Uso do gênero podcast nos primeiros anos de escolarização: em discussão o planejamento da prática docente e as novas tecnologias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-5777v10n1.2024.5

Keywords:

Teoria Histórico-Cultural; Novas Tecnologias; Podcast; Anos Iniciais do Ensino Fundamental; Educação Matemática.

Abstract

Recognizing the need to intentionally organize and systematize new technologies in educational work, the aim of this paper is to discuss the process of giving meaning to teacher planning mediated by new technologies in initial teacher training. Based on participant research, we report on the process of preparing and discussing one of the actions of a project that aimed to contribute to the teaching of mathematics through Podcasts. The project's actions and the reflections we carried out are based on the Historical-Cultural Theory and the Guiding Teaching Activity. We justify our choice of these references because we see in them the possibility of reflecting on and supporting the organization of teaching with a view to student development. As a result, we observed the challenges of including new technologies intentionally and in a way that actually contributes to student learning. Furthermore, we understand that planning is a fundamental part of teaching practice, especially when it comes to carrying out projects in which the aim is student learning and development.

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Author Biographies

Isabela Bispo de Araujo, State University of Maringá

Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Graduanda do curso de Pedagogia na UEM. Pós-graduanda em Residência Técnica em Gestão Pública pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Realiza Projeto de Iniciação Científica (PIC).

Natalya Chiliga de Souza, Universidade Estadual de Maringá

Graduanda do curso de Pedagogia na Universidade Estadual de Maringá (UEM). Participou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID).

Edilson de Araújo dos Santos, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre e Pedagogo em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD).

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Published

2025-03-18

How to Cite

BISPO DE ARAUJO, Isabela; CHILIGA DE SOUZA, Natalya; DE ARAÚJO DOS SANTOS, Edilson.
Uso do gênero podcast nos primeiros anos de escolarização: em discussão o planejamento da prática docente e as novas tecnologias
. Ensino & Multidisciplinaridade, v. 10, n. 1, p. e0524, 1–9, 18 Mar. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/ens-multidisciplinaridade/article/view/24139. Acesso em: 25 apr. 2025.

Issue

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Artigos