TEACHER TRAINING FOR INCORPORATING DIGITAL TECHNOLOGIES IN COLLEGE EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.31

Keywords:

Education, Teacher training , Digital Technologies, College education

Abstract

This research discusses training of teachers to incorporate digital technologies in higher education,
with the following research problem: as the teachers of the graduations of a Public Institution of Higher Education (IPES) who participated in the teacher training in service of a program of continuing education at IPES are inserting digital technologies in their disciplines in the context of higher education ?. The methodology used to carry out this analysis was a qualitative research, based on a case study, using two online questionnaires, the participation of 17 teachers in questionnaire 1 and 14 teachers in questionnaire 2. Research participants were teachers who participated in one of the editions of continuing education courses in service held between 2015 and 2018, who work in classroom undergraduate courses. As main results, we analyzed that teachers incorporate digital technologies, using them as a didactic strategy within the disciplines. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL/MEC. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.

COLL, César; MONEREO, Carles (Orgs.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. 366 p.

D18. Questionário. Maceió (Alagoas), 16 jul. 2019.

D20. Questionário. Maceió (Alagoas), 17 jul. 2019.

D21. Questionário. Maceió (Alagoas), 17 jul. 2019.

D22. Questionário. Maceió (Alagoas), 04 set. 2019.

D23. Questionário. Maceió (Alagoas), 18 jul. 2019.

D24. Questionário. Maceió (Alagoas), 20 jul. 2019.

D25. Questionário. Maceió (Alagoas), 26 jul. 2019.

D26. Questionário. Maceió (Alagoas), 29 jul. 2019.

D27. Questionário. Maceió (Alagoas), 03 set. 2019.

D28. Questionário. Maceió (Alagoas), 09 set. 2019.

D29. Questionário. Maceió (Alagoas), 23 jul. 2019.

D30. Questionário. Maceió (Alagoas), 21 jul. 2019.

FLICK, Uwe. Uma introdução à Pesquisa Qualitativa. Tradução: Sandra Netz. 2. ed. Porto Alegre - RS: Bookman, 2004.

LEVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo. Editora 34, 1999.

MARTINEZ, John Jairo Bricenõ; VELASCO, María Fernanda González; SUÁREZ, Álvaro José Mosquera. Estrategia de formación de docentes y referentes pedagógicos em TIC de Computadores para Educar. In: Ministerio de Tecnologias de la Información y las Comunicaciones. Lá formación de docentes em TIC, casos exitosos de computadores para educar. República de Colômbia, 2012.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Competência Pedagógica do Professor Universitário, 2. ed. rev. São Paulo, Summus, 2012.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Docência universitária: repensando a aula. In: TEODORO, António; VASCONCELOS, Maria Lucia (orgs.). Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária. 2.ed. São Paulo: Cortez/Mackenzie, 2005.

MASETTO, Marcos Tarcísio. GAETA, Cecilia. Trajetória da pedagogia universitária e formação de professores para o ensino superior no Brasil. Revista Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 45-57, set/dez. 2019.

MASETTO, Marcos Tarcísio. Metodologias ativas no ensino superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, São Paulo, v.16, n.3, p. 650-667 jul./set. 2018.

MILL, Daniel. Dicionário crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. Campinas: Papirus, 2018.

MITRE, Sandra Minardi; SIQUEIRA-BATISTA, Rodrigo; GIRARDI-DE-MENDONÇA, José Márcio; MORAIS-PINTO, Neila Maria de; MEIRELLES, Cynthia de Almeida Brandão; PINTO-PORTO, Cláudia; MOREIRA, Tânia; HOFFMANN, Leandro Marcial Amaral. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc. saúde coletiva [online]. 2008, vol.13, suppl.2, pp.2133-2144. ISSN 1678-4561. https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018.

MORAN, Jose Manuel; MASETTO, Marcos Tarcísio; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

MORAN, Jose. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lílian; MORAN, Jose. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NOGUEIRA, Sónia Mairos. A Andragogia: que contributos para a prática educativa? Linhas: Revista do Programa de Mestrado em Educação e Cultura, Florianopolis, v.5, n. 2, p. 333-356, dez. 2004. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1226/1039. Acesso em: 10 de maio de 2019.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Artmed, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.) Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo (SP): Cortez, 2005

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez Editora, 2002

PRETTO, Nelson de Luca; RICCIO, Nicia Cristina Rocha. A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais. Educar em Revista, v. 37, p. 153- 169, maio/ago. 2010.

SANTANA, Clésia Maria Hora; PINTO, Anamelea de Campos; COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo. O potencial das tecnologias de informação e comunicação na educação. In: COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo; PINTO, Anamelea de Campos. Tecnologias digitais da informação e comunicação na educação. Maceió: EDUFAL, 2017.

VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In.: BACICH, Lílian; MORAN. José. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcante; VIANA, Ligia de Oliveira. O Ensino de Nível Superior no Brasil e as Competências Docentes: Um olhar reflexivo sobre essa prática. Práxis Educacional. Vitória da conquista. v. 6, n.9, p.209-226 jul/dez, 2010.

VIANA, Maria Aparecida Pereira. Docência Universitária: repensando a inovação na sala de aula. Maceió: EDUFAL, 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2023-06-30

How to Cite

FERREIRA, Líllian Franciele Silva; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante.
TEACHER TRAINING FOR INCORPORATING DIGITAL TECHNOLOGIES IN COLLEGE EDUCATION
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 303–321, 30 Jun. 2023 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/17061. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos