TEACHING AND LEARNING PRACTICES THAT PROVIDE CRITICAL AND REFLECTIVE EXPRESSION
DOI:
https://doi.org/10.18764/2595-9549v6n11.2023.7Keywords:
Media education, To read, To write, To participate, TeachingAbstract
This article reports teaching practices that aim to create an environment conducive to reflective and responsible participation in the informational and mediatic context. The objective is to investigate effective strategies in the development of students' media skills, taking into account the three axes: Reading, Writing and Participation proposed as axes of Media Education. Methodologically, the work presents a report on teaching practices that are related to media education, and for that, we used the Portal Árvore blog as a research universe. Teaching practices were demonstrated in the training of assisted, critical and engaged students in the media scenario. It is essential to promote a balanced approach between the axes of competences so that this allows students to develop reading, writing and participation skills, preparing them for today's digital society. These educational practices are essential to create a more reflective and responsible information and media environment.
Downloads
References
ALVES1, Januária Cristina. ENEM e Educação Midiática: entenda desafios. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/enem-educacao-midiatica. Acesso em: 27 maio 2023.
ALVES2, Januária Cristina. Educação Midiática e BNCC na sala de aula. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/educacao-midiatica-e-bncc. Acesso em: 27 maio 2023.
ALVES3, Januária Cristina. Educação midiática e a leitura do mundo. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/educacao-midiatica. Acesso em: 27 maio 2023.
EDUCAÇÃO midiática: debatendo as fake news em sala de aula. Portal Árvore. 2021. Disponível em: https://www.arvore.com.br/blog/educacao-midiatica-desinformacao-fake-news. Acesso em: 27 maio 2023.
BRAIT, Lílian Ferreira Rodrigues et al. A relação professor/aluno no processo de ensino e aprendizagem. Itinerarius Reflectionis, v. 6, n. 1, 2010. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/download/40868/20863/ Acesso em: 02 maio 2023.
BUCKINGHAM, David. Cultura Digital, Educação Midiática e o Lugar da Escolarização. Educ. Real., Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37- 58, set./dez., 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13077 Acesso em: 03 maio 2023.
CONCEIÇÃO, Elizete de Fatima Veiga da. Letramento digital: inserções tecnológicas no contexto formador do pedagogo. UFN Universidade Franciscana Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. 2020. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/883 Acesso em: 02 maio 2023.
CORTES, Tanisse Paes Bóvio Barcelos; MARTINS, Analice de Oliveira; SOUZA, Carlos Henrique Medeiros de. Educação midiática, educomunicação e formação docente: parâmetros dos últimos 20 anos de pesquisas nas bases Scielo e Scopus. Educação em revista, v. 34, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698200391 Acesso em: 19 maio 2023.
EDUCAMÍDIA. O que é educação midiática? 2019. Instituto Palavra Aberta. Disponível em: https://educamidia.org.br/educacao-midiatica Acesso em 12 dez. 2022.
FERRARI, Ana Claudia; MACHADO, Daniela; OCHS, Mariana. Guia da Educação Midiática. 1.ed. São Paulo: Instituto Palavra Aberta, 2020.
FRANCESCO, Nayara Nascimento; LEONE, Simone Delago. 1. Educação Midiática contra" fake news". Revista científica UMC, v. 5, n. 1, 2020. Disponível em: http://seer.umc.br/index.php/revistaumc/article/view/955. Acesso em: 26 abri. 2023.
GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE-Revista
de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 20-29, 1995.
INSTITUTO PALAVRA ABERTA. O que é Educação Midiática. Disponível em: https://educamidia.org.br/educacao-midiatica. Acesso em: 27 jun. 2023.
LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
RIBEIRO, Bruno Cesar. A midiatização da universidade: um estudo das afetações nas práticas docentes. UFN Universidade Franciscana Biblioteca Digital de Teses e Dissertações. 2020. Disponível em: http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/932. Acesso em: 02 maio 2023.
SITOE, Reginaldo Manuel. Aprendizagem ao Longo da Vida: Um conceito utópico?. Comportamento organizacional e gestão, p. 283-290, 2006. Disponível em: https://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/142. Acesso em: 27 jun. 2023.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre Comunicação e Educação. Comunicação & educação, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037. Acesso em: 27 out. 2022.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil. Comunicação & Educação, v. 23, n. 1, p. 7-24, 2018.
TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa. Revista conceitos, v. 10, n. 55, p. 55-60, 2004. Disponível em: https://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1227265963609_1109896658_6327/AprendizagemSignificativaConceitos.pdf Acesso em: 27 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nathália Saidelles Cunha, Carlos Henrique da Costa Barreto, Graziela Frainer Knoll, Taís Steffenello Ghisleni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Infinitum: Revista Multidisciplinar está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.