Is there a reversal in the students’s educational path from basic education to higher education in Brazil?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n3.2024.40

Keywords:

science and education, education system, large-scale assessment, educational politics

Abstract

This article aims to foster the debate about student’s performance in the National High School Exam (Enem), considering that the results of this exam constitute a tool that can contribute to the process of democratization process of access to higher education, within the context of the educational policies implemented in the last decade. We seek to answer two questions: “What type of Higher Education Institution (HEI) are students motivated to join?”; and “What type of basic education school do the students come from?” The study aims to develop a hypothetical structure about a possible reversal of the school trajectory. To this end, quantitative research was used, with which we sought to answer the questions based on microdata from the 2015 Enem and the 2016 Higher Education Census. The results of both analyses indicate that: 1) Enem candidates are highly motivated to enter public HEIs, but students from public schools are more motivated to enter private HEIs than those from private schools; 2) the majority of students at public HEIs come from private schools, while most students in private HEIs come from public schools.  

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Author Biographies

Kaio Breno Belizario de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Mestrando em Educação, Universidade Estadual do Ceará - UECE, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE. Membro do Grupo de Pesquisa em Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE - Canindé/CNPq). Tem desenvolvido estudos e pesquisas em Avaliação, com foco em sistemas de avaliação em larga escala e formação de professores.

 

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Estadual do Ceará

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Pós-Doutorado em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, na Universidade do Minho, Portugal, e Pós-Doutorado em Educação, linha de Políticas e Gestão Educacional, pela Universidade Federal do Acre. Professor efetivo da Universidade Estadual do Ceará, vinculado ao curso Licenciatura em Educação Física, ao Mestrado Profissional Ensino na Saúde (CMEPES/UECE) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE). Líder do grupo de pesquisa Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (Grupo IMPA/CNPq). Tem desenvolvido estudos e pesquisas em Avaliação, com foco em sistemas de avaliação em larga escala e formação de professores.

Mark Clark Assen de Carvalho, Universidade Federal do Acre

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP. Atualmente integra o quadro de Docentes do Centro de Educação, Letras e Artes da Universidade Federal do Acre na Classe de Professor Titular, atuando nas áreas de Fundamentos da Educação, Sociologia da Educação e Política Educacional. Desenvolve estudos e pesquisas vinculados às seguintes temáticas: política educacional; formação de professores; processos de organização, gestão e avaliação do trabalho pedagógico escolar; história das instituições e percursos escolares; gestão democrática; financiamento e avaliação da educação na educação básica. É Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAC: Mestrado em Educação com inserção na Linha de Pesquisa em Políticas e Gestão Educacional. É líder do Grupo de Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Financiamento da Educação e Pesquisador no Grupo de Pesquisa em Cultura Escolar e Trabalho Docente, ambos vinculados ao Centro de Educação da UFAC. 

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Published

2024-09-17

How to Cite

OLIVEIRA, Kaio Breno Belizario de; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas; CARVALHO, Mark Clark Assen de.
Is there a reversal in the students’s educational path from basic education to higher education in Brazil?
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–27, 17 Sep. 2024 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/11423. Acesso em: 5 oct. 2024.

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Artigos