The construction of meanings about women in university country music
a discursive analysis
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v10n27.2025.04Keywords:
Universitary sertanejo, Discourse analysis, Construction of meanings, Ideology, Production conditionsAbstract
This article aims to analyze the process of constructing meanings related to women in universitary sertanejo, through the study of discursive materiality present in the lyrics of songs of this musical style. The theoretical-analytical device of French Discourse Analysis is adopted as the methodology in this work, conducting a discursive analysis of the lyrics of the chosen songs, which are "Amante não tem lar" composed by Juliano Tchula and Marília Mendonça, and "Chora, boy!" composed by Simone and Simaria. The research results reveal the complex and diversified construction of meaning effects on the feminine figure in the university country music genre.
Downloads
References
BEAUVOIR, S. O segundo sexo: a experiência vivida. Tradução de Sérgio Milliet. 2. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
BENEVIDES, M. G. Os efeitos de sentido sobre o feminino nas canções feminejas de Marília Mendonça. Orientadora: Maria Claudia Teixeira. 2020. 74 f. TCC (Graduação) – Curso de Letras Português, departamento de Letras, Universidade Estadual do Centro-Oeste – Unicentro, (EAD) polo Goiorê, 2020. Disponível em: MarianaGoesBenevidesPoloGoioerVersofinal.pdf (unicentro.br). Acesso em: 15 jun. 2023.
CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. Tradução de Ângela M. S. Corrêa. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.
COUTO, N. S.; ALVAREZ, H. P. O discurso sobre a mulher e o casamento na revista jornal das moças na década de 50. Percursos Linguísticos, Vitória, v. 7, n. 16, p. 195-207, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/percursos/view/1774. Acesso em: 8 jun. 2023.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
GREGOLIN, M. R. V. Análise do discurso: conceitos e aplicações. Alfa, São Paulo, v. 39, p. 13-21, 1995. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/3967. Acesso em: 6 jun. 2023.
MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2004
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 13. ed. Campinas: Pontes, 2020.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso. In: ORLANDI, E. P.; LAGAZZI-RODRIGUES, S. (Orgs.). Introdução às ciências da linguagem: discurso e textualidade. 3. ed. Campinas: Pontes, 2017, p. 13-35.
ORLANDI, E. P. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2007.
PÊCHEUX, M. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, F.; HAK, T. (Orgs.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1997, p. 61-161.
PÊCHEUX, M.; FUCHS, C. A propósito da Análise Automática do Discurso: atualização e perspectivas. Tradução de Bethania S. Mariani et al. In: GADET, F.; HAK, T. (Orgs.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Unicamp, 1997, p. 163-252.
PÊCHEUX, M. Semântica e Discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução de Eni Pulcinelli Orlandi et al. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
RODRIGUES, H. Como surgiu o sertanejo universitário no Brasil? Movimento Country, 2022. Disponível em: https://www.movimentocountry.com/sertanejo-universitario-como-surgiu. Acesso em: 2 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.




