Literature and Rebellion: An analysis of Beat literature from a conception of political resistance
DOI:
https://doi.org/10.18764/2447-6498.v11n1e26658Keywords:
literature, resistance, valuesAbstract
This article aims to contribute to an analysis of the Beat literary movement as a resistance movement against the values of North American society in the period preceding and during the counterculture demonstrations of the 1960s. To do so, we will use as a theoretical reference, the thought of philosopher Herbert Marcuse. In this sense or direction, in Marcuse, art cannot represent revolution; she can only invoke it in another medium, in an aesthetic form in which the political content becomes metapolitical, governed by the internal need for art. In this case, based on Marcuse and writers from the Beat literary movement, we can say that most of the great works of art since the 19th century represent a revolt against the bourgeoisie, a challenge to capitalism, the brutality of industry, the disruption of human relations and instrumental reason. When analyzing Beat literary production, we take into account the fact that, in order to be engaged, artistic manifestations do not necessarily have to be linked to any political doctrine. The idea of political action present in the work of Beat authors did not refer to a dogmatic-marxist position.
Downloads
References
BACZKO, Bronislaw. Imaginação Social In: Enciclopédia Einaudi. Antropos – homem. V5. Lisboa: Casa da Moeda, 1985. p. 296, 332.
BEJAMIN, Walter. O Narrador. In: Obras Escolhidas: Magia e Técnica, Arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1994, p. 197,221.
BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar. São Paulo: Schwarcz Ltda, 1988.
BERSTEIN. A Cultura Política In: J. P. Rioux; J.F. Sirinelli (orgs). Para uma história cultural. Lisboa: Estampa, 1998. p.349, 363.
BUENO, André; GÓES, Fred. O que é Geração Beat. São Paulo: Brasiliense, 1984. ( coleção primeiros passos).
CHAVES.F.L História e Literatura.Porto Alegre: Ed. Universidade UFRGS,1999.
COELHO. F. O. Movimento Beat. In: SILVA, F.C.T. (org) Enciclopédia de Guerras e Revoluções do Século XX. Rio de Janeiro: Campus, 2005.p. 74,75.
COELHO. F. O. Contracultura. In: SILVA, F.C.T. (org) Enciclopédia de Guerras e Revoluções do Século XX. Rio de Janeiro: Campus, 2005. p. 194,195.
GINSBERG, Allen. Uivo e outros poemas. Porto Alegre: L&PM, 1999. (coleção L&PM Pocket).
JUNQUEIRA. Mary. Estados Unidos: A Consolidação da Nação. São Paulo: Contexto, 2001.
LIMONCIC. Flávio. American way of life. In: SILVA, F.C.T. (org) Enciclopédia de Guerras e Revoluções do Século XX. Rio de Janeiro: Campus, 2005. p.30.
KEROUAC, Jack. On The Road. Porto Alegre: L&PM, 2004. (coleção L&PM Pocket).
MARCUSE, Herbert, A ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
MARCUSE, Herbert. Contra Revolução e revolta. RJ: ed. Zahar, 1973.
MARCUSE, Herbert. Razão e revolução. RJ: ed. Saga, 1969.
MCCLURE, Michael. A nova visão de Blake aos Beats. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2005.
ROSZAK, Theodore. A contracultura. Petrópolis RJ: Vozes LTDA, 1972.
THOMPSON, E. P. Costumes em comum. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
TODOROV. As categorias da narrativa literária. In: Análise Estrutural da Narrativa.
São Paulo Petrópolis, 1976.
WILLER, Cláudio. Beat e Tradição Romântica. In: Alma Beat. Porto Alegre: LP&M Ltda, 1984.
SITES:
ARAÚJO, Felipe; BESSA, Sílvia. Geração Beat – Anarquismo literário. Revista Vida & Arte.10/07/2005.Disponível em <http://www.ube.org.br/logon_materiais.php?cd_materiais_1220>. Acesso em 27/04/2024.
PATRIOTA, Rosangela. História- Performance – Poesia: Jim Morrison, O Xamã da Década de 1960, Vol. 2, Ano II n 3, julh/agos/set de 2005. Disponível em www.revistafenix.pro.br. Acesso em 27/04/2024.
Downloads
Published
Versions
- 2025-05-24 (2)
- 2025-05-23 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.