Analysis of experiences carried out by students in a degree course as a space for the development of knowledge in the era of digital technologies by students

Authors

  • SANNYA FERNANDA NUNES RODRIGUES Universidade Estadual do Maranhão
  • KALLYNE KAFURI ALVES Faculdade de Música do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.6

Keywords:

Teaching methodologies, Resources digitais, Technologies applied to education, Teacher training, Multi-spells

Abstract

It presents actions carried out in the course of a degree located in a northeastern state university and in a study group linked to graduation and post-graduation in education. It analyzes the relationship between theory and practice, based on the concepts of digital culture and literacy, media and multiliteracies, focusing on the use of educational technologies in teacher training. It uses expost facto methodology and documental analysis of the products made by students, with a view to identifying the educational potentialities in the use of technology in basic education. It analyzes that such experiences are relevant to training, with the protagonism, autonomy and participation of students being necessary knowledge in the creative and educational process. It concludes that digital experiences are necessary actions in the degree, as they resonate in the immersion of different people in the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

SANNYA FERNANDA NUNES RODRIGUES, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora em Multimédia em Educação (Universidade de Aveiro – PT). Professora Adjunto II do Departamento de Educação da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). São Luís-MA, Brasil.

KALLYNE KAFURI ALVES, Faculdade de Música do Espírito Santo

Doutora e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (2015 e 2019) e Graduada em Pedagogia por esta mesma Universidade (2013). Professora Titular na Faculdade de Música do Espírito Santo (FAMES). Vitória-ES, Brasil.

References

BARRA, Marlene. Infância e internet: interacções na rede. Azeitão: Autonomia 27, 2004.

BONILLA, Maria Helena Silveira; ASSIS, Alessandra. Tecnologias e novas educações. Revista da FAEEBA, educação e contemporaneidade, Salvador, v. 14, n. 23, p. 15-25, jan./jun. 2005. Disponível em: http://www.revistadafaeeba.uneb.br/anteriores/numero23.pdf. Acesso em: 13 out. 2020.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

COSCARELLI, Carla Viana; RIBEIRO, Ana E. Letramento Digital. In: FRADE, Isabel C. A. S.; VAL, Maria G. C.; BREGUNCI, Maria G. C. (org.). Glossário CEALE* Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para Educadores. Belo Horizonte: Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita - CEALE, Faculdade de Educação da UFMG, 2014. p. 20-32.

COSCARELLI, Carla Viana; KERSCH, Dorotea Frank; CANI, Josiane Brunetti. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: KERSCH, Dorotea Frank; COSCARELLI, Carla Viana; CANI, Josiane Brunetti (org.). Multiletramentos e multimodalidade: ações pedagógicas aplicadas à linguagem. Campinas: Pontes Editores, 2016. p. 15-48.

FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 11 nov. 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. (C. I. da Costa, Trad.). São Paulo: Ed. 34, 1999.

LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ROJO, Roxane (org.). Escola Conectada. Os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Editora Parábola, 2013. (Série Editora Estratégias de Ensino).

SANTOS, Edméa. Diário online: dispositivo multirreferencial de pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.

Published

2023-08-10

How to Cite

RODRIGUES, S. F. N. ., & ALVES, K. K. . (2023). Analysis of experiences carried out by students in a degree course as a space for the development of knowledge in the era of digital technologies by students. Revista Interdisciplinar Em Cultura E Sociedade, 81–100. https://doi.org/10.18764/2447-6498.v9n1.2023.6

Issue

Section

Artigos