Her Liberty: black womanhood subjectivity and gender relations in Ruby (2017), dy Cynthia Bond
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n24.2023.48Keywords:
Literature, Black Womanish, Gender Relations, SemioticAbstract
The following research has as main objective to discuss questions about the gender and race involved and debated in the novel Ruby (2017), homonymous title based in the name of the main protagonist in the work of the North American writer Cynthia Bond. Letting it known, with the methodology used in semiotics’ theory, since the first step of the generative path of the sense of Greimas, using the Semiotic Square, suggested for Barros (2005), about the minimum semantic oppositions at the deepest level to analyse Ruby, the book’s main protagonist, in a way to discuss about the duality of the Saint and the Whore lived and approached in this novel. Therefore, the theoretical framework is composed by the studies about the black feminism of Hooks (2019; 2020) and Davis (2016), as so the United States Racism of Morrison (2018). As results, the form of a marginalized protagonist by the Liberty citizens, as subdued by the white companions when run away to New York. As finals considerations, presented by the oppressive tools that convince Ruby that she’s actually would never ever stop being a whore, progressively maintaining the racial stereotypes, that deny the black woman and their own subjectivity and existence.
Downloads
References
ALMEIDA, Djaimilia Pereira de. Esse cabelo. Alfragide: Teorema, 2015.
ÀRIES, Philippe. História social da criança e da família. 2. Ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria do discurso: Fundamentos semióticos. 3. ed. – São Paulo : Humanitas FLLCH/ USP, 2001a.
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria Semiótica do Texto. 4. ed. São Paulo: Editora Ática, 2005b.
BARROS, Luciano Alencar. O fim político da “Era de Ouro” nos Estados Unidos. Leituras de Economia Política, vol. 30, jan/jun, 2020, p. 23-34.
BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. 16. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
BOND, Cinthia. A CONVERSATION WITH CYNTHIA BOND, AUTHOR OF RUBY. Interviewer: Oprah Winfrey. Declutter Your Life, 2015!. O, The Oprah Magazine, vol. 16, no. March 2015. Disponível em: <http://cynthiabond.com/wp-content/uploads/2015/02/question-and-answer.pdf>
CALDEIRA, Isabel. A construção social e simbólica do racismo nos Estados Unidos. Revista Crítica de Ciências Sociais. nº 39. 1994.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Revista das revistas. São Paulo, v. 11, p. 173-191, 1991.
COLEMAN, Robin R. Means. Horror Noire: a representação negra no cinema de terror. Rio de Janeiro: Darkside Books, 2019.
CORBMAN, Marjorie. The creation of the Devil and the End of the White Man’s Rule: The theological Influence of the Nation of Islam on Early Black Theology. Religions, n. 11, vol. 305, 2020.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo Editorial, 2016.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Aurélio século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3 Curitiba: Editora Positivo, 2004,
FIORIN, José Luiz (Org.). Introdução à Lingüística I: Objetos teóricos. São Paulo: Contexto, 2002.
GUIMARÃES, Felipe Flávio Fonseca. Traços da contracultura na cultura brasileira da década de 1960: Um estudo comparado entre movimentos contraculturais nos Estados Unidos e no Brasil. In: XVIII Encontro Regional ANPUH -MG, 2012, Mariana. Dimensões do poder na história. Ouro Preto: EDUFOP, 2012. v. 1.
HOOKS, Bell. Olhares Negros: Raça e Representação. São Paulo: Elefante, 2019a.
HOOKS, Bell. Eu não sou uma mulher? Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2019b.
HUBERMAN, Leo. História da Riqueza do Homem. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
KARNAL, Leandro. (et al). História dos Estados Unidos: das origens ao século XIX. São Paulo: Contexto, 2007.
LEPORE, Jill. These Truths: A history of the United States. New York/London: W. W. Norton & Company, 2018.
LOURO, Yasmine. O entre-lugar da cor em Gertrude Stein. Monografia (Curso de Licenciatura em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Literaturas) — Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão — UEMASUL, Imperatriz, MA, 2019.
LOURO, Yasmine. O plurivocalismo de raça e gênero em “Melanctha”, de Gertrude Stein. Dissertação (Mestrado Acadêmico) — Universidade Federal do Tocantins. Porto Nacional/TO, 2021.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 2004.
MORRISON, Toni. A origem dos outros: seis ensaios sobre racismo e literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MORRISON, Toni. A fonte da autoestima: ensaios, discursos e reflexões. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
SILVA, Andreza Lisboa. et al. A perspectiva sócio-cultural dos EUA na década de 1970 pelo filme Os embalos de sábado à noite. Revista Anagrama, vol. 5, n. 1, set-nov, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu. (org.). HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
WARE, Vron. (org.). Branquidade: Identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond: 2004.
WILLIAMS, Raymond. O campo e a cidade. São Paulo: Companhia das Letras. 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.