FROM DEBATE TO OPINION ARTICLE: ARGUMENTATION, INTERTEXTUALITY, AND TEACHING

ARGUMENTATION, INTERTEXTUALITY, AND TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v8n23.2023.27

Keywords:

textual genres, didactic sequence, argumentation, intertextuality

Abstract

This article aims to present a proposal for a didactic sequence, in which teaching practice can lead to the teaching of textual properties, articulating oral and written genres, specifically, from the Debate genre to the written production of the Opinion Article. This was a bibliographical study; whose main sources were Bakhtin (2000); Marcuschi (2008); Koch (2017) and Antunes (2003). A didactic sequence was presented using the textual genres Debate and Opinion Article, whose model of methodological inspiration was that of the Geneva researchers Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). Teaching the text in the classroom is fundamental so that students can construct their arguments and be aware that the textual genres studied in school are no different to those they experience outside of school and that the teacher has the role of teaching the language, according to the cognitive socio-interactionist conception of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Costa de Sousa, UEMASUL

Master's student in Linguistics in the research line "Language, memory and teaching" at the Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. She has a degree in Literature/Portuguese Language from Universidade Federal do Piauí - UFPI (2013), specialist in Portuguese Language from Universidade Estadual do Piauí - UESPI (2018); specialist in Teaching of Higher Education from Faculdade Evangélica do Meio Norte - FAEME and specialist in Educational Management from Faculdade Evangélica do Meio Norte - FAEME . She has experience in the area of Linguistics as a professor of Higher Education at the Language Course of the State University of Maranhão - UEMA, teaching the subjects of Semantics, Sociolinguistics, Morphology, Phonetics and Phonology, Project Practice, Reading and Text Production, etc. In basic education, she has experience in Elementary and High School as a Grammar, Writing and Literature teacher. Teaching member of the Collegiate of the Course of Letters Degree in Portuguese Language and Literature Portuguese Language, according to Ordinance 21/2022 Campus/UEMA; member of the Núcleo Docente Estruturante of the Course of Letters Degree in Portuguese Language and Literature Portuguese Language of the Campus São João dos Patos, Maranhão, according to Ordinance 22/2022; teaching member of the Sectorial Evaluation Commission - CSA the Campus São João dos Patos, Maranhão, according to Ordinance 590/2022.
Text proofreader and ABNT norms. Mentor of scientific papers (TCC, Research Project, Article, among others). Founder of the Instagram profile @fabianacrevisora, where I publish and offer online courses that assist in writing and scientific research, proofreading services and guidance.

Márcia Suany Dias Cavalcante, UEMASUL

Professora Doutora do Programa de Pós-graduação em Letras - PPGLe da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL

References

ANTUNES, I. Aula de Português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ANTUNES, I. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

ANTUNES, I. Textualidade: noções básicas e implicações pedagógicas. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

APARICIO, A. S. M., ANDRADE, M. F. R. de. A avaliação no processo de construção de sequências didáticas para o ensino da escrita nos anos iniciais do ensino fundamental: a formação do professor em foco. In: SILVA, S. R. da, FILHO, S. C.A. Sobre avaliação e ensino de línguas: (re)discutindo conceitos e (re)elaborando ações. Campinas: Pontes, 2016.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão; rev. trad. Marina Appenzeller. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, M; VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência e da linguagem. 14. Ed. São Paulo: HUCITEC, 2010.

BEZERRA, A. M. Ensino de Língua Portuguesa e contextos teóricos-metodológicos. In.: DIONÍSIO, A.; MACHADO, a. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucena, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRÄKLING, K. L. Trabalhando com artigo de opinião: re-visitando o eu no exercício da (re)significação da palavra do outro. In: ROJO, Roxane (Org.). A prática da linguagem em sala de aula: praticando os PCN. São Paulo: EDUC; Campinas, SP: Mercado de Letras, 2000.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Trad. Anna Maria Machado, Péricles Cunha. São Paulo:EDUC, 2003.

CAVALCANTE, M.C.B.; MELO, C.T.V. de. Gêneros orais na escola. In: SANTOS, C.F.; MENDONÇA, M.; CAVALCANTE, M.C.B. (orgs). Diversidade textual: os gêneros na sala de aula. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

CITELLI, A. O. Linguagem e persuasão. 11ª Ed. São Paulo: Ática, 1997.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. (2004). Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEULWY, B; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2011.

FÁVERO, L.L.; KOCK, I.V. Linguística Textual: Introdução. São Paulo: Cortez. 1983.

GARCIA, O. M. Argumentação. In: Comunicação em prosa moderna. 18ª ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas. 2000.

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KOCH, I. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, I. V. Argumentação e linguagem. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

KOCH, I. V. A inter-ação pela linguagem. 11º ed. São Paulo: Contexto, 2018.

KOCH, I. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. Contexto, São Paulo, 2017.

KOCH, I. V; CUNHA LIMA, M. L. Do Cognitivismo ao Sóciocognitivismo. In: Anna Christina Bentes; Fernanda Mussalin. (Org.). Introdução à Lingüística – Fundamentos Epistemológicos. Vol 3.1 ed. São Paulo, 2004.

KOCH, I. V.; ELIAS, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

______________. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A.; MACHADO, a. R.; BEZERRA, M. A. (Org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucena, 2010.

RODRIGUES, R. H. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: abordagem de Bakthin. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; ROTH, D. M. Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

SANTOS, A. R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1999.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte, Autêntica, 2002.

TRAVAGLIA, L. C. A caracterização de categorias de texto: tipos, gêneros e espécies. ALFA, vol. 51 n° 1: 39-79. São Paulo, 2007. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1426 e http://www.ileel2.ufu.br/travaglia/artigos/artigo_a_caracterizacao_de_categorias_de_ texto.pdf. Acesso em: 25 de maio de 2023.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 1a.. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

WACHOWICZ, T. C. Análise linguística nos gêneros textuais. Curitiba: Ibpex, 2010.

Published

2024-03-08

How to Cite

SOUSA, Fabiana Costa de; CAVALCANTE, Márcia Suany Dias.
FROM DEBATE TO OPINION ARTICLE: ARGUMENTATION, INTERTEXTUALITY, AND TEACHING: ARGUMENTATION, INTERTEXTUALITY, AND TEACHING
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 8, n. 23, p. 201–219, 8 Mar. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/21715. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Leitura e escrita: diferentes práticas e concepções