Environmental identity in post-modernity

Authors

  • Rodrigo Koch Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Maria Eduarda Moraes Andrade Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18764/2236-4099v13n31.2023.3

Keywords:

Environmental Identity, Postmodernity, Hortênsias Region

Abstract

Discussion of the identity formation of subjects who consider themselves linked to the natural and sustainable environment in postmodern contexts, with the following objectives: to know and understand the concepts of Identity, Environmental Identity and its Cultural Pedagogies; to understand in what ways the subject's Environmental Identity is established in Postmodernity and how Cultural Pedagogies assist this process; to examine how Cultural Pedagogies influence the formation of Identity; to debate the construction of Environmental Identity in Postmodernity; and to investigate and analyze how Environmental Discourses can persuade us in ecological attitudes. Based on a bibliographic review of the theme, interviews were conducted with Basic Education teachers in the Hortênsias Region of Rio Grande do Sul about their training and educational practices aimed at children and what they intend to teach about sustainability and environmentalism, in addition to the discursive textual analysis of the content of the media vehicle Menos1Lixo. It is possible to state that there are indications that the discourses present in the media and in education produce a postmodern environmental identity, with strong links to so-called sustainable consumption, but which also lacks questioning.

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Author Biographies

Rodrigo Koch, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Pós-Doutor (Sociologia) pelo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives de la Universitat de València, Doutor em Educação (Culturas Juvenis) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Educação (Estudos Culturais) pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra), pós-graduado em Administração e Marketing Esportivo pela Universidade Gama Filho (UGF), e graduado em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (Ulbra). Vencedor (1º lugar na classificação geral) do Prêmio Brasil de Teses e Dissertações sobre Futebol e Direitos do Torcedor - Edição 2018-2019. Pesquisador Associado do Centro Latino Americano de Estudos em Cultura - CLAEC. Professor adjunto D da UERGS - Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, lotado na unidade Hortênsias-São Francisco de Paula. 

Maria Eduarda Moraes Andrade, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Tecnóloga em Gestão Ambiental e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul.

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Published

2023-04-01

How to Cite

Koch, R., & Andrade, M. E. M. (2023). Environmental identity in post-modernity. Cadernos Zygmunt Bauman, 13(31). https://doi.org/10.18764/2236-4099v13n31.2023.3