THE LITERATURE ON EXHIBITION

Alphonsus de Guimaraens: moonlight poet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v7n20.2022.5

Keywords:

Literature on exhibition, Literary museums, Multiliteracies, Alphonsus de Guimaraens

Abstract

This article aims to present literature as a museological object, from the study of the long-term exhibition Alphonsus de Guimaraens: moonlight poet, of the Casa Alphonsus de Guimaraens Museum. The analysis is based on assumptions of Pedagogy of Multiliteracies and on Bakhtinian concepts. The concept of multiliteracies refers to the multiplicity of languages, the diversity of cultures and the uses of digital technologies in the teaching and learning processes in the contemporary world. Thus, we intend to present the different rooms that make up the exhibition, trying to demonstrate how visitors to a museum, of different age groups, social conditions and educational levels can feel belonging to this space, considered to be of cultural prestige and from which it is often excluded. large part of the Brazilian population. According to comments made by the visitors, we identified how the Alphonsine literary production, as well as the writer's personal and family collection, were significant in the subjects' multimodal reading experiences, contributing to their multiliteracies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hércules Tolêdo Corrêa, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Professor Associado do Centro de Educação Aberta e a Distância - CEAD da Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Estudos Linguísticos e graduado em Letras/Português pela UFMG.

Ana Cláudia Rôla Santos, Museu Casa de Alphonsus - Mariana - MG

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto. Mestre em Literatura brasileira pela Universidade Federal de Minas Gerais.

References

AFONSO, Michele Martins. Casa-museu, Museu-casa, Casa histórica: um lugar de memórias. Vox Musei Arte e Patrimônio. Ano 1, n. 1, jan.-jun. 2016. P.38 – 47.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Museu: fantasia? Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 11 jul. 1972, p. 59. Disponível em: <https://news.google.com/newspapers?nid=0qX8s2k1IRwC&dat=19720711&printsec=frontpage&hl=pt-BR>. Acesso em 13 abr. 2021.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Luar para Alphonsus. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 25 de julho de 1970, p. 40. Disponível em: <http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=030015_09&pasta=ano%20197&pesq=&pagfis=12802>. Acesso em 13 abr. 2021.

BAKHTIN, Mikhail. (VOLOCHÍNOV). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13 ed. São Paulo: Hucitec, 2009 [1929].

BUENO, Alexei. Correspondência de Alphonsus de Guimaraens. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Letras, 2002.

CHAGAS, Mário. Museus, literatura e emoção de lidar. Cadernos de Sociomuseologia, Museus e políticas de memória, v.19, n.19, p. 5-41, 2002. Disponível em: <https://revistas.ulusofona.pt/index.php/cadernosociomuseologia/issue/view/36>. Acesso em: 19/03/2021.

CHAGAS, Mário. Museu e Literatura – fragmentos, cacos, restos e vestígios. In: A LITERATURA VAI AOS MUSEUS. Suplemento Literário – Secretaria de Estado de Cultura, maio de 2011.

DESVALLÉES, André e MAIRESSE, Francois (direção). Conceitos–chave de museologia. Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus, Conselho Internacional de Museus, Superintendência de Museus e Artes Visuais, Secretaria de Estado de Cultura. Belo Horizonte, 2016.

FARACO, Carlos Alberto . Aspectos do pensamento estético de Bakhtin e seus pares. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/9217>. Acesso em: 08/07/2020.

FLORÊNCIO, S.R. Educação Patrimonial Cultural: um processo de mediação. In: TOLENTINO, Átila B. (org). Educação Patrimonial: Reflexões e Práticas. 1ed, João Pessoa: Superintendência do Iphan na Paraíba, 2012.

GUIMARAENS FILHO, Alphonsus. Alphonsus de Guimaraens no seu ambiente. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 1995.

GUIMARAENS, Alphonsus. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2001.

GUIMARAENS, Alphonsus; MORAES, Odilon. Ismália. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

KRESS, Gunther. Multimodality. In: COPE, David and KALANTZIS, Mary. (Eds.) Multiliteracies. Literacy learning and the design of social futures. London and New York, Routledge, 2000. p. 182-202.

MURICY, Andrade. Panorama do Movimento Simbolista Brasileiro. São Paulo: Perspectiva, v. 2, 1987.

PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. Trad. Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

PONTE, Antônio. Casas – Museu. Entre o conceitoe o modelo de ação. Da constituição ao modelo de investigação. Coleção Patrimônio a Norte. 10 Anos de Reflexão Sobre Casas Museu em Portugal. nº 1. Maio de 2019. p. 19-33. Disponível em: . Acesso em 13 abr. 2021.

REVISTA A CIGARRA, Ano VI, n.112. Arquivo Público do Estado de São Paulo. Disponível em: <http://www.arquivoestado.sp.gov.br/site/acervo/repositorio_digital/jornais_revistas>. Acesso em 13 abr. 2021.

ROJO, Roxane & MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola, 2012.

SAMOYAULT, Tiphaine. A intertextualidade. São Paulo: Hucitec, 2008.

SECCHIN, Antônio Carlos. Um Corvo e Seu Duplo: A propósito de um poema de Alphonsus de Guimaraens. Matraga, v.21, n. 35, p. 169-176, 2014. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/17490/12887>. Acesso em: 07/07/2020.

VERAS, Eduardo Horta Nassif. O oratório poético de Alphonsus de Guimaraens: uma leitura do Setenário das Dores de Nossa Senhora. Belo Horizonte: Relicário Edições, 2016.

Published

2022-02-28

How to Cite

CORRÊA, Hércules Tolêdo; SANTOS, Ana Cláudia Rôla.
THE LITERATURE ON EXHIBITION: Alphonsus de Guimaraens: moonlight poet
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, p. 85–110, 28 Feb. 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/16672. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Estudos Literários