A produção do gênero artigo de opinião na escola

desenvolvendo as capacidades de linguagem

Authors

  • Paulo da Silva Lima UFMA
  • Alex de Castro Costa

DOI:

https://doi.org/10.18764/2177-8868v15n29.2024.5

Keywords:

Socio-discursive interactionism, Opinion article, Pedagogical intervention, Language skills

Abstract

The present work aims to describe and analyze an experience of pedagogical intervention applied to the process of writing and rewriting the textual genre opinion paper in a 9th grade class of a public school. The intervention is based on the theoretical-methodological instrument of socio-discursive interactionism (BRONCKART, 1999; DOLZ; SCHNEUWLY, 2004;), aiming to explore how this theoretical-methodological approach can contribute to the elaboration of literacy projects focused on the appropriation of textual genres by students and the development of their language skills. The research adopts a qualitative and collaborative approach, using the action research methodology, which allowed direct contact with the field of study, apply the proposed pedagogical intervention and carry out interpretative and reflective analyses on the results obtained. To describe the results, texts produced during the research development process were selected. The pedagogical intervention included the use of didactic tools provided by the framework of socio-discursive interactionism, such as the didactic sequence. Thus, the results obtained through interpretative and reflective analysis indicated that the work of textual production in mother tongue classes, from a well-elaborated intervention proposal and anchored in the assumptions of socio-discursive interactionism, can significantly contribute to students’ appropriation of the proposed textual genre for study, improving their language skills and, consequently, overcoming possible difficulties related to the writing of this genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo da Silva Lima, UFMA

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual do Maranhão (2002), mestrado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2008) e doutorado em Letras (Estudos Linguísticos) pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2014). Atualmente é PROFESSOR ASSOCIADO I da Universidade Federal do Maranhão, Campus de Bacabal. É professor do Mestrado Profissional em Letras da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. É docente do Mestrado Acadêmico em Letras da UFMA/Campus de Bacabal, atuando na Linha de Pesquisa: "Texto, Discurso e seus Múltiplos Objetos.

Alex de Castro Costa

Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Federal do Maranhão (2021), especialização em Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pela Uniasselvi (2021), e mestrado em Linguística Aplicada pelo programa de pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Maranhão (2023).

References

BRONCKART, J-P.; PLAZAOLA GIGER, I. La transposition didactique: histoire et perspectives d'une problématique fondatrice. Pratiques, n. 97/98, p. 35-58, 1998. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/prati_0338-2389_1998_num_97_1_2480. Acesso em: 19 nov. 2022.

CHIAPINOTTO, D. O interacionismo sociodiscursivo em texto didático de leitura e produção de textos para a educação superior a distância. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul: Caxias do Sul, 2009.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência Suíça. In: Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, p. 95-128, 2004.

GONÇALVES, A. V. Gêneros textuais e reescrita: uma proposta de intervenção interativa. 2007. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2007.

GONÇALVES, A. V.; FERRAZ, M. R. R. Ferramenta de aprimoramento da prática pedagógica e de desenvolvimento dos saberes discentes. In: Experiências com sequências didáticas de gêneros textuais. (Orgs.). Eliana Merlin Deganutti de Barros e Eliane Segati Rios-Registro. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 69-96, 2014.

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Tradução de Guido A. de Almeida. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

LARA, A. M. B.; MOLINA, A. A. Pesquisa qualitativa: apontamentos, conceitos e tipologias. In: Metodologia e técnicas de pesquisa nas áreas de ciências humanas. (Orgs.). Cezar de Alencar Arnaut de Toledo e Maria Teresa Claro Gonzaga. 1. ed. Maringá: Eduem, p. 121-172, 2011.

LIMA, P. S. A reescrita de textos na escola: trabalhando com gêneros e sequências didáticas. 2014. Tese (Doutorado em estudos linguísticos) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014.

RUIZ, E. Como corrigir redações na escola. São Paulo: Contexto, 2010.

SERAFINI, M. T. Como escrever textos. 7. ed. São Paulo: Globo, 1995.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3. p. 443-466, set./dez., 2005.

Published

2024-03-16

How to Cite

LIMA, Paulo da Silva; COSTA, Alex de Castro.
A produção do gênero artigo de opinião na escola: desenvolvendo as capacidades de linguagem
. Littera: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 15, n. 29, 16 Mar. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/littera/article/view/23252. Acesso em: 21 nov. 2024.