THE DISCIPLINARY PROCESS IN PUBLIC TEACHING IN PERNAMBUCO

the case of the teacher Francisco Marques da Trindade in (1889 - 1908)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.72

Keywords:

Disciplinary Process, Teacher, Public Instruction

Abstract

This article aims to present the analysis of a disciplinary process brought against the public primary teacher Francisco Marques da Trindade, in Pernambuco, in the late nineteenth and early twentieth century. To do this, it was necessary to understand his career, his social networks and the sequence of events that followed the denunciation made by Captain Severino de Farias Albuquerque, the father of one of the teacher’s students. From a micro-historical perspective, using the method of the Indicative Paradigm (GINZBURG) and the analysis of discourse (FOUCAULT, 1971; 1986), the handwritten documents found in the codices of Public Instruction in the Public Archive Jordão Emereciano, in the city of Recife, Pernambuco, from 1889 to 1908, together with the Regulations of Public Instruction of 1888 and 1889, were analyzed. From the presented and analyzed case, it was understood that the teachers’ practices could be diverse and marked according to personal and or collective interests, as well as to the normative impositions established for the public primary teaching in Pernambuco.

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Author Biographies

Isabela Nathália Nunes Tristão, Universidade Federal da Paraíba.

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Mestre em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2021). Especialista em Metodologia do Ensino na Educação Superior pelo Centro Universitário Internacional (2021). Graduanda no curso de Bacharelado em Arquivologia pela Universidade Federal da Paraíba (2019). Graduada no curso de Licenciatura em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2017).

Fabiana Sena Silva, Universidade Federal da Paraíba

Professora Associada no Departamento e Metodologia da Educação da Universidade Federal da Paraíba. Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Memória, História e Educação (CNPq/UFPB). Pesquisadora da FAPESQ/PB

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Published

2022-12-22

How to Cite

TRISTÃO, Isabela Nathália Nunes; SILVA, Fabiana Sena.
THE DISCIPLINARY PROCESS IN PUBLIC TEACHING IN PERNAMBUCO: the case of the teacher Francisco Marques da Trindade in (1889 - 1908)
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 397–240, 22 Dec. 2022 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18899. Acesso em: 6 oct. 2024.