Literature Review In Education: a Process Mediated By Artificial Intelligence
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v10n2.2024.20Keywords:
Education, Artificial intelligence, Scientific ResearchAbstract
This study presents a method of applying a generative artificial intelligence platform to optimize the scientific literature review process based on scientific bases. Using a qualitative approach, the stages of this process were described and developed considering the context of education. The results indicated efficiency in searching, filtering and organizing scientific articles, although ethical and methodological limitations were defined that require rigorous critical analysis. In view of the above, it was considered that artificial intelligence, when used as a complementary tool, contributes to more accurate and efficient reviews, as long as the researcher plays an active role in validating and interpreting the data.
Downloads
References
ALVES, L. Notas iniciais sobre a inteligência artificial e educação. In: Inteligência artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. (Org.): Lynn Alves. Salvador: EDUFBA; Feira de Santana: UEFS Editora, 2023.
CRESWELL, J. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2007.
CRESWELL, J.; CRESWELL, D. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Londres: Sage, 2018.
FREIRE, W.; SANTOS, E. Inteligência artificial generativa e os saberes científicos. In: Inteligência artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. (Org.): Lynn Alves. Salvador: EDUFBA; Feira de Santana: UEFS Editora, 2023.
LEMOS, A. Dataficação da vida. Civitas-Revista de Ciências Sociais, v. 21, p. 193-202, 2021.
OLIVEIRA, J.; NEVES, I. Inteligência Artificial, ChatGPT e Estudos Organizacionais. Organizações & Sociedade, v. 30, p. 388-400, 2023.
POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Plataformização. Revista Fronteiras, v. 22, n. 1, 2020.
RODRIGUES, R. et al. Fluxograma Descritor do processo de trabalho: ferramenta para fortalecer a Atenção Primária à Saúde. Saúde em Debate, v. 43, p. 109-116, 2020.
SANTAELLA, L. A IA generativa: dilemas e desafios da educação. In: ChatGPT e outras inteligências artificiais: práticas educativas na Cibercultura. Organização: Cristiane Porto, Edméa Santos, João Batista Bottentuit Jr.; São Luís: EDUFMA, 2024.
YAMAMOTO, D. A tributação dos serviços Over-the-Top. 69f. Monografia (Bacharelado em Direito), Faculdade de Direito da Universidade Federal do Paraná, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Interdisciplinar em Cultura e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.