Children’s Literature in Mathematics Teaching: a didactic device to develop argumentative competence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n3.2024.48

Keywords:

children’s literature, mathematics teaching, argumentative competence, interaction

Abstract

This research aimed to use children’s literature as a didactic device in mathematics teaching to promote the development of argumentative competence in the early years. The research is based on a broad theoretical framework that discusses argumentation, whether from a didactic or philosophical point of view, with a focus on Rui Alexandre Grácio’s ideas (2009). The methodology is qualitative, of the participant observation type. The intervention involved students in the 2nd grade of elementary school from a municipal public school in Belém (PA). The results revealed that children’s literature as a resource promoted interaction in the classroom, favoring the understanding of the concept of time measurements and qualifies as a teaching device that favors the practice of argumentation and the acquisition of argumentative competence. Thus, this device gave rise to situations that required student’s proactivity and autonomy to express opinions, defend arguments and counterarguments, respect each other’s speeches, and make conjectures in the face of an announced problem. 

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Author Biographies

Karina Lúcia Pires Cardoso

Mestra em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará. Especialista em Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora da rede municipal de educação na cidade de Tomé Açu-PA. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Matemática (GEDIM-UFPA).

José Messildo Viana Nunes, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor Associado do Instituto de Educação Matemática e Científica e do Programa de Pós-Graduação em Ciências, Matemática e Linguagens da Universidade Federal do Pará (UFPA), coordenador GEDIM e do LABEMAT /UFPA.

Emília Pimenta Oliveira

Doutora em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUC-RS). Professora Titular Aposentada de Prática de Ensino de Língua Portuguesa da Universidade Federal do Pará (UFPA).

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Published

2024-09-17

How to Cite

CARDOSO, Karina Lúcia Pires; NUNES, José Messildo Viana; OLIVEIRA, Emília Pimenta.
Children’s Literature in Mathematics Teaching: a didactic device to develop argumentative competence
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–29, 17 Sep. 2024 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23385. Acesso em: 6 oct. 2024.

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