CURRICULUM AND INDIGENOUS IDENTITY

AN APPROACH TO A GEOGRAPHY TEXTBOOK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n22.2023.16

Keywords:

Curriculum, Culture, Indigenous Identity, Textbook

Abstract

The article consists of an approach to a geography textbook, considering it as emblematic of a broader curriculum policy that tends to establish indigenous identities. For this, decolonial theoretical contributions from Grosfoguel and Canclini, and post-structuralist theories, associated with the discourse theory, from Laclau and Mouffe, are used. In the curriculum field, contributions from Lopes and Macedo are incorporated, to think about the curriculum as a discursive production. With such contributions, the importance of contesting discourses that tend to favor, through the reiteration of stereotypes, the interpretation that indigenous identity is fixed and standardized is defended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hugo Heleno Camilo Costa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professor da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FEBF/UERJ), do Programa de Pós-graduação em Educação da UERJ (PRoPEd/UERJ) e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Rondonópolis (PPGEDU/UFR). É líder do NECSUS (Núcleo de Estudos em Currículo, Culturas e Subjetividades/DGP-CNPq).

Delmaci Souza da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus Araguaia

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso, Câmpus Araguaia (UFMT/CUA).  Membro do NECSUS (Núcleo de Estudos em Currículo, Culturas e Subjetividades/DGP-CNPq).

References

BASTOS LOPES Danielle, O DIREITO DE ESTUDAR O INDÍGENA: SEDUÇÃO, ESTRANHAMENTOS E DIFERENÇA EM SALAS DE AULA, Cad. Cedes, Campinas, v. 39 n. 109, p. 277-296, set. Dez. 2019.

BACKES, José Licínio; OS ESTUDOS ÉTNICO-RACIAIS E A RESSIGNIFICAÇÃO DO CURRÍCULO DA EDUCAÇÃO BÁSICA, Revista Contrapontos - Eletrônica, Vol. 13 - n. 1 - p. 15-23 / jan-abr 2013.

BACKES, José Licínio, PAVAN Ruth, O Currículo e as identidades/diferenças indígenas: normalização, invisibilidade e subalternização, R. Educ. Públ. Cuiabá v. 26 n. 61 p. 95-110 jan./abr. 2017.

BACKES Jose Licínio, PAVAN Ruth, A DESCONSTRUÇÃO DAS REPRESENTAÇÕES COLONIAIS SOBRE A DIFERENÇA CULTURAL E A CONSTRUÇÃO DE REPRESENTAÇÕES INTERCULTURAIS: um desafio para a formação de educadores; Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.108-119, Jul/Dez 2011.

BACKES, José Licínio, PAVAN Ruth, O Currículo e as identidades/diferenças indígenas: normalização, invisibilidade e subalternização, R. Educ. Públ. Cuiabá v. 26 n. 61 p. 95-110 jan./abr. 2017.

BREDA, Thiara, Vichiato. POLÍTICAS CURRICULARES EM CONTEXTOS AMAZÔNICOS: DESAFIOS PARA UMA EDUCAÇÃO INDÍGENA COM/NA/PELA DIFERENÇA. Ciência Geográfica - Ensino - Pesquisa - Método (Seção Bauru / Associação dos Geógrafos Brasileiros / Editora Saraiva) - Bauru / São Paulo – SP Ano XXIV. Vol. XXIV – Nº 1 Janeiro-Dezembro/2020

COSTA Hugo Heleno Camilo, O POVO DA GEOGRAFIA COMO RESPOSTA NA POLÍTICA DE CURRÍCULO, Para Onde!?, Porto Alegre, v.10, n.2, p.135-141, 2018. Edição Especial com artigos publicados originalmente na XII ENANPEGE http://seer.ufrgs.br/paraonde.

COSTA, Hugo Heleno Camilo, TEORIA CURRICULAR E GEOGRAFIA: convites à reflexão sobre a BNCC; Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 9, n. 17, p. 86-108, jan./jun., 2019.

COSTA, Hugo Heleno Camilo, LOPES Alice Casimiro, A Geografia na política de currículo: quando a integração reafirma a disciplina, Pro-Posições, v. 27, n. 1 (79), p. 179-195, jan. e abr. 2016

COSTA, Hugo Heleno Camilo, LOPES Alice Casimiro, A comunidade disciplinar em Goodson: impasses em um registro pós-estrutural; Revista Brasileira de Educação v. 21 n. 67 out.-dez. 2016.

COSTA Hugo Heleno Camilo, PEREIRA Talita Vidal, Sentidos De Interdisciplinaridade Articulados Nas Políticas De Currículo: o caso das disciplinas Ciências Naturais e Geografia; Pelotas [44]: 293 - 318, janeiro/abril 2013.

CLAUDIA, Magalhães; [et al] Projeto Apoema, 6º, 7º, 8º, 9º ano - 2ª, ed, - São Paulo:

Editora do Brasil, 2015.

DIAS, Rosanne Evangelista, ABREU, Rosana Gomes de; Produção de políticas curriculares de formação de professores para a escola básica, In; Políticas de currículo e escola / Carlos Eduardo Ferraço, Carmem Teresa Gabriel, Antônio Carlos Amorim (organizadores). -- Campinas, SP: FE/UNICAMP, 2012. (E-book GT Currículo)

FREIRE José Ribamar, CINCO IDEIAS EQUIVOCADAS SOBRE O ÍNDIO, REVISTA ENSAIOS E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – 2016.2 / VOL. 01.

GARCIA Canclini, Néstor, Culturas Híbridas: Estratégias para Entrar e Sair da

Modernidade/Néstor García Canclini; tradução Heloisa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa; tradução da introdução Gênese Andrade- 4ª, ed, 8, reimp, - São Paulo; Editora da Universidade Federal de São Paulo, 2019.

GOMES Maria Margarida, SELLES Sandra Escovedo, LOPES Alice Casimiro, Currículo de Ciências: estabilidade e mudança em livros didáticos; Educ. Pesqui, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 477-492, abr./jun. 2013.

GROSFOGUEL, Ramón. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI, Revista Sociedade e Estado – Volume 31 Número 1 Janeiro/Abril 2016

HALL, Stuart, A identidade cultural na pós-modernidade; tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro-11. ed. -Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LACLAU, Ernesto, 1935- Emancipação e diferença/ Ernesto Laclau; coordenação e revisão técnica geral, Alice Casimiro Lopes e Elizabeth Macedo. – Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LOPES Alice Casimiro, MACEDO Elizabeth, Teorias de Currículo- São Paulo, Editora Cortez, 2011, Faperj.

LOPES, Alice Casimiro, DEMOCRACIA NAS POLÍTICAS DE CURRÍCULO, cadernos de Pesquisa v.42 n.147 p.700-715 set./dez. 2012.

LOPES, Alice Casimiro, CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da, COSTA, Hugo Heleno Camilo, DA RECONTEXTUALIZAÇÃO À TRADUÇÃO: investigando políticas de currículo, Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 392-410, set./dez. 2013.

LOPES, Alice Casimiro, BORGES, Veronica, CURRÍCULO, CONHECIMENTO E INTERPRETAÇÃO, In Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 555-573, set./dez. 2017.

LOPES, Alice Casimiro, palestra, Por um investimento Radical no currículo, Lopes 09/02/2021, ,https://www.youtube.com/watch?v=JispZBuYevA, acessado em 18/01/2022 às 15:36

LOPES Maria Carolina Neves, QUEM SÃO “INDÍGENAS” PRESENTES NAS POLÍTICAS CURRICULARES: UM ESTUDO DA LEI 11.645/08 tese de mestrado 2019.

MACEDO Elizabeth, A IMAGEM DA CIÊNCIA: FOLHEANDO UM LIVRO

DIDÁTICO, Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 86, p. 103-129, abril 2004. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br.

MACEDO Elizabeth, Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural, Revista Brasileira de Educação v. 11 n. 32 maio/ago. 2006.

MACEDO Elizabeth, MAS A ESCOLA NÃO TEM QUE ENSINAR? Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo, Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, set./dez. 2017.

MELATTI, Claudia, GONÇALVES, Amanda Regina, Instrumentos para análise e escolha do Livro Didático de Geografia pelo professor: aspectos da formação cidadã, In O Livro Didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem / Organizado por Ivaine Maria Tonini ... [et al.]. - Porto Alegre: Sulina, 2017.

SABOTA, Heitor Silva, SILVA, Luan do Carmo, Formação cidadã e linguagem cartográfica no PNLD de Geografia dos anos finais, O Livro Didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem / Organizado por Ivaine Maria Tonini ... [et al.]. - Porto Alegre: Sulina, 2017.

SILVA, Tomaz Tadeu da Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais /Tomaz Thadeu da Silva (org.), Stuart Hall, Kathryn Woodward. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

TONINI, Ivaine Maria, Identidades capturas: gênero, geração e etnia na hierarquia territorial dos livros de Geografia- Porto Alegre- UFRGS, 2003.

TONINI, Ivaine Maria, GOULART, Ligia, Beatriz; Desafios para potencializar o Livro Didático de Geografia, in O Livro Didático de Geografia e os desafios da docência para aprendizagem / Organizado por Ivaine Maria Tonini ... [et al.]. - Porto Alegre: Sulina, 2017.

VITIELLO Márcio Abondanza, CACETE Nuria Hanglei, Currículo, poder e a política do livro didático de geografia no Brasil, Revista Brasileira de Educação v. 26 e 260013 2021.

Published

2023-06-09

How to Cite

COSTA, Hugo Heleno Camilo; SILVA, Delmaci Souza da.
CURRICULUM AND INDIGENOUS IDENTITY: AN APPROACH TO A GEOGRAPHY TEXTBOOK
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 22, p. 353–374, 9 Jun. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21543. Acesso em: 24 nov. 2024.