The Temporality of Chewing Gum: a reading of Clarice Lispector's Chronicle, Fear Of Eternity
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.18Keywords:
time, linguistic time, temporality, grammaticalizationAbstract
This article discusses time and temporality in Clarice Lispector's chronicle Fear of Eternity, which intertwine in an interdependence to mark the succession of events. We will show that both reveal the moment in which events occur not only through verbal endings, but also through other elements that mark circumstances, moments and permeate privileged places, among them, the metaphorical notions of life and conceptions, which, in the aforementioned narrative, are represented by chewing gum due to its durability. Therefore, the perception of time goes beyond, reaching a temporal dimension measured by memories, feelings, absences, behaviors, actions, words, and speeches. Thus, we present an excerpt from the Master's research in progress, in which we aim to develop a work that manifests the complexity of time, especially when dealing with literary texts. Not only verbal tenses are capable of sustaining temporality, which transcends the verb. Thus, for methodological purposes, an analysis will be carried out in the aforementioned chronicle, which will not be exhausted here, and which will delve into the forms of expression of time, with the scope of temporality. In this regard, we need to follow the conception of Indisciplinary Applied Linguistics (Lopes, 2006) because the notion of temporality attracts that of grammaticalization (Neves, 2002), through which the reading process needs to consider for the category of time not only the verb, but also the expressions and even the metaphors that contain the notion of permanence, durability, which, in turn, keep initial and lasting phases. We are applying as a methodology the ‘indisciplinary’ linguistic description that brings together linguistic time and other temporal expressions in Fear of Eternity by Clarice Lispector, a chronicle published in 1970. From this perspective, we will explore time according to Paul Ricoeur (1994, 2010) and other theorists: Benveniste (2006), Ilari (2014), Terra (2015), Todorov (2014) based on the morphology of the verb in Portuguese.
Downloads
References
ABRAÇADO, J. O tempo, o tempo linguístico e o tempo verbal: propriedades e relações. São Paulo: Contexto, 2020.
ALMEIDA, S. [Sonia M. C. P. Mugschl]. A língua e a árvore: uma herança com chão e tempo. São Luís: EDUFMA, 2017.
BAKTHIN, M. M. Estética da criação verbal. 6. ed. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins, 2011.
BECHARA, E. Gramática escolar da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2001.
BECHARA, E. Moderna gramática portuguesa. 37 ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
BENTIVOGLIO, J.; ANDRADE, K. A. História e Sociedade: o uso de obras literárias como fontes históricas. Vitória: Editora Milfontes, 2023. 1v.
BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral II. Tradução de Eduardo Guimarães. Campinas: Pontes Editores, 2006.
ECO, Humberto. Os limites da interpretação. Tradução Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2015.
FIORIN, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. 3. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2021.
ILARI, R. Introdução à semântica - brincando com a gramática. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
ILARI, R.; BASSO, R; M. O verbo. In: ILARI, R. Palavras de Classe Aberta: Gramática do Português Culto Falado no Brasil. São Paulo: Contextto, 2014.
LISPECTOR, C. Medo da eternidade. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 6 jun. 1970. Caderno B. p. 2.
MARI, H. Os lugares do sentido. São Paulo: Mercado das Letras, 2008.
MARTELOTTA, M. E. (org.). Manual de linguística. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
NEVES, M. H. de M. A gramática: história, teoria e análise, ensino: Editora UNESP, São Paulo, 2002.
NEVES, M. H. de M. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: Contexto, 2010.
NEVES, M. H. de M.; CASSEB-GALVÃO, V. C. Gramáticas Contemporâneas do Português: com a Palavra, os Autores Edvaldo Bechara. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
PERINI, M. A. Defino minha obra gramatical como a tentativa de encontrar resposta às perguntas: por que ensinar gramática? Que gramática ensinar? In: NEVES, M. H. de M.; CASSEB-GALVÃO, V. C. Gramáticas Contemporâneas do Português: com a Palavra, os Autores Edvaldo Bechara... São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
RICOEUR, P. 1913- Tempo e narrativa (tomo 1). Tradução Constança Marcondes Cesar. Campinas: Papirus, 1994.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
SANTO AGOSTINHO. Confissões. 2. ed. Tradução de Lorenzo Mammi. São Paulo: Penguin Classics; Companhia das Letras, 2017.
TERRA, E. Leitura literária e conhecimento linguístico: caminhos que se entrecruzam. In: NASCIMENTO, J. V.; TOMAZI, M. M.; SODRÉ, P. R. Língua, literatura e ensino. São Paulo: Blucher, 2015.
TODOROV, T. Simbolismo e interpretação. São Paulo: Editora UNESP, 2014.
TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática: ensino plural. 5. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.




