INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION: Other possible regionalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2236-4358v13n40.2023.17

Keywords:

University, Regionalization, Decoloniality

Abstract

The issue of internationalization in Higher Education (HE) has become increasingly significant and is now a primary focus for universities and policymakers. This paper aims to examine the concept of modern/colonial rationality by exploring the issue of regionality. The goal is to comprehend the role of universities and the internationalization of higher education within the universalizing framework of scientific production. The theoretical-methodological approach, grounded in decoloniality, seeks to identify and discuss the movements and tensions inherent in modern/colonial rationality imposed on universities, resulting in internationalization models. Drawing from the experiences of two universities - Universidade Popular dos Movimentos Sociais (UPMS) and the Tribal Colleges and Universities of the USA (TCUs) - we identify other regionalities that generate tension and present distinct and diverse possibilities for universities and internationalization, stemming from different realities, sensitivities, and worldviews.

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Author Biographies

Marlize Rubin-Oliveira, Universidade Tecnológica Federal no Paraná

Professora Associada 3 da Universidade Tecnológica Federal do Paraná do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR). Coordenadora do Grupo de Estudos sobre Universidade (GEU/UTFPR). Participou do Programa de Visiting Scholar no Department of Lifelong Education, Administration, and Policy - University of Georgia (Jul/2017 - Jun/2018). Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Bolsista CAPES/PIQDTec (2007-2011). Participou do Programa de Visiting Scholar no Center for the Study of Higher Education na Universidade do Arizona (Jan-Abril/2010). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - RS (2000). Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria - RS (1990). Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR/UTFPR/2015/2017). A partir da perspectiva decolonial os principais interesses de investigação estão no campo da Educação Superior como lugar epistêmico, com foco em temas como produção de conhecimentos, interdisciplinaridade, internacionalização e interculturalidade.

Fábio Zambiasi, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutorando do PPGDR/UTFPR.

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Published

2023-12-01

How to Cite

Rubin-Oliveira, M., & Zambiasi, F. . (2023). INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION: Other possible regionalities. Revista Húmus, 13(40). https://doi.org/10.18764/2236-4358v13n40.2023.17