Culture and mediatization
reflections on Guel Arraes adaptation of theplay Auto da Compadecida by Ariano Suassuna
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.04Keywords:
Culture, Media, AdaptationAbstract
This study aims to promote a critical reflection on the process of mediatization of cultural products in contemporary times,using Guel Arraes' adaptation of the play Auto da Compadecida by Ariano Suassuna as an example. Employing a qualitative approachand a comparative analysis between the original play and its audiovisual adaptation, this article seeks to discuss the phenomena thatinfluence the production, access, and dissemination of artistic works. The results obtained in this study indicate that Arraes' adaptationnot only expanded the target audience of Suassuna's work but also significantly contributed to cementing it within the canon of BrazilianLiterature. For the theoretical foundation, the postulates of Ghirardi et al. (2020), Oswell (2006), Storey (1999), Castro (2021), and Souza(2003) will be used, as their contributions enrich the debate on the intersection of culture, media, and art in contemporary times,especially concerning new forms of artistic production.
Downloads
References
ANCINE. Filmes Brasileiros Lançados - 1995 a 2012. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/cinema-. Acesso em: 16 abril. 2024.
ARISTÓTELES. Poética. Edição Bilíngue; tradução, introdução e notas de Paulo Pinheiro. São Paulo: Editora 34, 2017.
ARRAES, Guel. O Auto da Compadecida. Direção: Guel Arraes. Roteirista: Adriana Falcão, Guel Arraes e João Falcão. Rio de Janeiro: Globo Filmes, 1999. 1 filme (157 min), son., color.
CASTRO, Thiago Ernesto Silveira de. Do palco às telas: metateatralidade e metalinguagem no Auto da Compadecida, de Ariano Suassuna, e suas adaptações ao cinema. Anais do VII Seminário do Programa de Pós-Graduação em Literatura Brasileira FFLCH-USP. São Paulo, junho de 2021.
FARIAS, Roberto. Os Trapalhões no Auto da Compadecida. Direção: Roberto Farias e Ariano Suassuna. Brasil: Europa Filmes, 1987. 1 filme (96 min), son., color.
JONAS, George. A Compadecida. Direção e Roteiro: George Jonas e Ariano Suassuna. Brasil: UNIFILM & NORCINE, 1969. 1 filme (144 min), son., color.
MAGALDI, S. Panorama do teatro brasileiro. 6ª ed. São Paulo: Global, 2004.
MEMÓRIA GLOBO. O Auto da Compadecida: Bastidores. Disponível em: https://memoriaglobo.globo.com/entretenimento/minisseries/o-auto-da-compadecida/noticia/bastidores.ghtml. Acesso em: 16 abril. 2024.
OSWELL, David. Introduction: from the beginning. In: OSWELL, David. Culture and Society: An Introduction to Cultural Studies. Londres: Sage, 2006. p. 01-12.
PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. Televisão e Cultura no Brasil na virada do século. In: Olinto, Heidrun(org.) Literatura e Mídia. Rio de Janeiro: Ed. PUC Rio; Loyola, 2002.
RAMAZZINA GHIRARDI, Ana Luiza. RAJEWSKY, Irina. DINIZ, Thaïs Flores Nogueira. Intermidialidade e referências intermidiáticas: uma introdução. Revista Letras Raras, v. 9, n. 3, p. 11-23, ago. 2020.
SOUZA, Maria Isabel Amphilo Rodrigues de. O Auto da Compadecida: da Cultura Popular à Cultura de Massas: uma análise a partir da Folkmídia. XXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Belo Horizonte, setembro de 2003.
STOREY, John. Teoria Cultural e cultura popular: uma introdução. Tradução de Pedro Barros. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.