Deceptions and discoveries in Nada a dizer, by Elvira Vigna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n25.2024.02

Keywords:

Literatura Brasileira, Escrita de si, Diário ficcional

Abstract

Based on the concepts of autobiographical writing, especially those of Philippe Lejeune (2008) and Manon Auger (2006), this article proposes an analysis of the novel Nada a dizer (2010), by Elvira Vigna, as a fictional diary. In this novel, Vigna gives voice to a woman betrayed by her husband after years of marriage. The narrator exposes the process of discovery in a chronological order, using a series of traces of writing in act proper to the diary. This fictional author finds in writing a way of organizing the reality and the emotional, the relationship with the other and with herself, in a dynamic between narrating oneself and narrating the other in the face of impasses of the marital relationship regarding the formation of an identity.

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Author Biographies

Clara Magalhães do Vale, Universidade Federal de Ouro Preto

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras pela UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto. Graduada em Letras Licenciatura em Língua Portuguesa pela mesma instituição. Possui interesse na área de Literatura e Línguas.

Mônica Fernanda Rodrigues Gama, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutora em Literatura Brasileira pela Universidade de São Paulo.  Atualmente, é professora de Teoria da Literatura e Literatura Brasileira no Departamento de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos da Linguagem - Linha 1 Literatura, Memória e Cultura do Instituto de Ciências Humanas e Sociais da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

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Published

2024-06-30

How to Cite

VALE, Clara Magalhães do; GAMA, Mônica Fernanda Rodrigues.
Deceptions and discoveries in Nada a dizer, by Elvira Vigna
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 25, p. 01–19, 30 Jun. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/22666. Acesso em: 16 nov. 2024.