INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION: Other possible regionalities
DOI:
https://doi.org/10.18764/2236-4358v13n40.2023.17Keywords:
University, Regionalization, DecolonialityAbstract
The issue of internationalization in Higher Education (HE) has become increasingly significant and is now a primary focus for universities and policymakers. This paper aims to examine the concept of modern/colonial rationality by exploring the issue of regionality. The goal is to comprehend the role of universities and the internationalization of higher education within the universalizing framework of scientific production. The theoretical-methodological approach, grounded in decoloniality, seeks to identify and discuss the movements and tensions inherent in modern/colonial rationality imposed on universities, resulting in internationalization models. Drawing from the experiences of two universities - Universidade Popular dos Movimentos Sociais (UPMS) and the Tribal Colleges and Universities of the USA (TCUs) - we identify other regionalities that generate tension and present distinct and diverse possibilities for universities and internationalization, stemming from different realities, sensitivities, and worldviews.
Downloads
References
Alcadipani, R. Academia e Fábrica de Sardinhas. Organização & Sociedade, 18(57), 345-348. 2011. https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/11155
Azevedo, M. L. N. The bologna process and higher education in Mercosur: regionalization or europeanization?. International Journal of Lifelong Education, 33(03), 1-18. 2014. https://doi.org/10.1080/02601370.2014.891884
Castro-Gómez, S. Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Eds.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 79-91). 2007. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Del Valle, D. e Perrotta, D. Internacionalización universtiaria y mobilización política. Buenos Aires: CLACSO; IEC-CONADU. 2023.
Escobar, A. La invención del desarrollo. Popayán: Universidad del Cauca. 2014.
Escobar, A. Sentipensar con la tierra: transiciones: puentes transatlánticos para diseñar redes entre Sures y Nortes. Re-visiones, 10, 1-18. 2020. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7742075
Grosfoguel, R. Los cuatro genocidios/epistemicidios del largo siglo XVI y las estructuras de conocimiento racistas/sexistas de la modernidad en la universidad occidental. Revista Izquierdas, 51, 1-20, 2022. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8361360
Haesbaert, R. Região, regionalização e regionalidade: questões contemporâneas. Antares, 3, 2-24, 2010. http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/antares/article/view/416
Huaman, E. A. S., Chiu, B., & Billy, B. Indigenous internationalization: indigenous worldviews, higher education, and tribal colleges and universities. Education Policy Analysis Archives, 27(101), 01-29, 2019. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.27.4366
Mignolo, W. Histórias Locais/Projeto Globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamentos liminar. São Paulo: Editora UFMG, 2003.
Mignolo, W. Geopolítica de la sensibilidad y del conocimiento. Sobre (de) colonialidad, pensamiento fronterizo y desobediencia epistémica. Revista de Filosofía, 74(2), 7-23, 2013. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4520938
Morosini, M. C., e Dalla Corte, M. G.. A internacionalização da educação superior. In M. Morosini (Org.), Enciclopédia Brasileira de Educação Superior – EBES (pp. 35-170). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021.
Mwangi, C. G., Latafat, S., Hammond, S., Kommers, S., Thoma, H. S., Berger, J., & Blanco-Ramirez, G. Criticality in international higher education research: a critical discourse analysis of higher education journals. Higher Education, 76, 1091-1107, 2018. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0259-9
Pozenato, J. C. Algumas considerações sobre região e regionalidade. In J. C. Pozenato (Ed.), Processos culturais: reflexões sobre a dinâmica cultural (pp. 149-157). Caxias do Sul: Educs, 2003.
Quijano, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In E. Lander (Org.), A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: Perspectivas latino-americanas, (pp. 116-142). Buenos Aires: CLACSO, 2005.
Rubin-Oliveira, M e Costa, M. L. D. . Internacionalização da educação superior at home. Revista Internacional de Educação Superior, v. 8, p. e022036, 2021.
Santos, M.. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2001.
Sousa Santos, B. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
Sousa Santos, B. Decolonizar la universidad: el desafío de la justicia cognitiva global. Buenos Aires: CLACSO, 2021.
Stein, S. Critical internationalization studies at an impasse: making space for complexity, uncertainty, and complicity in a time of global challenges. Studies In Higher Education, 46(09), 1771-1784, 2019. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1704722
Tauchen, G., Briceño, J. C., e Borges, D. S.. Internacionalização da educação superior: redes sociais e preocupações emergentes. Educação, 46(1), 1-16, 2023. http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2023.1.44654%0D
Torres, C., & Schugurensky, D. The political economy of higher education in the era of neoliberal globalization: Latin America in comparative perspective. Higher Education, 43(04), 429-455, 2002. https://www.jstor.org/stable/3447534
Wielewicki, H. de G., e Rubin-Oliveira, M. Internacionalização da educação superior: processo de Bolonha. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 18(67), 215–234, 2010. https://doi.org/10.1590/S0104-40362010000200003.
Zambisi, F. e Rubin-Oliveira, M. Decolonizar a universidade: reflexões em direção a uma universidade transcultural. Educação e Cultura Contemporânea, v. 18, p. 07-26, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Húmus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.