Experimental Assessment Using the Cloze Test

Impact of a Pedagogical Intervention on Reading Comprehension at IFMT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v10n27.2025.12

Keywords:

Reading Comprehension, Cloze Test, Pedagogical Intervention, Reading Mediation, Professional and Technological Education

Abstract

This article investigates the reading comprehension level of incoming students in the integrated high school program at IFMT - Campus Barra do Garças and evaluates the effectiveness of a pedagogical intervention program. This is an explanatory experimental study with a quantitative-qualitative approach, involving 54 students divided into an Experimental Group (EG) and a Control Group (CG). Pre-test and post-test assessments were conducted using the Cloze Test, the Verbal Intelligence Test (V-47), the Reasoning Test Battery (BPR-5), and essay writing. The EG participated in the Reading Comprehension Promotion Program (PPCL). The results indicated that although both groups showed improvement, the EG achieved significantly greater advances in the post-test, moving from the instructional to the independent level in the Cloze Test and enhancing their performance in text production and verbal reasoning. It is concluded that systematic mediation, focused on reading strategies, proved effective for the development of reading comprehension, overcoming barriers such as lack of time and a weak family reading background. The study highlights the need for pedagogical policies that include structured interventions for the development of critical and autonomous readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

RENATA FRANCISCA FERREIRA LOPES, Instituto Federal de Mato Grosso - Barra do Garças

Mestra em Educação pela UFMT, com especialização em Liderança, Gestão de Equipes e Produtividade pela PUC-RS, e em Metodologias do Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pela FAEL. Licenciada em Letras – Português/Inglês pela UEG. Atua no ensino de Língua Inglesa, em projetos de leitura e interculturalidade, com experiência em gestão acadêmica, pesquisa e relações internacionais desde 2015. Atualmente exerce a função de diretora-geral de campus e realiza trabalho voluntário na organização AFS Intercultura Brasil desde 2016.

MICHELLE MITTELSTEDT DEVIDES, Instituto Federal de Mato Grosso - Barra do Garças

Possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2003), mestrado em Letras pela Universidade de Marília (2015) e Doutorado em Letras pela UNESP - Assis (2022). Atualmente é professora de Língua Portuguesa, Literatura e Redação do IFMT - Campus Barra do Garças.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BORMUTH, John R. An operational definition of comprehension instruction. In: CARROLL, John B.; DAVIES, Philip (Org.). Reading: What the research says to the teacher. Yearbook of the National Society for the Study of Education, Part II. Chicago: University of Chicago Press, 1968. p. 79–102.

CHOMSKY, Noam. Syntactic Structures. The Hague: Mouton, 1957.

FIGUEIREDO, Raimundo de. Dicionário da Língua Portuguesa. Porto: Lello & Irmão, 1913.

FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 1998.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura no Brasil. 4. ed. São Paulo: IPL, 2016. Disponível em: [http://www.prolivro.org.br/5a-edicao-da-pesquisa-retratos-da-leitura-no-brasil/]. Acesso em: 19 ago. 2025.

IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Retratos das desigualdades de gênero e raça. Brasília: IPEA, 2017.

KLEIMAN, Ângela B. O texto na sala de aula: leitura, produção, co-autoria. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2016a.

KLEIMAN, Ângela B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Campinas: Mercado de Letras, 2016b.

KOCH, Ingedore G. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

KRUSZIELSKI, M.; SANTOS, M. A.; SILVA, R. M. Validação do teste Cloze como instrumento de avaliação da compreensão leitora. Revista Brasileira de Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 100, p. 32–40, 2016.

LEAL, Telma Ferraz; MELO, Lílian de. A leitura como prática social: implicações para o ensino. Revista Educação em Questão, Natal, v. 26, n. 14, p. 7–26, 2006.

LURIA, Alexander R. Pensamento e linguagem. Tradução de Maria do Rosário S. de Alencar. Petrópolis: Vozes, 1986.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e leitura. 11. ed. Campinas: Pontes, 2012.

PISA – Programme for International Student Assessment. Relatório Brasil. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), 2015. Disponível em: [https://www.oecd.org/pisa/]. Acesso em: 19 ago. 2025.

SAEB – Sistema de Avaliação da Educação Básica. Relatório Nacional de Resultados. Brasília: INEP, 2017.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: o conhecimento psicológico necessário ao professor. São Paulo: Cortez, 2010.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2025-08-27

How to Cite

FERREIRA LOPES, RENATA FRANCISCA; MITTELSTEDT DEVIDES, MICHELLE.
Experimental Assessment Using the Cloze Test: Impact of a Pedagogical Intervention on Reading Comprehension at IFMT
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 10, n. 27, p. 01–15, 27 Aug. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/27412. Acesso em: 11 oct. 2025.