DECOLONIAL PERSPECTIVE FOR PROMOTING ALTERITY AND DIFFERENCE IN THE CURRICULUM OF PROFESSIONAL MASTERS AND DOCTORATES
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2865.v28n1.2024.11Keywords:
Decolonial thinking, alterity and difference, curriculum, professional masters/doctoratesAbstract
The article is based on decolonial thinking to demonstrate the effectiveness of educational practices that promote alterity and difference in the products of professional master's degrees (consolidated) and doctorates (under consolidation,
which limits the effective analysis of the products), problematising the challenges inherent in the construction of critical curricula in the face of Brazil's socio-cultural, economic and historical diversity. The traditional curriculum, which disregards the diversity of educational subjects, is criticised. The professional modality opposes banking education by observing and intervening in reality, explaining the need for public policy. The approach is qualitative, bibliographical and documental. Two Professional PPGs were analysed, one in the north-east and the other in the south-east, and it was found that black issues are discussed more than indigenous and LGBTQIAPN+ issues. The conclusion is that there is an urgent need to think about the inclusion of the invisible in curricula.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM POLÍTICAS PÚBLICAS
REVISTA DE POLÍTICAS PÚBLICAS
Termo de Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Cessão de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas)
- Declaro que participei da elaboração do trabalho referido, em parte ou no todo; que não omiti qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Declaro tratar-se de texto original, isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Declaro que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto a possibilidade de sua publicação esteja sendo considerada pela RPP;
- Declaro que transfiro os direitos autorais do trabalho especificado para a RPP, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem prévia autorização dessa Revista.
- Declaro que tenho conhecimento que a cessão do texto à RPP é gratuita e, portanto, não haverá qualquer tipo de remuneração pela sua utilização.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.