Da gramática à gramaticalização

o ponto onde a Linguística toca a leitura do texto literário

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2177-8868v15n29.2024.4

Keywords:

Linguistics, Grammatization, Reading, Literature

Abstract

The article aims to discuss the productivity of the relationship between Linguistics and Literature as guideline for the act of reading. In this discussion, it is emphasized that a relevant resource to read the literary text is the linguistic description of the moves, which presupposes grammar. Deepening cognition on the subject, finds grammaticalization as a point of articulation between linguistics and literature for the monitoring of the literary game movement. Supported by these concepts, the research puts strategies for reading in progress. In the reading universe, there are selections of linguistic phenomena which cannot be dissociated from the co-production of meaning to which every reader is subjected. Among these phenomena, we can highlight the importance of plays in a path of signals that lead to the understanding of the text. Having as a starting point this purpose, we follow the paths that lead us to the elements responsible for reading comprehension from the normativity of language to its malleability in the infinite possibilities that sustain in grammar and expand beyond it, in grammaticalization. We intend to consider the analysis of the grammaticalization process as an act of reading to produce the flexible vision of Portuguese grammar, especially for the moment in reading the literary text. We problematize: could then be grammaticalization one of the relevant consequences of this articulation between linguistics and literature? Among the authors listed for this discussion, we are taking into consideration Saussure (2012), Possenti (2002), Perini (1976, 2014), Martins (2012), Neves (2002, 2007), Jouve (2002). Among the data, the political pedagogical projects of the Course of Letters of UFMA 2009, from two records found in internet and fragments of literary texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Regina Coelho Costa Moraes, Universidade Federal do Maranhão

É mestranda do PGLETRAS - UFMA. Fez especialização em Semiótica e Análise do Discurso e em
Língua Portuguesa e Literatura no Contexto Educacional. É graduada em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Maranhão (1997). Atualmente é professora - Secretaria de Estado da Educação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, em Língua Portuguesa, Literatura Brasileira e Portuguesa e Espanhol. É membro do Grupo de Estudos GEEPS - Grupo de Pesquisa, Escrita e Produção de Saberes - UFMA e do GELMA - Grupo de Estudo em Literatura Maranhense – UFMA.

Sonia Maria Correa Pereira Mugschl, Universidade Federal do Maranhão

Professora Titular da Universidade Federal do Maranhão, onde exerceu a função de Pró-Reitora de Ensino; doutora em Educação pela Faculdade de Educação da USP (2009); pós- doutora pela Uni-Bochum com pesquisa realizada sobre o Português Brasileiro como Língua de Herança (2015); mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2003) , com Graduação em Letras pela Universidade Federal do Maranhão (1978). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Letras (PGletras), coordenadora do Projeto de Pesquisa (Grupo de Estudo e Pesquisa em Língua e Literatura), trabalhando atualmente com o projeto intitulado: "O Português Brasileiro como Língua de herança: analisando as atividades e publicações sobre o Português Brasileiro na Europa". É poeta Membro da Academia Maranhense de Letras - (AML); Membro do Conselho Estadual de Educação - CEE-MA). 

References

ALLOUCH, Jean. Letra a letra: transcrever, traduzir, transliterar. Tradução de Dulce Dque Estarda. Rio de Janeiro: Campo Manttêmico, 1995.

CHARTIER, Roger. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesus Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Traduçao deErnani Rosa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

JOUVE, Vincent. A leitura [tradução Brigitte Hervor]. São Paulo: Editora Unesp, 2002.

KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes tema. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2000.

LABOV, W. Padrões sociolingüísticos. Tradução de M. Bagno; M. M. P. Scherre; C. R. Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

LACAN, Jacques. O Seminário. Livro 11. Os quatro conceitos fundamentais da psicanálise. Tradução de M. D. Magno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

MOHANA, João. O outro caminho. Rio de Janeiro: Editora Ágil, 1974.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (Org.) Por uma Linguística Aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre, Sulina, 2011.

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática: história, teoria e análise, ensino: Editora UNESP, São Paulo, 2002.

NEVES, Maria Helena de Moura. Que gramática estudar na escola? 4. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

NEVES, Maria Helena de Moura. A gramática: história, teoria e análise, ensino. São Paulo: Contexto, 2010.

PÊCHEUX. Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Orlandi et al. Campinas: UNICAMP, 1997.

PERINI, Mário Alberto. A Gramática gerativa: introdução ao estudo da sintaxe portuguesa. Belo Horizonte: Vigília, 1976.

PERINI, Mário Alberto. Defino minha obra gramatical como a tentativa de encontrar resposta às perguntas: por que ensinar gramática? Que gramática ensinar? In: NEVES, Maria Helena de Moura; CASSEB-GALVÃO, Vânia Cristina. Gramáticas Contemporâneas do Português: com a Palavra, os Autores Edvaldo Bechara... São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras; Associação de Leitura do Brasil, 1996. (Coleção Leituras no Brasil).

POSSENTI, Sírio. Por que (não) ensinar gramática na escola. São Paulo: Mercado de letras, 2003.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de linguística geral. 28. ed. São Paulo: Cultrix, 2012.

Published

2024-03-16

How to Cite

MORAES, Maria Regina Coelho Costa; MUGSCHL, Sonia Maria Correa Pereira.
Da gramática à gramaticalização: o ponto onde a Linguística toca a leitura do texto literário
. Littera: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 15, n. 29, 16 Mar. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/littera/article/view/22505. Acesso em: 23 nov. 2024.