DO PISA AO SISPAE: o estímulo ao estreitamento curricular

Authors

  • Cassio Vale
  • Maria do Socorro Vasconcelos Pereira
  • Francisco Willams Campos Lima

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2865.v23n2p534-548

Keywords:

PISA, SisPAE, Estreitamento curricular

Abstract

O texto tem como objetivo analisar a relação entre o Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) e o Sistema Paraense de Avaliação Educacional (SisPAE) como instrumentos de mensuração de processos educativos em larga escala que induzem a um estreitamento curricular no processo avaliativo. A metodologia se deu via pesquisa bibliográfica cujo resultado identificou que a avaliação dos dois programas por meio exclusivo da redução dos currículos poderá estimular a competição entre os profissionais da educação e a segregação socioeconômica no território, além de que os princípios do PISA em nível internacional são seguidos pelo SisPAE em nível local – o Estado do Pará.

Palavras-chave: PISA. SisPAE. Estreitamento curricular.

FROM PISA TO SISPAE: the stimulus to curricular narrowing

Abstract

This paper aims to analyze the relationship between the International Program for Student Assessment (PISA) and the Paraense Educational Assessment System (SisPAE) as instruments for measuring large-scale educational processes that induce a evaluation process. The methodology was based on bibliographical research in which it was identified as a result that the evaluation of the two programs by means of curriculum reduction alone could stimulate competition between education professionals and socioeconomic segregation in the territory, in addition to the principles of PISA at an international level are followed by SisPAE at the local level - the state of Pará.

Keywords: PISA. SisPAE. Curricular narrowing.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-23

How to Cite

VALE, Cassio; PEREIRA, Maria do Socorro Vasconcelos; LIMA, Francisco Willams Campos.
DO PISA AO SISPAE: o estímulo ao estreitamento curricular
. Revista de Políticas Públicas, v. 23, n. 2, p. 534–548, 23 Dec. 2019 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/13070. Acesso em: 21 nov. 2024.