Intercultural competences and ethics in scientific research with refugee women: principles and challenges for an inclusive practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n1e25093

Keywords:

cultural adaptation, intercultural competence models, intercultural paradigm, refugee women, scientific research

Abstract

The present study examines the importance of intercultural competences in scientific research with refugee women, with a particular emphasis on ethical and methodological frameworks, as well as the challenges involved in fostering inclusive research practices. The primary objective is to explore how developing intercultural competences enhances ethical, inclusive, and culturally sensitive research. A qualitative approach was employed, based on a comprehensive review of the pertinent literature, with a focus on intercultural competence models such as those proposed by Deardorff (2009) and Bennett (2013), whose pedagogical approaches underpin their application in the context of scientific research involving refugee women. Additionally, the study engages with theoretical perspectives on intercultural communication, the intercultural paradigm, intersectionality, and the ethics of representation, thus providing a critical lens through which to scrutinize the dynamics of power and representation. The analysis underscores the indispensable role that cultural adaptation and the development of intercultural competences play in surmounting communication barriers, establishing trust, and avoiding the perpetuation of stereotypes and inequalities. Theoretical models are shown to provide valuable tools for ethical and methodological adaptations in research involving ethnocultural populations, fostering an educational process that emphasizes the recognition and mitigation of power imbalances in researcher-participant interactions. In conclusion, incorporating intercultural competences into scientific research with refugee women is essential to ensuring the quality and relevance of
research outcomes. This approach facilitates more accurate and contextually informed interpretations of
participants’ narratives and contributes to both advancing scientific knowledge and informing the development of well-informed public policies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Catarina Isabel Silva de Sampaio, Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais

Mestre e Doutoranda em Relações Interculturais pela Universidade Aberta. Bolseira de Doutoramento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT). Tutora na Universidade Aberta, Lisboa, Portugal. Investigadora no Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais/CEMRI.
E-mail: catarina.sampaio@uab.pt

Maria Natália Pereira Ramos, Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais

Doutorada e Pós-Doutorada em Psicologia pela Universidade de Paris V, Sorbonne, França. Professora Associada da Universidade Aberta, Lisboa, Portugal. Coordenadora Científica do Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais/CEMRI.
E-mail: maria.ramos@uab.pt

References

ALMEIDA, S. Políticas, instituições e percursos migratórios de mulheres e meninas refugiadas em Portugal e Dinamarca. Lisboa: Observatório das Migrações: ACM: IP, 2021. Disponível em: https://books.google.pt/books?id=mkg2EAAAQBAJ. Acesso em: 1 nov. 2024.

ALSINA, R. Comunicación Intercultural. Barcelona: Anthropos, 1999.

BEBIANO, A. Gayatri Spivak: a teoria como prática de vida. Imprópria: política e pensamento crítico, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 113-127, 2012.

BENNETT, M. J. Basic concepts of intercultural communication: paradigms, principles, and practices. Yarmouth, USA: Quercus, 2013.

BRAH, A. Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, p. 329-376, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/B33FqnvYyTPDGwK8SxCPmhy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 out. 2024.

BRASIL, A.; CABECINHAS, R. Diálogo intercultural e relações intergrupais na Europa: contributos dos estudos culturais e da psicologia social. Comunicação e Sociedade, [s. l.], p. 89-103, 2019. Disponível em: https://revistacomsoc.pt/article/view/1038. Acesso em: 19 out. 2024.

BASTOS, M. Competência de comunicação intercultural: olhares sobre a natureza do conceito e suas dinâmicas de desenvolvimento. Cadernos do LALE: Laboratório Aberto para a Aprendizagem de Línguas Estrangeiras, Aveiro, 2014.

BEHAR, R. A life story to take across the border: notes on an exchange. In: ROSENWALD, G. C.; OCHBERG, R. L. (ed.). Storied lives: the cultural politics of self-understanding. New Haven: Yale University Press, 1992. p. 145-166.

BLOCK, K.; WARR, D.; GIBBS, L.; RIGGS, E. Addressing ethical and methodological challenges in research with refugee-background young people: reflections from the field. Journal of Refugee Studies, [s. l.], v. 26, n. 1, p. 69-87, mar. 2013. Disponível em: https://academic.oup.com/jrs/article-abstract/26/1/69/1559507? redirectedFrom =fulltext. Acesso em: 1 nov. 2024.

CRENSHAW, K. Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color. Stanford Law Review, [s. l.], v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991. Disponível em: https://blogs.law.columbia.edu/critique1313/files/2020/02/1229039.pdf. Acesso em: 22 out. 2024.

DEARDORFF, D. The Sage Handbook of Intercultural Competence. California: SAGE Publications, Inc., 2009.

GAYATRI Spivak: the trajectory of the subaltern in my work. Produção de University of California Television-UCTV. California: UCTV, 8 fev. 2008. 1 vídeo (88 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2ZHH4ALRFHw. Acesso em: 19 out. 2024.

MOHANTY, C. Under western eyes: feminist scholarship and colonial discourses. On Humanism and the University I: the discourse of humanism, [s. l.], v. 12, n. 3, p. 333-358, 1984. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/302821?origin=crossref. Acesso em: 19 out. 2024.

NUNES, I.M.L.; RAMOS, M. N. Formação docente e multi/interculturalismo: algumas reflexões. Linguagens, Educação e Sociedade, [s. l.], ano 23, p. 180-198, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1146. Acesso em: 1 nov. 2024.

PADILLA, B.; FRANÇA, T.; VIEIRA, A. Trajetórias de refúgio: análise de género, intersecionalidade e políticas públicas em Portugal. Lisboa: Observatório das Migrações: ACM: IP, 2022. Disponível em: https://books.google.pt/books?id=DqV3EAAAQBAJ. Acesso em: 1 nov. 2024.

PINA-CABRAL, J. Aromas de urze e de lama: reflexões sobre o gesto etnográfico. Etnográfica, [s. l.], v. 11, n. 1, p. 191-212, 2007. Disponível em: https://journals.openedition.org/etnografica/1922 . Acesso em: 1 nov. 2024.

RAMOS, M. C. P. Globalização e Multiculturalismo. Revista Eletrónica Inter-Legere, [s. l.], v. 1, n. 13, p. 75-101, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4166/3400. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Comunicação, Cultura e Interculturalidade: para uma comunicação intercultural. Revista Portuguesa de Pedagogia, [s. l.], v. 35, n. 2, p. 155-178, 2001. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/5839. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Sociedades multiculturais, interculturalidade e educação. Desafios pedagógicos, comunicacionais e políticos. Revista Portuguesa de Pedagogia, [s. l.], ano 41, n. 3, p. 223-244, 2007. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/5841. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Diversidade Cultural, Educação e Comunicação Intercultural. Políticas e Estratégias de Promoção do Diálogo Intercultural. Revista Educação em Questão, [s. l.], v. 34, n. 20, p. 9-32, 2009a. Disponível em: http://www.incubadora.ufrn.br/index.php/req/article/viewFile/695/601. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Saúde, migração e direitos humanos. Mudanças: Psicologia da Saúde, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 1-11, 2009b. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/3127. Acesso em: 1 nov. 2024.

RAMOS, N. Educar para a interculturalidade e cidadania: princípios e desafios. In: ALCOFORADO, L. et al. Educação e formação de adultos: políticas, práticas e investigação. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2011. p. 189-200. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle /10400.2/5834. Acesso em: 1 nov. 2024.

RAMOS, N. Comunicação em Saúde e Interculturalidade: perspectivas teóricas, metodológicas e práticas. RECIIS, Rio de Janeiro, v. 6, n. 4, 2012. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/742/1385. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Interculturalidade(s) e Mobilidade(s) no espaço europeu: viver e comunicar entre culturas. In: The overarching issues of the European space. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2013. p. 343-360. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/12349.pdf. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Conflitos interculturais no espaço europeu: perspetivas de prevenção e intervenção. In: The overarching issues of the European space: the territorial diversity of opportunities in a scenario of crisis. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2014. p. 225-245. Disponível em: http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/13207.pdf. Acesso em: 19 out. 2024.

RAMOS, N. Mobilidades e interculturalidades na contemporaneidade: desafios para a Psicologia e a inserção social. In: S. GONDIM; BICHARA I. (org.). A Psicologia e os desafios do mundo contemporâneo. Salvador: UFBA, 2015. p.267-300.

RAMOS, M. N. P.; DIAS, M. S. Migrações contemporâneas e feminização: impactos e desafios para as políticas públicas e para a integração nas cidades. Revista de Políticas Públicas, São Luís, v. 24, p. 456-473, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/10096. Acesso em: 1 nov. 2024.

SAMPAIO, C. Mulheres e migrações forçadas em Portugal: adaptação, resiliência e integração social. Lisboa: Observatório das Migrações: ACM: IP, 2023. Disponível em: https://books.google.pt/books?id=Xk_qEAAAQBAJ. Acesso em: 1 nov. 2024.

SPIVAK, G. Can the subaltern speak? London: Afterall Books, 1998.

TRIMBLE, J. E.; PEDERSEN, P. B.; RODELA, E. S. The real cost of intercultural incompetence: an epilogue. In: DEARDORFF, D. K. (ed.). The SAGE handbook of intercultural competence. California: Sage Publications, Inc., 2009. p. 492-502.

VAZQUEZ CORONA, M.; HAZFIARINI, A.; VAUGHAN, C.; BLOCK, K.; BOHREN, M. A. Participatory health research with women from refugee, asylum-seeker, and migrant backgrounds living in high-income countries: a scoping review. International Journal of Qualitative Methods, [s. l.], v. 23, 2024. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/16094069231225371. Acesso em: 1 nov. 2024.

WACQUANT, L. Seguindo Pierre Bourdieu no campo. Revista de Sociologia e Política, [s. l.], n. 26, p. 87-104, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/m7FYxJqkqGWG3WF6LZWpbsr/?lang=pt. Acesso em: 1 nov. 2024.

Published

2025-03-24

How to Cite

SAMPAIO, Catarina Isabel Silva de; RAMOS, Maria Natália Pereira.
Intercultural competences and ethics in scientific research with refugee women: principles and challenges for an inclusive practice
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–21, 24 Mar. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25093. Acesso em: 25 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos