THE READING APPROACH, IN THE TEACHER’S PEDAGOGICAL PRACTICE, AS AN INTERVENTION INSTRUMENT FOR THE DEVELOPMENT OF THE STUDENT´S READING AUTONOMY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.18

Keywords:

Reading, Literacy, Autonomy

Abstract

This article is part of research in the classroom motivated by the observation of the problem of difficulty in understanding and interpreting texts, noticed in students of Elementary School II.. Reading autonomously is a distant task from the practice of some students. Then, the question arose: “What pedagogical practices of the teacher can favor the formation of the autonomous reader?”, for which we raise the hypothesis that, by carrying out activities aimed at teaching reading, the student can build and develop his reading autonomy. The theoretical basis for the study about the approached involved concepts about education aimed at the development of the student's reading autonomy and for the understanding of the teacher's role, as mediator of this process (Lerner [2002]), reading - biological and cognitive aspects - (Dehaene [2012], Kleiman [2011] and Solé [1998]), and literacy (Cagliari [2004], Brazilian [2014], Freire [2011] and Soares [1998]). Based on this study, we consider the reading approach, in the teacher's pedagogical practice, as a possible intervention instrument to develop the student's reading autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Santos Peixoto, Universidade Federal do Sul da Bahia- UFSB

Doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MINAS) e Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Professora Adjunta de Língua Portuguesa da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) e orientadora de Mestrado Profissional no Programa de Pós-Graduação em Ensino e Relações Étnico Raciais - PPGER- da mesma Universidade. Atua como professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em rede PROFLETRAS - na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC).

Gisele Brandão Silva, Universidade Estadual Santa Cruz

Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS) – Universidade Estadual de Santa Cruz, professora do ensino fundamental II. 

References

BRASILEIRO, Ada M. M. A emoção na sala de aula: impactos na interação professor/aluno/objeto de ensino . Estudos da Linguagem . Vitória da Conquista . v.12, n.2, p.293-313, dezembro de 2014

Disponível em: < file:///C:/Users/Windows%207%20Ultimate/Downloads/391-1562-1-PB%20(1).pdf >. Acesso em: 01/02/2018

BUENO, Francisco da Silveira. Dicionário Escolar da Língua Portuguesa [com colaboração de Dinorah da Silveira Campos Pecoraro, Giglio Pecoraro e Geraldo Bressane] 10. ed. Rio de Janeiro, FENAME – MEC, 1976

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística : Scipione, 10ªed., 2004

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler / Stanislas Dehaene ; tradução: Leonor Scliar-Cabral. – Porto Alegre : Penso, 2012.

KLEIMAN, Angela. Leitura: ensino e pesquisa / Angela Kleiman. 4ª edição, Campinas, SP : Pontes Editores, 2011

LDB (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional) Disponível em: <https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf?sequence=3 >. Acesso em 13/04/2022

LERNER, Delia. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário / Delia Lerner; tradução Ernani Rosa. – Porto Alegre: Artmed, 2002

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros, Belo Horizonte :Autêntica, 1998

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. tradução Cláudia Schilling, Porto Alegre : Artmed, 6ª ed, 1998

ZANDWAIS, Ana. Estratégias de leitura: como decodificar sentidos não-literais na linguagem verbal / Ana Zandwais, Porto Alegre : Sagra, 1990

Published

2023-08-10

How to Cite

PEIXOTO, Ana Cristina Santos; SILVA, Gisele Brandão.
THE READING APPROACH, IN THE TEACHER’S PEDAGOGICAL PRACTICE, AS AN INTERVENTION INSTRUMENT FOR THE DEVELOPMENT OF THE STUDENT´S READING AUTONOMY
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 05–26, 10 Aug. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21462. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções