Experimental Assessment Using the Cloze Test
Impact of a Pedagogical Intervention on Reading Comprehension at IFMT
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v10n27.2025.12Keywords:
Reading Comprehension, Cloze Test, Pedagogical Intervention, Reading Mediation, Professional and Technological EducationAbstract
This article investigates the reading comprehension level of incoming students in the integrated high school program at IFMT - Campus Barra do Garças and evaluates the effectiveness of a pedagogical intervention program. This is an explanatory experimental study with a quantitative-qualitative approach, involving 54 students divided into an Experimental Group (EG) and a Control Group (CG). Pre-test and post-test assessments were conducted using the Cloze Test, the Verbal Intelligence Test (V-47), the Reasoning Test Battery (BPR-5), and essay writing. The EG participated in the Reading Comprehension Promotion Program (PPCL). The results indicated that although both groups showed improvement, the EG achieved significantly greater advances in the post-test, moving from the instructional to the independent level in the Cloze Test and enhancing their performance in text production and verbal reasoning. It is concluded that systematic mediation, focused on reading strategies, proved effective for the development of reading comprehension, overcoming barriers such as lack of time and a weak family reading background. The study highlights the need for pedagogical policies that include structured interventions for the development of critical and autonomous readers.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BORMUTH, John R. An operational definition of comprehension instruction. In: CARROLL, John B.; DAVIES, Philip (Org.). Reading: What the research says to the teacher. Yearbook of the National Society for the Study of Education, Part II. Chicago: University of Chicago Press, 1968. p. 79–102.
CHOMSKY, Noam. Syntactic Structures. The Hague: Mouton, 1957.
FIGUEIREDO, Raimundo de. Dicionário da Língua Portuguesa. Porto: Lello & Irmão, 1913.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. São Paulo: Contexto, 1998.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da Leitura no Brasil. 4. ed. São Paulo: IPL, 2016. Disponível em: [http://www.prolivro.org.br/5a-edicao-da-pesquisa-retratos-da-leitura-no-brasil/]. Acesso em: 19 ago. 2025.
IPEA – Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Retratos das desigualdades de gênero e raça. Brasília: IPEA, 2017.
KLEIMAN, Ângela B. O texto na sala de aula: leitura, produção, co-autoria. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2016a.
KLEIMAN, Ângela B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Campinas: Mercado de Letras, 2016b.
KOCH, Ingedore G. V.; ELIAS, Vanda M. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
KRUSZIELSKI, M.; SANTOS, M. A.; SILVA, R. M. Validação do teste Cloze como instrumento de avaliação da compreensão leitora. Revista Brasileira de Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 100, p. 32–40, 2016.
LEAL, Telma Ferraz; MELO, Lílian de. A leitura como prática social: implicações para o ensino. Revista Educação em Questão, Natal, v. 26, n. 14, p. 7–26, 2006.
LURIA, Alexander R. Pensamento e linguagem. Tradução de Maria do Rosário S. de Alencar. Petrópolis: Vozes, 1986.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Discurso e leitura. 11. ed. Campinas: Pontes, 2012.
PISA – Programme for International Student Assessment. Relatório Brasil. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE), 2015. Disponível em: [https://www.oecd.org/pisa/]. Acesso em: 19 ago. 2025.
SAEB – Sistema de Avaliação da Educação Básica. Relatório Nacional de Resultados. Brasília: INEP, 2017.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. A criança na fase inicial da escrita: o conhecimento psicológico necessário ao professor. São Paulo: Cortez, 2010.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.