Neoliberalism, external evaluation and the invention of ADHD: a foucauldian analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n3.2024.39

Keywords:

neoliberalism, rationalization of government pratice, culture of scoring, non-learning disorders, ADHD

Abstract

This work aims to articulate the practices of external endorsement, neoliberalism and the propagation of new non-learning disorders. Let us initially trace Foucault’s analyzes of neoliberalism to indicate
how this form of economic and political rationality consists in the production of a surveillance State with a view to establishing and regulating two mechanisms that coincide in the most diverse social contexts. Next, we address the practices of external, long-scale and census-based assessment, in their brief history, in their functioning and in their partnerships, as one arm of the year of neoliberalism. Finally, we indicate how the new
non-learning disorders, especially Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD), consist of the formation of a psychiatric device capable of producing enormous mechanisms of exclusion in concurrent dynamics fueled by the rationalization of two validation processes external. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Severiano Benevides, Universidade Federal do Ceará

Professor do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (UFC) e do Departamento de Fundamentos da Educação (UFC). Possui Pós-doutorado em Filosofia da Educação (Universitat de Barcelona), Doutorado em Educação (UFC/UERJ), Mestrado em Filosofia (UFC) e Graduação em Psicologia (UFC). 

References

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

AMARO, Ivan. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Est. Aval. Educ, vol. 24, n.54, p. 32-55, 2013.

BAKKER, Nelleke. Harmless disease: children and neurasthenia in the Netherlands. In: Cultures of neurasthenia from beard to the First World War. Amsterdam: Rodopi, 2001, p. 309-327.

BARBETTI, Henrique. A historical phenomenology of attention deficit/hyperactivity disorder. 2003. Tese de Doutorado. Faculty of the McAnulty college and Graduate School of Liberal Arts, Duquesne University, Duquesne.

BENEVIDES, Pablo. Verdade e Ideologia no pensamento de Michel Foucault. ECOS-Estudos Contemporâneos da Subjetividade, v. 3, n. 1, p. 88-101, 2013.

BROOKE, Nigel; CUNHA, Maria; FALEIROS, Matheus. A avaliação externa como instrumento da gestão educacional nos estados. Estudos & Pesquisas Educacionais, São Paulo, v. 2, p. 17-79, 2011.

CALIMAN, Luciana. A constituição sócio-médica do “Fato TDAH”. Psicol. Soc., v. 21, n. 1, p. 135-144, 2009.

CALIMAN, Luciana. Notas sobre a história oficial do transtorno do déficit de atenção/hiperatividade TDAH. Psicologia: ciência e profissão, v. 30, p. 46-61, 2010.

CHRISTOFARI, Ana Carolina. Modos de ser e de aprender na escola: medicalização (in)visível? 2014. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

CONRAD, Peter Identifying hyperactive children: the medicalization of deviant behaviour. Lexington: Lexington Books, 1976.

DILLER, Lawrence. Running on Ritalin A physician reflects on children, society, and performance in a pill. Canadá: Bantam Books, 1998.

DEGRANDPRE, Richard. Ritalin Nation. New York: Norton, 2000.

DELEUZE, Gilles. Post-scriptum Sobre as Sociedades de Controle. In: Conversações. Rio de Janeiro, Editora 34, 1992.

DRAIBE, Sônia. O padrão brasileiro de proteção social: desafios à democratização. Análise de Conjuntura, vol. 8, n.2, Curitiba, 1986.

DUPANLOUP, Anne. LHyperactivité infantile: Analyse sociologique dune controverse socio-medicale. 2004. Tese de Doutorado (Faculté des Sciences Economiques et Sociales). Université de Neuchâtel, Neuchâtel.

EIDT, Nádia. Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: diagnóstico ou rotulação? 2004. Dissertação de Mestrado (Psicologia Escolar). Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas.

ESPING-ANDERSEN, Gosta. As três economias políticas do Welfare State. Lua Nova, n. 24, vol. 1, p. 85-116, 1991.

FERNANDES, Cleonice; MARCONDES, Jeisa. Tdah: Transtorno, causa, efeito e circunstância. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v.18, n.1, p.48-52, 2017.

FOUCAULT, Michel. O Poder Psiquiátrico. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FOUCAULT, Michel. O Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008

FOUCAULT, Michel. Os Anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1997.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FRANCES, Allen. Voltando ao normal: como o excesso de diagnósticos e a medicalização da vida estão acabando com a nossa sanidade e o que pode ser feito para retomarmos o controle. Rio de Janeiro: Versal Editores. 2016.

GARCIA, Amanda. Como os processos de medicalização respondem às políticas públicas e avaliações externas: um olhar a partir do discurso de uma escola de alto IDEB. 2019. Dissertação de Mestrado (Educação). Universidade Estadual Paulista, São Vicente.

HAYEK, Friedrich. O caminho da servidão. São Paulo: LVM editora, 2017.

HOBBES, Thomas. Leviatã: matéria, forma e poder de um estado eclesiástico e civil. São Paulo: LeBooks Editora, 2019.

HORTA NETO, João. Avaliação externa de escolas e sistemas: questões presentes no debate sobre o tema. Revista brasileira de estudos pedagógicos, v. 91, n. 227, v.1, p. 84-104, 2010.

KEYNES, John. Teoria geral do emprego, do juro e da moeda. São Paulo: Saraiva Educação SA, 2017.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004

LOCKE, John. Dois tratados do governo civil. Lisboa: Leya, 2019.

MARQUES, J. B. Os sentidos do não aprender na perspectiva de alunos do ensino fundamental I, professores e familiares. 2018. Dissertação de Mestrado. (Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara.

MELO, Maria; RIPARDO, Maria; MARTINS, Ana. Narrando normativas escolares: O diagnóstico (psiquiátrico) como um desdobramento da educação neoliberal. Educação Por Escrito, v. 13, n. 1, p. 3-18, 2022.

MENEGÃO, Rita. G. Impactos da avaliação externa no currículo escolar: percepções de professores e gestores. 2016. Tese de Doutorado (Educação). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

MONTEIRO, Wanessa et al. Dislexia e TDAH em projetos de lei–em foco, a medicalização de crianças e adolescentes. 2022. Dissertação de Mestrado. (Psicologia). Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de Psicologia, Uberlândia.

NEFSKY, Colman. A conceptual history of attention deficit and hyperactivity disorder. 2004. Dissertação de Mestrado. Memorial Studentship for the History of Medicine, Faculty of Medicine and Health Sciences, University of Ottawa, Ottawa.

PAULA, Maria. A perda da identidade e da autonomia da universidade brasileira no contexto do neoliberalismo. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 8, n. 04, p. 53-67, 2003.

PIRES, Natália; SILVA, Jaqueline. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) – Medicalização da vida? Desafios éticos no ensino, na pesquisa e na formação profissional. n.1, v.1, p. 1-8, 2013

RAFALOVICH, Adam. Framing the ADHD child: History, discourse and everyday experience. 2002. Tese de Doutorado. Department of Anthopology & Sociology, University of British Columbia, Vancouver.

RÖPKE, Wilhelm. Economía y libertad. Buenos Aires: Foro de la Libre Empresa, 1960.

ROSANVALLON, Pierre. A Nova Questão Social. Repensar o Estado Providência. Petrópolis: Vozes, 1998.

SANTOS, Aline. Socialização da participação política e do poder na eleição de diretores escolares: aparência versus essência na gestão democrática da escola pública. 2018. Dissertação de Mestrado (Educação). Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba.

SANTOS, Maria; FERREIRA, Heraldo; SIMÕES, Luiza. Formação de professor e profissionalismo: Reflexões acerca da avaliação externa. Educ. Form., v. 4, n. 11, p. 161-178, 2019.

SANTOS, Daniella; TULESKI, Silvana. Medicalização no sistema de progressão continuada: inclusão ou omissão? Fractal: Revista de Psicologia, v. 32, p. 154-161, 2020.

SCHULTZ, Theodore. Capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.

SINGH, Ilina. Not just naughty: 50 years of stimulant drug advertising. Medicating modern American Prescription drugs in history. New York: New York University Press, p. 131-155, 2007.

SKINNER, Burrhus. Ciência e Comportamento Humano. São Paulo, Martins Fontes, 2000.

SMITH, Adam. A riqueza das nações. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2023.

SOUZA, Vilma; RICHTER, Leonice; SILVA, Lázara. Políticas de avaliação externa e a medicalização da educação: dos sentidos do “não aprender” até o “não ensinar”. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Araraquara), vol.15, n.5, p. 2916-2931, 2020.

THOENIG, Jean-Claude. A avaliação como conhecimento utilizável para reformas de gestão pública. Revista do Serviço Público, v. 51, n. 2, p. 54-71, 2000.

VELOSO, Luísa; ABRANTES, Pedro; CRAVEIRO, Daniela. A avaliação externa das escolas como processo social. Educação, Sociedade e Culturas, n. 33, p. 69-88, 2011.

VICENTE, Magda; OLIVEIRA, Juliana. Políticas educacionais neoliberais e avaliação externa: experiências do SAERS em escolas públicas de Rio Grande. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 55, p. 1-24, 2023.

VON MISES, Ludwig. Intervencionismo: uma análise econômica. São Paulo: LVM Editora, 2018.

Published

2024-09-17

How to Cite

BENEVIDES, Pablo Severiano.
Neoliberalism, external evaluation and the invention of ADHD: a foucauldian analysis
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–23, 17 Sep. 2024 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23345. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos