DIGITAL GENRES

multiliteracies in Portuguese Language and Literature classes

Authors

  • MARIANE GOMES GARCEZ Universidade Federal do Maranhão - Campus de São Bernardo
  • ELIANE PEREIRA UFMA

Keywords:

Digital genres. Multiliteracies. Music. Visual/virtual poems.

Abstract

This research aims to investigate how the teaching of music and visual/virtual poems contributes to the multiliteracy process of Basic Education students. Considering that literary literacy, as well as multiliteracies, are essential factors for the formation of critical and ethical student-readers, it is necessary to implement literary teaching from the first years of schooling, so that the student throughout his/her schooling you will know the importance of the literary text in your life. According to Cosson (2009) literary literacy makes the student master the practices of reading literary texts, ensuring that the student-reader is able to establish meanings related to the socio-cultural reality. The literary text has the power to associate reality with the imaginary. Thus, the question to be answered with the research is: What possible strategies for reading music and visual/virtual poems can be used in teaching these genres in Basic Education? This research is the result of an extension project entitled Multiliteracies in Portuguese Language classes: printed and digital discursive genres. The analyzed texts were taken from the websites https://arararevista.com/a-poesia-visual-de-fabio-bahia/, https://m.letras.mus.br/ and https://youtu.be /DwVc0G3IKU4. We emphasize that the research presented here is an excerpt from a larger research, in which we have an experience report on workshops held in Basic Education, but for reasons of space, here we present only the analysis of texts, as a possibility of reading strategies and text production. As a theoretical contribution to the research, we used Bakhtin (2016); Cosson (2009, 2017); Candido (2011); Red (2019); among other authors. As a result, we highlight the importance of teaching digital genres in basic education, based on strategies that develop literary and digital literacy. We also highlight the importance of strategies for reading the literary text that contemplate the humanizing power of literature, and the constitutive dialogic relationships of the senses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

MARIANE GOMES GARCEZ, Universidade Federal do Maranhão - Campus de São Bernardo

Graduada no curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos – Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Maranhão.

ELIANE PEREIRA, UFMA


Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual do Piauí (2005), mestrado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal do Piauí (2013) e doutorado em Letras/ Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (2018).  Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Maranhão (UFMA-Campus São Bernardo). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Ensino; Gêneros discursivos impressos e digitais; Textos multimodais, Análise do Discurso com foco na teoria dialógica.

References

BAKHTIN, M.M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M.M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem / Mikhail Bakhtin (V. N. Volochínov). Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira, com colaboração de Lúcia Teixeira Wisnik e Carlos Henrique D. Chagas Cruz. 16ª ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BRAIT, Beth. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: Brait, Beth. Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. 2 ed. ver. – Campinas, SP: Editora da UNICAMP. 2005. p.87- 98.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CANDIDO, Antonio. O direito a literatura. In: Vários escritos. 5ª ed. Rio de Janeiro; Ouro sobre Azul, 2011. p. 171 - 193.

COMPAGNON, Antoine (1950). Literatura para quê? / Antoine Compagnon. Tradução de Laura Taddei Brandini. – Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

COSCARELLI, Carla Viana. Navegar e ler na rota do aprender. In: Tecnologias para aprender. COSCARELLI, Carla Viana (Org). São Paulo: Parábola, 2016.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2017

DALVI, Maria Amélia. Literatura na escola Propostas didática-metodológicas. In: Leitura de literatura na escola / Maria Amélia Dalvi, Neide Luzia de Rezende, Rita Jover-Faleiros, org. – São Paulo: Parábola, 2013.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2011.

FRANTZ, Maria Helena Zancan. A literatura nas séries iniciais. 1 ed. São Paulo: Vozes, 2011.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Angela Paiva.; MACHADO, Anna Rachel.; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (Orgs) Gêneros Textuais e Ensino. 3ª ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.p. 19-46.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. Texto da Conferência pronunciada na 50ª Reunião do GEL – Grupo de Estudos Linguísticos do Estado de São Paulo, USP, São Paulo, 23-25, de maio de 2002.

PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, R.; ROSING, T. M. K. (Org.). Escola e Leitura: velhas crises, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009.

REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: Leitura de literatura na escola / Maria Amélia Dalvi, Neide Luzia de Rezende, Rita Jover-Faleiros, org. – São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, Roxane. Gêneros discursivos do Círculo de Bakhtin e multiletramentos. In: ROJO, Roxane (org). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramento, Mídias, Linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.

AUTOR. Gêneros discursivos: uma abordagem dialógica da linguagem. Revista FSA - Teresina - n° 9 / 2012 - ISSN 1806-6356

AUTOR; AlVES.FILHO, Francisco. Revista FSA, Teresina, v. 11, n. 2, art. 16, p. 301-317, abr./jun. 2014

SOUZA, Renata Junqueira de; COSSON, Rildo. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. Acervo digital da UNESP, 2011.

TODOROV, Tzvetan, (1939). A literatura em perigo / Fzvetan Todorov; tradução Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.

ZACHARIAS, Valéria Ribeiro de Castro. Letramento digital: desafios e possibilidades para o ensino. In: Tecnologias para aprender. COSCARELLI, Carla Viana (Org). 1 ed., São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

Published

2023-06-26

How to Cite

GARCEZ, MARIANE GOMES; SANTOS, ELIANE PEREIRA.
DIGITAL GENRES: multiliteracies in Portuguese Language and Literature classes
. Infinitum: Revista Multidisciplinar , v. 5, n. 9, p. 56–78, 26 Jun. 2023 Disponível em: http://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/21061. Acesso em: 14 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos