Moral formation and constitution of sociability in Rousseau´s Emile: the education of passions
DOI:
https://doi.org/10.18764/2966-1196.v2n1e26744Keywords:
Moral education, Sociability, Passions, RousseauAbstract
Jean-Jacques Rousseau was an important Enlightenment philosopher who dedicated himself to think not only about 18th century society and the way men lived, slaves of each other and their own passions, but who also dedicated himself to think about nature, human condition and education. Based on the study of the Second Discourse and the Book IV of Emile, or on education, this article intends to analyze the possibility of the virtuous formation of passions in Rousseau's educational thought. The methodology consists of bibliographical studies of the works of the genevan philosopher Rousseau and other specialists. The hypothesis is that the genesis of sociability and the anthropological model presented in the Second Discourse, the political-philosophical writing, serve as a framework for thinking, in the pedagogical work, about the moral education of the boy Emile and the constitution of an aggregating sociability through the education of amour-propre for its positive side in a way combined with piety.
Downloads
References
DALBOSCO, Cláudio Almir. Ambiguidade do amor-próprio e formação virtuosa da vontade. Educação, v. 38, n. 1, p. 147-156, jan.-abr. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.16335 . Acesso em 10/04/2025.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Condição humana e educabilidade: um problema nuclear das teorias educacionais clássicas. Rev. Bras. Hist. Educ., 18(48), 2018. p.1-20. Disponível em: https://doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e013. Acesso em 10/04/2025.
DALBOSCO, Cláudio Almir. Condição humana e formação virtuosa da vontade: profundezas do reconhecimento em Honneth e Neuhouser. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 3, p. 799-812, jul./set. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1517-97022014091625. Acesso em 10/04/2025.
KAWAUCHE, Thomaz. Ordenar as paixões: reconhecimento e sociabilidade no Emílio de Rousseau - segunda parte. Revista Dialectus, n.15, p.328-362, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.30611/2019n15id43153. Acesso em 09/04/2025.
KAWAUCHE, Thomaz. Educação e Filosofia no Emílio de Rousseau. São Paulo: Editora Unifesp, 2021.
PIMENTA, Pedro Paulo Garrido. Rousseau, Lévi-Strauss e o fim da filosofia. Ponto Urbe (USP), v. 15, p. 1-8, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.4000/pontourbe.2428. Acesso em 09/04/2025.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre as ciências e as artes. In: Os pensadores/Rousseau. 1.ed. São Paulo: Victor Civita, 1973a. p.329-360.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e o fundamento da desigualdade entre os homens. In: Os pensadores/Rousseau. 1.ed. São Paulo: Victor Civita, 1973. p. 207-32.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. 3.ed. São Paulo: Difel, 1979.
SILVA, Genildo Ferreira da. Moral e Sentimento em J.-J. Rousseau. In: MARQUES, J. O. de A. (Org.). Reflexos de Rousseau. São Paulo: Humanitas, 2007, p.47-68.
SOUZA, Maria das Graças de. Ilustração e história: o pensamento sobre a história no Iluminismo Francês. São Paulo: Discurso Editorial, 2001.
SOUZA, Maria das Graças de. Ocasião propícia, ocasião nefasta: tempo, história e ação política. Trans/Form/Ação, São Paulo, 29(2): 249-256, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-31732006000200017. Acesso em 10/04/2025.
VARGAS, Thiago. A piedade no Emílio: solução possível para leitura smithiana do Segundo Discurso?. Dois Pontos (UFPR) Digital, v. 16, n.1, p. 119-134, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5380/dp.v16i1.59238. Acesso em 09/04/2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Iluminus

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista Iluminus está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.