LITERARY EDUCATION:
A MEDIATION PROPOSAL IN THE PORTUGUESE CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.26Keywords:
Formation of readers, Album book, SongAbstract
This article discusses a proposal for reading mediation carried out in a 1st grade class, of the 1st Cycle of Basic Education, in a Portuguese public school, whose objectives were to contribute to the development of students' ability to read texts of different languages and expand their literary, cultural and artistic repertoire. To this end, we are based on the methodological assumptions of the
Literature based reading program (Yopp; Yopp, 2014), and we chose two Brazilian works: the bookalbum O voo da asa branca (Soud, 2012) and the song Asa branca (Gonzaga; Teixeira, 1947). As a result, the children performed procedures of reading the non-verbal texts in a sophisticated way
and full of subjectivity, filling in the gaps of the text and relating it to their own lives.
Downloads
References
AZEVEDO, F; BALÇA, A. Educação literária e formação de leitores. In: AZEVEDO, F; BALÇA, A. (org.). Leitura e Educação literária. Lisboa: Pactor, 2016, p. 1-13.
BALÇA, A. Educação literária na escola. Antares, [s.l], v. 15, n. 36, (no prelo).
BALÇA, A. Relatório da unidade curricular: Educação Literária. Provas de Agregação em Ciências da Educação. 2020.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.
COLOMER, T. De la enseñanza de la literatura a la educación literária. Comunicación, Lenguaje y Educación, n. 9, 21-31, jan./mar. 1991. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126236. Acesso em: 17 abr. 2023.
GONZAGA, L.; TEIXEIRA, H. Asa-Branca. 1947. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MhMIsfsoymg. Acesso em: 17 dez. 2022.
JOUVE, V. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide L. (org.). Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013. p. 53-65.
MELLO, C. Sociabilidade literária. Anais do XXXV ENANPOLL, online, 2020.
ROUXEL, A. Lecture subjective: implication émotionnelle et cognitive du sujet lecteur. Eutomia, Recife-PE, v. 1, n. 22, p. 235-252, 2018. DOI: https://doi.org/10.19134/eutomia-v1i22p235-252.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SOUD, R. O voo da asa branca. São Paulo: Prumo, 2012.
TRIVIÑOS, A, N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
YOPP, H. K.; YOPP, R. H. Literature-Based Reading Activities. 6. ed. Nova Jersey: Pearson, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Afluente: Revista de Letras e Linguística
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.