I JUST KNOW IT WAS LIKE THAT

on the new opening for O auto da Compadecida by Guel Arraes

Authors

  • Fábio José Santos Universidade Federal de Sergipe (UFS)/ Professor AdjuntoPrograma de Pós-Graduação em Letras de Bacabal (PGLB/UFMA)/ Professor permanente http://orcid.org/0000-0003-2932-4968

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441V9N26.2024.03

Keywords:

Literature and Visuality; Guel Arraes; O Auto da Compadecida (2000); Caramurú Baumgartner; Koi Factory.

Abstract

In 2020 the movie and the miniseries O Auto da Compadecida (2000), by Guel Arraes, underwent remastering, and some of its parts were slightly modified, such as its opening. The new opening now features a visual project by the designer Caramurú Baumgartner in partnership with the artistic production studio Koi Factory. As it’s known, these Arraes’ movie and the miniseries are adaptations of the famous play by Ariano Suassuna, published in 1955. Baumgartner and Koi Factory’s production stablished a network of artistic and literary (co)references that made the fiction created by Suassuna and its cinematographic interpretation by Arraes even more complex. It’s precisely this interartistic complexity that this text talks about. These are some important theoretical and analytical-critical contributions to this debate: Hoek (2006), Suassuna (2012), Prado (1988), among others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A COMPADECIDA. Direção George Jonas. Roteiro Ariano Suassuna e George Jonas. Fotografia Félix Monti. Música Sa Grama . Figurino Francisco Brennand. Cenários Lina Bo Bardi. Direção musical Sergio Ricardo. Recife; São Paulo: Produção Norcine Indústria Cinematográfica; Unifilme Cinematográfica, 1969. (92 min.): son., cor. Português.

AUTO da Compadecida. KOI Factory, 2020. Disponível em: <https://koifactory.com/pt/portfolio/auto-da-compadecida/>. Acesso em: 13 maio 2024.

AUTO da Compadecida. Direção Guel Arraes. Roteiro Adriana Falcão, Guel Arraes e João Falcão. Fotografia Félix Mohti. Música Sa Grama. Brasil: Produção Globo Filmes; Distribuição Sony Pictures do Brasil, 2000. (D1 104 min./ D2 157 min.): son., cor, 2 DVDs. Português.

BATISTA, Sebastião Nunes. Restituição da autoria de folhetos do catálogo, Tomo I, da Literatura Popular em Verso. In: BATISTA, Sebastião Nunes et al. Literatura Popular em Verso: Estudos, tomo I. Rio de Janeiro: MEC/ Fundação Casa de Rui Barbosa, 1973, p. 331-419.

BELLOSI, Luciano. A herança de Giotto. In: BELLOSI, Luciano; RAGIONIERI, Giorvanna. Grandes mestres: Giotto. Tradução Mônica Esmanhotto e Simone Esmanhotto. São Paulo: Abril, 2011, p. 10-

HOEK, Leo H. A transposição intersemiótica: por uma classificação pragmática. In: ARBEX, Márcia (organização). Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte/MG: Programa de Pós-graduação em Letras, 2006.

KOI Factory, 2024. Disponível em: <https://koifactory.com/pt/about/>. Acesso em: 13 maio 2024.

O AUTO da Compadecida. Caramurú Baumgartner Art, 2020. Disponível em: <https://caramuru.art.br/o-auto-da-compadecida>. Acesso em: 13 maio 2024.

O AUTO da Compadecida. Direção Guel Arraes. Roteiro Adriana Falcão, Guel Arraes e João Falcão. Fotografia Félix Mohti. Música Sa Grama. Brasil: Produção Globo Filmes; Distribuição Sony Pictures do Brasil, 2000. (D1 104 min./ D2 157 min.): son., cor, 2 DVDs. Português.

OS TRAPALHÕES no Auto da Compadecida. Direção Roberto Farias. Roteiro Ariano Suassuna e Roberto Farias. Fotografia Walter Carvalho. Música Antonio Madureira. Brasil: Renato Aragão Produções, Produções Cinematográficas R. F. Farias e EMBRAFILME, 1987: son., cor. Português.

PRADO, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno: 1930-1980. São Paulo: Perspectiva, 1988.

SALTEIRO, Ilídio. Retábulo – Casa de Santos. Revista Santuários, Lisboa, vol. 1, n. 1, p. 155-159, 2014.

SUASSUNA, Ariano. Auto da Compadecida. In: SUASSUNA, Ariano. Teatro Completo, volume I: Comédias. Carlos Newton Junior (org.). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018a, p. 25-139.

SUASSUNA, Ariano. A Compadecida e o romanceiro nordestino. In: SUASSUNA, Ariano. Almanaque Armorial. Seleção, organização e prefácio Carlos Newton Júnior. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012, p. 177-195.

SUASSUNA, Ariano. Torturas de um coração. In: SUASSUNA, Ariano. Teatro Completo, volume III: Entremezes. Carlos Newton Junior (org.). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018b, p. 107-152.

TV GLOBO. O Auto da Compadecida: confira nova abertura da série. YouTube, 7 jan. 2020. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=xqEeLr9tJ7Q>. Acesso em 24 de maio de 2024.

Published

2025-02-19

How to Cite

OLIVEIRA, Fábio José Santos de.
I JUST KNOW IT WAS LIKE THAT: on the new opening for O auto da Compadecida by Guel Arraes
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 26, p. 1–15, 19 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/24971. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Literatura e outras mídias: modos e formas de adaptação no século XXI