Artifacts of communication in radio schools: an analysis of permanence and transformation in technology of pedagogical (in) formation in Bragança, Pará, Brazil (1960-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n3.2024.55

Keywords:

artifacts of communication, radio schools, school practices

Abstract

This study problematizes historical events and their repercutions on the way of teaching and learning with focus on the communication artifacts used in the first years of implementation of the Educational Radio System of Bragança (SERB) in 1960 with the current experience of Bragança’s radio school (2020). Analyzes the artifacts of communication in two radio schools related to their permanences and transformations with theuse of tecnology of pedagogical (in) formation to young and adults (EJA) in the city of Bragança-PA. In this regard, were used the book of Tombo, the Resolution of the National Education Council / Full Council (CNE / CP) No. 02/2020, the oral history through the interview with the municipal coordinator of EJAI. The results
pointed out that the artifacts of communication in radio schools has educational intention and present permanence and pedagogical transformations. Thus, from the results, it is fact that the relation between the subjects and the artifacts in both radio schools is made up of school practices: practices of the teacher-announcer’s voice frequency; radio broadcasting practices and content editing practices. It is concluded by asserting that research developed in radio schools, among their subjects, spaces and technological artifacts, should be futher investigated, as these institutions are also part of the school heritage of Brazil and the world. 

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Author Biographies

Rogerio Andrade Maciel, Universidade Federal do Pará

Professor da Universidade Federal do Pará/Campus Universitário de Bragança. Doutor em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação PPGED/ICED/UFPA - (2019). Associado da Sociedade Brasileira de História da Educação - (SBHE). Líder do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa em História da Educação e Currículos na Amazônia (NIPHECA). Membro Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação de Jovens e Adultos e Diversidade na Amazônia - (GUEAJA). Membro Integrante do Núcleo de Estudos e Documentação em História da Educação e das Práticas Leitoras do Maranhão - (NEDHEL). 

Marcos Renan Freitas de Oliveira , Universidade do Estado do Pará

Graduado em Licenciatura em Educação Física e Pedagogia. Especialista em Docência Universitária com Ênfase em Educação (2014). Mestre em Educação pelo Programa de Pós- Graduação em Educação - PPGED/UEPA (2015). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (PPGED/UFPA) pela linha formação de professores, trabalho docente, teorias e práticas educacionais. Atualmente é professor do curso de educação física da Universidade do Estado do Pará - Campus XIII. Membro do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física - CAÊ e do grupo de pesquisa RessignificaR: formação de professores e prática pedagógica em Educação Física. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Organização do Trabalho Pedagógico, Produção do Conhecimento Científico e Políticas Educacionais.

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Published

2024-11-05

How to Cite

MACIEL, Rogerio Andrade; OLIVEIRA , Marcos Renan Freitas de.
Artifacts of communication in radio schools: an analysis of permanence and transformation in technology of pedagogical (in) formation in Bragança, Pará, Brazil (1960-2020)
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–23, 5 Nov. 2024 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/24382. Acesso em: 15 nov. 2024.

Issue

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Artigos