Holocaust, trauma and psychoanalytic culture
an analysis of ArtSpiegelman's underground comics
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.23Keywords:
Comic books, Psychoanalysis, Psychoanalytic culture, Autobiographies, CountercultureAbstract
This paper aims to analyze how ideas from psychoanalysis served artists of the American counterculture of the 1960s and1970s as a tool capable of shaping and legitimizing their criticisms of the social norms prevailing at that time. More specifically, the paperpoints its lens to the comic books of cartoonist Art Spiegelman, known for his Pulitzer-winning Maus: a Survivor’s Tale. The focus of thisanalysis, however, is on the work produced by Spiegelman when he was still part of the underground comics movement, formed byrebellious young people who produced marginal magazines with stories about sex, drugs and violence. The paper starts from theconcept of psychoanalytic culture, to demonstrate the ways in which the art and ideas of psychoanalysis served in that context asinstruments in a struggle for cultural changes that could make possible the existence of a more just model of society.
Downloads
References
ALLYN, David. Make love, not war: the sexual revolution – an unfettered history. Londres/Nova York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016.
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: Dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.
BAKHTIN, Mikhail. Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI, 1982.
BARTHES, Roland. A preparação do romance, vol. 2. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BECKER, Leon. Art Spiegelman: my life in cartoons. 2020. Disponível em: <https://www.foldmagazine.com/art-spiegelman>. Acesso: 30 ago. 2024.
BIRMAN, Joel. A Constituição da Psicanálise 2: Freud e a interpretação psicanalítica. Rio de Janeiro: Relume-Dumara, 1991.
BRAGA, Luciana L. Transmissão transgeracional do trauma e resiliência em descendentes de sobreviventes as Shoah: um estudo qualitativo. 341 f. Tese (Doutorado em Psiquiatria) – Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, 2011.
BREUER, Josef.; FREUD, Sigmund. Sobre o mecanismopsíquico dos fenômenos histéricos (Comunicação preliminar). Pandaemonium, v. 15, n. 20, p. 176-193, 2012.
BRUNNER, Jose. Oedipus Politicus: o paradigma freudiano das relações sociais. In: ROTH, Michael S. (org.). Freud: Conflito e Cultura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2000. pp. 7-86.
CARDOSO, Irene. A geração dos anos de 1960: o peso de uma herança. Tempo Social. São Paulo, v. 17, v. 2, 2005. pp. 93-107.
CARVALHO, Beatriz S. O Processo de Legitimação Cultural das Histórias e Quadrinhos. 176 f. Dissertação (Mestrado em Teoria da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2017.
CRUMB, Robert. Minha vida. São Paulo, Conrad, 2005.
DEMOS, John. Oedipus and America: historical perspectives on the reception of psychonalysis in the United States. The Annual of Psychoanalysis, v. 06. 1978. pp. 23-39.
FIEDLER, Leslie. The middle against both ends. The encounter, v. 5. 1955. pp. 16-23.
FIGUEIRA, Sérvulo. A influência da obra de Freud na vida cotidiana. In: FIGUEIRA, Sérvulo. Nos bastidores da Psicanálise: sobre política, história, estrutura e dinâmica do campo psicanalítico. Rio de Janeiro: Imago, 1991. pp. 99-108.
FREUD, Sigmund. Obras Completas, vol. 07 - O chiste e sua relação com o inconsciente (1905). Companhia das Letras. 2017.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização (1929). In: FREUD, Sigmund. Obras Completas, vol. 18 – O mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias e outros textos (1930-1936). Companhia das Letras. 2011. p. 09-89.
FREUD, Sigmund. Totem e Tabu (1912-1913). In: FREUD, Sigmund. Obras Completas, vol. 11 – Totem e Tabu, Contribuição a história do movimento psicanalítico e outros textos (1912-1914). Companhia das Letras. 2012. p. 07-176.
GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros. São Paulo: Editora Schwarcz, 1989.
GOIDANICH, Hiron C.; KLEINERT, André. Enciclopédia dos Quadrinhos. Porto Alegre: L&PM, 2011.
GOMES, Romina M. M. A escrita freudiana do pai-sintoma. Ágora, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2 2003. pp. 271-288,
GREEN, Justin. Binky Brown Meets the Holy Virgin Mary. San Francisco: Last Gap, 1972.
HATFIELD, Charles. Alternative Comics: An Emerging Literature. Jackson: University Press of Mississipi. 2005.
MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização: Uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. São Paulo: Círculo do Livro, 1986.
RIBEIRO JUNIOR, Laelson M.; SILVA, Edvania G. Os caminhos da memória em Freud: traço, rearranjo, tradução e índice. Diálogos Pertinentes - revista científica de Letras, v. 17, n. 01. 2021. pp. 68-91.
ROSZAK, Theodore. A contracultura: reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. Petrópolis: Vozes. 1972.
ROUDINESCO, Elizabeth; PLON, Michel. Dicionário de Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
SANTOS, Diego; FACCHINETTI, Cristiana. Trauma e neurose em HQs: a autobiografia de um judeu americano. In: Maia, João R.; Reis, José R.F.; Cruz, Leandra B. Pensar a loucura: trilhas literárias, culturais, históricas. Editora Fiocruz, 2023, p. 93-120.
SIBILIA, Paula. O show da vida íntima na internet: blogs, fotologs, videologs e webcams. Anais do 15º Encontro anual da Compós. Bauru, 2006.
SPIEGELMAN, Art. Cracking Jokes: Breve Investigação sobre vários aspectos do humor. In: ROTH, Michael S. (org.). Freud: Conflito e Cultura. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., p. 149-152, 2000. pp: 149-152.
SPIEGELMAN, Art. Breakdowns: Retrato do artista quando jovem. São Paulo: Ed. Schwartz. 2009.
SPIEGELMAN, Art. Maus: a história de um sobrevivente – história completa. São Paulo: Ed. Schwartz, 2020.
SPIEGELMAN, Art. MetaMaus. Nova York: Viking, Penguin Books, 2011.
TURKLE, Sherry. Psychoanalytic Politics: Freud´s French Revolution. Nova York: Basic Books. 1978.
WECHSLER, Lawrence. Art’s father, Vladek’s son. (1986) In: WITEK, Joseph (Ed.). Art Spiegelman: conversations. Mississippi: Mississippi University Press, 2007. pp. 68-83.
ZARETSKY, Eli. Political Freud: A History. Nova York: Columbia University Press, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.