MEMORY AND REGIONALITY
A STORY TOLD THROUGH CINEMATIC IMAGES
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.22Keywords:
Memory. Regionalism. Image. Cinema.Abstract
This study presents a more detailed approach on memory and identity built from the remembrance of lived experiences and inscribed in the image, under a regional vision in the construction of identities. It brings a reading-analysis of the short film “Até o sol raiá” (2007), directed and scripted by Fernando Jorge and Leanndro Amorim, using the resources that make up the cinematographic language. It is an exploratory reading-analysis, whose intention is to contribute to the field of studies that list cinema and literature, also consisting of their relevance.It´s a bibliographic work, critical-reflexive and non-interventional. The main authors used were Pollak (1992), Arendt (2015), Koury (2017), Bernardet (1985), Hall (2006) and others. The study is directed to the public expert in language teaching and is part of the Linguistic Study Group from Maranhão (GELMA) and the Toponymic Atlas Study Group from the State of Maranhão (ATEMA).
Downloads
References
ARENDT, J. C. Notas sobre Regionalismo e Literatura Regional: Perspectivas Conceituais. Revista Todas as Letras. v. 17, n. 2, p. 110-126. Maio/Agosto de 2015. Disponível em DOI: <http://dx.doi.org/10.15529/1980-6914/letras.v17n2p110-126>. Acesso em 5 de dezembro de 2021.
ARTAUD, A. El Cine.Madrid: Alianza Editorial, 1982.
Até o Sol Raiá. Direção: Fernando Jorge e Leanndro Amorim. Produção: Página 21, Fantonche Studio. Pernambuco: SET Produções audiovisuais, 2007. YouTube. Disponível em: <https://www.youtu
be.com/watch?v=xBY18HuLFbE>. Acesso em: 16 de novembro de 2021.
BARTHES, R. A Câmara Clara. Nota sobre fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
BERNARDET, J-C. O que é cinema. São Paulo: Nova Cultural, 1985.
BORDWELL, D. Figuras Traçadas na Luz. A Encenação no Cinema. São Paulo: Papirus, 2008.
CARRIÈRE, J-C. A Linguagem Secreta do Cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990.
KOURY, M. G. P. Fotografia e memória. Dossier “Las razones y las emociones de las imágenes”. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção. v. 16, n. 47, p. 75-81. Agosto de 2017. Disponível em <http://www.cchla.ufpb.br/rbse/RBSEv.16n.47ago2017completo.pdf> Acesso em 7 de dezembro de 2021.
LEBEL, J-P. Cinema e Ideologia. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.
MOSCARIELLO, A. Como ver um filme. Lisboa: Editorial Presença, 1985.
NASCIMENTO, L. D. A importância da literatura de cordel no cotidiano dos alunos da eja. Universidade de Brasília. 2011. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/
/1/2011_LourgenyDamascenodoNascimento.pdf>. Acesso em: 05 de dezembro de 2021.
PELINSER, A. T. Crítica literária: memórias e imagens do regionalismo brasileiro. Crítica Cultural (Critic), Palhoça, SC, v. 7, n. 2, p. 230-241, jul./dez. 2012. Disponível em <https://portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Critica_Cultural/article/view/1190>. Acesso em 25 de novembro de 2021.
POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-212. Disponível em: <http://www.pgedf.ufpr.br/memoria%20e%20identid
adesocial%20A%20capraro%202.pdf> Acesso em 11 de novembro de 2021.
PUDOVKIN, V. I. O ator no cinema. Rio de Janeiro: Livraria-Editora Casa do Estudante do Brasil, 1951.
TACCA. F. de. Imagem fotográfica: aparelho, representação e significação. Psicologia & Sociedade [online]. 2005, v. 17, n. 3. pp. 9-17. ISSN 1807-0310. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0102-71822005000300002> Acesso em 19 novembro 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.