A DISCURSIVE READING OF "A TRISTE PARTIDA" (THE SAD DEPARTURE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.30

Keywords:

Discourse Analysis, Reading, Imaginary formation, Interdiscourses

Abstract

The cordel literature is representative of Brazilian popular culture, especially from the Northeast. One of its greatest and most recognized representatives is Antônio Gonçalves da Silva, known as Patativa do Assaré. His poetic work presents strong marks of regionalism and, through a simple language, narrates everyday situations and common aspects of the Northeastern hinterland. Considering these aspects, this work aims to analyze the poetic writing of "A triste partida" (The Sad Departure), whose theme is the emigration of Northeastern people to Southeastern Brazil. Through this analysis, we aim to answer the question: how is the Northeastern migrant portrayed in the poetic discourse of "A triste partida" by Patativa do Assaré? The objective of this reading is to analyze, through the discursive constitution of the image of the Northeastern migrant, how the discourse of social criticism materializes in the poem. As specific objectives, we intend to reconstitute the image of the Northeastern migrant in cordel, using the concept of imaginary formation as a reference; investigate if other discourses cross the discourse about immigration in the cordel "A triste partida"; and finally, examine if the discourse of social denunciation is present in the cordel. The corpus consists of the poem "A triste partida", which was analyzed based on the theoretical-methodological assumptions of Discourse Analysis. Thus, this research is based on the works of Pêcheux (2009, 2014, 2015, 2015a, 2016), Orlandi (2012, 2012a), and Brandão (2004). While reading the poem, we observed the presence of different discourses such as religious, social class, patriarchal, and immigration, in passages of the poem that express beliefs and experiences lived by the subject.

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Author Biographies

Valnecy Oliveira Corrêa Santos, Universidade Federal do Maranhão

Graduada em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal do Maranhão (2008). Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Piauí e Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora Adjunta II da Universidade Federal do Maranhão. Coordenadora do Curso de Letras-Português ofertado pelo de Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica – PARFOR/UFMA. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas do Sujeito e de suas práticas de Leitura e Escritura (GESLE). Desenvolve pesquisas sobre leitura e escritura no ensino superior e na educação básica, tendo como referência os pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso.

Alexia da Silva dos Santos , Universidade Federal do Maranhão

Graduada em Letras – Português pela Universidade Federal do Maranhão, Centro de Ciências de Bacabal (CCBa/UFMA). Aluna do Curso de Especialização em Fundamentos Linguísticos para o Ensino da Leitura e da Escrita (CEFLE/UFRN), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas do Sujeito e de suas práticas de Leitura e Escritura (GESLE).

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Published

2023-11-02

How to Cite

SANTOS, Valnecy Oliveira Corrêa; SANTOS , Alexia da Silva dos.
A DISCURSIVE READING OF "A TRISTE PARTIDA" (THE SAD DEPARTURE)
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 262–281, 2 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21309. Acesso em: 10 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções