Autonomy learning of Libras as l2 through virtual technology

analyze the tv ines website

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2177-8868v14n28.2023.20

Keywords:

Autonomy, Libras, Second language, TV INES

Abstract

This article aims to analyze the TV INES website from the perspective of language learning autonomy, specifically the programs entitled “A vida em Libras” and “Manuário”. We focus on the contributions provided by the website and the possible impacts on learning through this digital technology. The research work of Benson (2011) and Chik (2018) were used as theoretical basis. The methodology used was of a qualitative nature, interpretive and exploratory in nature, based on the description and analysis of topics on the TV INES website, considering Benson's (2011) four dimensions of autonomy: location, formality, pedagogy and locus of control. The results showed that the analyzed TV INES programs with their videos can autonomously help the learner in learning Libras as a second language, in a complementary way to learning, as it presents a contextualized vocabulary, fitting into the dimensions proposed by the authors that underlie the work.

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Author Biographies

Manuela Maria Cyrino Viana, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Fonoaudiologia . É especialista em: Educação especial, Administração hospitalar e inclusão e Libras . Mestra em LETRAS pela Universidade Federal do Maranhão e doutoranda em estudos Linguísticos pela UFMG. Ganhou o premio fapema de melhor dissertação de mestrado em 2017.Foi coordenadora da pós graduação em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas Maternas e Estrangeiras em 2021 e participa como pesquisadora do projeto NELis/UFMG. Atualmente é professor do magistério superior federal de ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, aquisição de segunda língua, Libras, língua(gem) e surdez.

Elidéa Lucia Bernardino, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutora em Linguística Aplicada pela Boston University (2006), mestra em Estudos Linguísticos pela UFMG (1999), graduada em Letras (1995) e em Tradução e Interpretação (1993) pelo Centro Universitário Newton Paiva. É professora associada de Libras na UFMG, onde também realizou seu primeiro pós-doutorado (2009). Nessa Instituição é líder do Grupo de Pesquisa do CNPq: Núcleo de Estudos de Libras, Surdez e Bilinguismo – NELiS.

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Published

2023-12-30

How to Cite

VIANA, Manuela Maria Cyrino; SOUZA, Patrícia Rodrigues de; BERNARDINO, Elidéa Lucia.
Autonomy learning of Libras as l2 through virtual technology: analyze the tv ines website
. Littera: Revista de Estudos Linguísticos e Literários, v. 14, n. 28, 30 Dec. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/littera/article/view/22438. Acesso em: 20 dec. 2024.