FROM MATOPIBA TO BNCC: agrarian issue, rural education and curriculum in times of extreme neoliberalism
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2865.v24nEp294-311Keywords:
Curriculum, Rural Education, Neoliberalism, Public policy, Agrarian QuestionAbstract
The dialogue built on the thematic table of the same title, on the occasion of the IX International Journey of Public Policies, based on the three works that composed it, aimed to articulate an agrarian question and rural education, in the present time of neoliberal capitalism, taking the conjuncture as a basis for analysis. Initially, it situates the actuality of capitalism in the Brazilian field, from the advance of agribusiness in the cerrado biome with MATOPIBA; highlights Rural Education, within the scope of public educational policies, its link with the struggle for land, the role of peasants and the importance of the Pol itical Pedagogical Project in the construction of rural school; contextualizes BNCC in the neoliberal conjuncture that engendered it; and its implications for the school curriculum and for Rural Education, threatened by the advance of agribusiness and neoliberal hegemony in education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista de Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM POLÍTICAS PÚBLICAS
REVISTA DE POLÍTICAS PÚBLICAS
Termo de Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Cessão de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas)
- Declaro que participei da elaboração do trabalho referido, em parte ou no todo; que não omiti qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Declaro tratar-se de texto original, isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Declaro que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto a possibilidade de sua publicação esteja sendo considerada pela RPP;
- Declaro que transfiro os direitos autorais do trabalho especificado para a RPP, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem prévia autorização dessa Revista.
- Declaro que tenho conhecimento que a cessão do texto à RPP é gratuita e, portanto, não haverá qualquer tipo de remuneração pela sua utilização.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.