Federal da Fronteira Sul UFFS

Licenciada em Geografia pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2010) e Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2012). Doutora em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul -UNIJUÍ (2019). Atualmente é Pós-doutoranda, bolsista PNPD Capes na área de Políticas educacionais do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS Chapecó. Foi avaliadora no PNLD 2017 - Geografia - Anos Finais do Ensino Fundamental, no PNLEM 2018 - Geografia - Ensino Médio, no PNLD 2019 - Geografia - Anos Iniciais do Ensino Fundamental (versão inicial e atualização em 2020) e no PNLD 2020, anos finais do Ensino Fundamental. E-mail: carina.copatti@gmail.com.

Adriana Maria Andreis, Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Chapecó

Professora na Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS/Chapecó/SC, na Licenciatura em Geografia, PPGGeo/Mestrado em Geografia, PPGE/Mestrado em Educação e colaboradora no PPGH/Mestrado em História. Doutora em Educação nas Ciências: concentração Geografia pela UNIJUI/RS com doutorado sanduíche pela Universidad Autónoma de Madrid - UAM, Espanha. Mestre em Educação nas Ciências - com área de concentração em Geografia pela UNIJUI - Ijuí/RS. Graduada em Geografia pela URI Santo Ângelo/RS e especialista em Ensino da Geografia pela UNIFRA Santa Maria/RS. Atuou durante mais de vinte anos como professora na Educação Básica (Ensino Fundamental e Médio). E-mail: adriana.andreis@uffs.edu.br

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Published

2023-06-30

How to Cite

COPATTI, Carina; ANDREIS, Adriana Maria.
EDUCATIONAL POLICIES FOR FIELD SCHOOLS: : reflections in dialogue with teaching everyday
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 77–100, 30 Jun. 2023 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14926. Acesso em: 14 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos