Forty Days in the desert of the metropolis

the influence of space in the construction of the character Alice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.21

Keywords:

Quarenta dias, Maria Valéria Rezende, Neo-Regionalist Literature, Fictional Space

Abstract

The neo-regionalist novel Quarenta dias (2014) by Maria Valéria Rezende, is a narrative composed of the writings of the protagonist Alice, a retired French language teacher, in her old Barbie notebook—a space where she reconstructs her life trajectory through her memories of Paraíba, as well as documents her daily life in the chaotic city of Porto Alegre, where she was forced to move by her daughter, Norinha. Through the account of the protagonist-writer, we see a middle-aged woman who feels like a foreigner in a metropolis completely opposed to everything she has known, where she encounters prejudice, xenophobia, and embarks on a journey of self-discovery. Additionally, Alice evokes memories of the Brazilian Military Dictatorship period, recounting her husband's death and her involvement in activities considered subversive, as well as her troubled relationship with her daughter. In light of this, the present article aims to understand the influence of space in the construction of the main character, Alice, through the lens of the comparative method. As for the methodology employed, this is a bibliographic study based on the research of Brito (2017), Brandão (2019), Sarlo (2014), Silva (2022), among others. Therefore, the results demonstrate how writing for Alice serves as a form of resistance and self-assertion, that is, as the only safe space where the character can narrate her experiences and perceptions of the world.

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Author Biographies

Cindy Conceição Oliveira, Universidade Federal do Piauí

Doutoranda em Letras, com área de concentração em Literatura, pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Possui Mestrado em Letras/Literatura, pela mesma instituição. É graduada em Licenciatura Plena em Letras/Português, pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). É bolsista da CAPES e membro do Núcleo de Estudos em Neorregionalismo, Imaginário e Narratividade (NENIN), do Grupo de Pesquisa em Literatura, Enunciação e Cultura (LECult) e do Grupo de Estudos em História e Literatura (GEHISLIT). 

Herasmo Braga de Oliveira Brito, Universidade Federal do Piauí

Atualmente é docente do quadro permanente da pós-graduação stricto sensu em Letras da Universidade Federal do Piauí, do ProfLetras da Universidade Estadual do Piauí, professor Adjunto IV, com Dedicação Exclusiva, pela Universidade Estadual do Piauí. Possui graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Piauí (2003), graduação em Licenciatura Plena em Letras Português pela Universidade Federal do Piauí (2004), Especialista em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Santo Agostinho (2005), Especialista em História do Brasil pela Universidade Federal do Piauí (2008), Mestre em Letras pela Universidade Federal do Piauí (2008), Doutor em Literatura Comparada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2016) e Pós-Doutorado em Filosofia Contemporânea com a pesquisa: Hermenêutica e Narrativa: a teoria da narrativa na filosofia de Paul Ricoeur pelo programa de pós-graduação em Filosofia da Universidade Federal do Piauí. Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Neorregionalismo, Imaginário e Narratividade (NENIN), membro do grupo Hermenêutica filosófica em Paul Ricoeur: investigação de um pensamento em movimento (UFPI), do grupo TOPUS - Grupo Internacional de Pesquisa sobre Espaço, Literatura e outras Artes (UNB), registrados no Diretório de Grupos de Pesquisas do CNPQ. Membro da Associação Internacional de Literatura Comparada (ABRALIC), membro da Associação Internacional de Estudos Brasileiros (BRASA), ANPOLL (GT de Literatura e Sociedade) e da ANPOF (GT- Filosofia Hermenêutica). Membro da Coordenação Adjunta do Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) - Literário, da Secretaria de Educação Básica do Ministério da Educação. Avaliador do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Inep). 

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Published

2025-02-13

How to Cite

CONCEIÇÃO OLIVEIRA COSTA, Cindy; BRAGA DE OLIVEIRA BRITO, Herasmo.
Forty Days in the desert of the metropolis: the influence of space in the construction of the character Alice
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 26, p. 1–17, 13 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/24217. Acesso em: 10 mar. 2025.