Analysis of experiences carried out by students in a degree course as a space for the development of knowledge in the era of digital technologies by students
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.6Keywords:
Teaching methodologies, Resources digitais, Technologies applied to education, Teacher training, Multi-spellsAbstract
It presents actions carried out in the course of a degree located in a northeastern state university and in a study group linked to graduation and post-graduation in education. It analyzes the relationship between theory and practice, based on the concepts of digital culture and literacy, media and multiliteracies, focusing on the use of educational technologies in teacher training. It uses expost facto methodology and documental analysis of the products made by students, with a view to identifying the educational potentialities in the use of technology in basic education. It analyzes that such experiences are relevant to training, with the protagonism, autonomy and participation of students being necessary knowledge in the creative and educational process. It concludes that digital experiences are necessary actions in the degree, as they resonate in the immersion of different people in the digital age.
Downloads
References
BARRA, Marlene. Infância e internet: interacções na rede. Azeitão: Autonomia 27, 2004.
BONILLA, Maria Helena Silveira; ASSIS, Alessandra. Tecnologias e novas educações. Revista da FAEEBA, educação e contemporaneidade, Salvador, v. 14, n. 23, p. 15-25, jan./jun. 2005. Disponível em: http://www.revistadafaeeba.uneb.br/anteriores/numero23.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana E. Letramento Digital. In: FRADE, Isabel C. A. S.; VAL, Maria G. C.; BREGUNCI, Maria G. C. (org.). Glossário CEALE* Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para Educadores. Belo Horizonte: Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita - CEALE, Faculdade de Educação da UFMG, 2014. p. 20-32.
COSCARELLI, Carla Viana; KERSCH, Dorotea Frank; CANI, Josiane Brunetti. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: KERSCH, Dorotea Frank; COSCARELLI, Carla Viana; CANI, Josiane Brunetti (org.). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 15-48.
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 11 nov. 2020.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. (C. I. da Costa, Trad.). São Paulo: Ed. 34, 1999.
LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
ROJO, Roxane (org.). Escola Conectada. Os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Editora Parábola, 2013. (Série Editora Estratégias de Ensino).
SANTOS, Edméa. Diário online: dispositivo multirreferencial de pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais da Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.