ONLY WHATS IS MEANINGFUL STAYS:

LESSONS FROM TEACHERS FROM EARLY CHILDHOOD EDUCATION TO PROFESSIONAL TEACHER DEVELOPMENT ABOUT PEDAGOGICAL DOCUMENTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.45

Keywords:

Teacher training, Child education, Professional development

Abstract

The text presents a research which the objective was to elucidate the lessons of early childhood education teachers about the contributions of pedagogical documentation to the professional development of teachers. It is a qualitative research, of collaborative type. As data production procedures, we used the narrative interview, carried out via the Teams Platform, the teacher autobiography workshop and letters that were written and exchanged by beginning and experienced teachers. As a theoretical framework, we used Ostetto (2000; 2012; 2018), Oliveira-Formosinho (2011; 2016; 2019), Nóvoa (2009; 2017; 2019), Freire (1996; 1997). To categorize and interpret data, we used Bardin's content analysis (1977). The lessons identified involve the relationship between theory and practice in the formation path; the need to expand the time and spaces for continuing education centered on Children’s Education Centers; the needs that require experienced teachers to become mentors for beginning teachers in entering teaching; the enchantment of teachers with the teaching profession; qualitative changes in pedagogical records during the course of the profession; the crossings of aesthetics in teacher training and in the production of pedagogical documentation and the centrality of the child in pedagogical documentation. As a result of the analyses, we highlight the importance of training paths, especially continuing education as moments to promote reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARROS, Manoel. Memórias Inventadas: A Segunda Infância. São Paulo: Planeta, 2006.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 20/2009. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2009.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2013.

EDWARDS, Carolyn.; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. Olho d'Água, 1997.

GARCIA, Carlos Marcelo; VAILLANT, Denise. Políticas y programas de inducción en la docencia en Latinoamérica. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, 2017.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p.31-61.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.

NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia., GAMBÔA, Rosário. FORMOSINHO, João; COSTA, Hélia. O Trabalho de Projeto na Pedagogia-em-Participação. Porto: Porto Editora, 2011.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia. A formação em contexto: a mediação do desenvolvimento profissional praxiológico. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva; WESCHNFELDER, Noeli (orgs.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Santa Maria: Ipê amarelo, 2016.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Julia. (Org.). Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre: Penso, 2019.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na educação infantil mais que a atividade, a criança em foco. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda (Org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2000.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil: Saberes e fazeres da formação de professores. 5ª ed. - Campinas- SP: Papirus, 2012.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. A prática do registro na educação infantil: narrativa, memória, autoria. Revista @mbienteeducação, [S.l.], v. 8, n. 2, p. 202 - 213, jan. 2018.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; FOLQUE, Maria da Assunção. Na escuta de estudantes-professoras: entre memórias e miudezas, retratos de formação estética. Educ. Rev., Curitiba, v. 37, e75592, 2021.

PARENTE, Sônia Maria B. A. Pelos caminhos da ignorância e do conhecimento: uma fundamentação da prática clínica dos problemas de aprendizagem. 3. ed. São Paulo: Via Lettera, 2008.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. (Orgs.). Aprendizagem do adulto professor. 2. ed. São Paulo: Loyola; 2015.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. 2. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

SOLIGO, R. Cartas pedagógicas sobre a docência. São Paulo: GFK, 2015.

VAILLANT, Denise.; MARCELO, Carlos. El ABC y D de la formación docente. Madrid: Narcea, 2015.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Educação estética. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica: edição comentada. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI. Lev Semenovich. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes. 2010.

Published

2023-09-30

How to Cite

MARQUES, Barbara Alves Ribeiro; RAUSCH, Rita Buzzi.
ONLY WHATS IS MEANINGFUL STAYS:: LESSONS FROM TEACHERS FROM EARLY CHILDHOOD EDUCATION TO PROFESSIONAL TEACHER DEVELOPMENT ABOUT PEDAGOGICAL DOCUMENTATION
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 171–192, 30 Sep. 2023 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20377. Acesso em: 11 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos