HAL 9000, MONOLITH, AND COSMIC ODYSSEY
THE EVOLUTION OF TECHNOLOGY IN THE RETURN TO ORIGINS
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.07Keywords:
Adaptation, Electronic Literature, Science Fiction, VideogamesAbstract
Using the methodology of analytical description (CANCLINI, 2016), this article discusses the role of digital technologies in adaptation, understood under the theory proposed by Hutcheon (2011), taking as its study object the video game Dagon (Bit Golem, 2021). The work reveals the power mechanisms (FOUCAULT, 1980) that prevent the object from appropriating the original work (LOVECRAFT, Dagon, 1919) and, as a result, demonstrates the failure to adapt the work according to Hutcheon’s (2011) parameters. Furthermore, it analyzes other popular adaptations and addresses various issues that arise at the intersection between new and old mediums (RANCIÈRE, 2016), when inserted into the technical-artistic production of adaptation in the age of reproducibility (BENJAMIN, 2012).
Downloads
References
UMA ODISSEIA NO ESPAÇO. Direção: Stanley Kubrick. Produção de Metro-Goldwyn-Meyer. Estados Unidos; Inglaterra. Metro-Goldwyn-Mayer, 1968. DVD (150 min).
ARTHUR C. Clarke on his short story that inspired 2001: A Space Odyssey. [S. l.: Youtube], 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ha7vkb6BE7I. Acesso em: 15 ago 2024.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 165-196.
BÜRGER, Peter. Teoria da vanguarda. Tradução: José Pedro Antunes. Cosac Naify, São Paulo, 2008.
CANCLINI, N. G. O mundo inteiro como lugar estranho. Tradução: Larissa Fostinone Locoselli. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.
CLARKE, Arthur C. 2001: A Space Odyssey. Hutchinson, 1968.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. Tradução: Pérola de Carvalho. Perspectiva, São Paulo, 2015.
FOUCAULT, Michel. The confession of the flesh (1977) interview. In: Power/Knowledge Selected Interviews and Other Writings. Ed: Colin Gordon, 1980: pp. 194-228.
GOTLIB, Nádia B. Teoria do conto. 8.ed. São Paulo: Editora Ática, 1998. 95 p.
GABRECHT, Ana P. A relação entre a identidade helênica e o espaço ocupado: Telêmaco em Ítaca. Romanitas – Revista de Estudos Grecolatinos, n. 2, p. 115-133, 2013. ISSN: 2318-9304.
HOMERO. Odisseia. Trad. Frederico Lourenço. São Paulo: Penguin-Companhia das Letras, 2013.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel. 2. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2013.
JENKINS, Henry. Game design as narrative architecture. N. Wardrip-Fruin & P. Harrigan (Eds.), First person: New media as story, performance, and game. (pp. 118-130). MIT Press, 2003.
LOVECRAFT, H. P. Dagon. In: The Vagrant, Number Eleven. W. Paul Cook. Athol, Massachusetts, November, 1919.
LOVECRAFT, H. P. Dagon. In: Biblioteca H. P. Lovecraft: O chamado de Cthulhu e outras histórias; tradução e organização Guilherme da Silva Braga. — 1a ed. — São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MONDELLO, Bob. ‘Open the pod bay door, HAL ‘— here‘s how AI became a movie villain. National Public Radio, Washington, D.C., EUA, 31 jul. 2023. All Things Considered, p. 1. Disponível em: https://news.wjct.org/2023-07-31/open-the-pod-bay-door-hal-heres-how-ai-became-a-movie-villain. Acesso em: 12 ago. 2024.
MONÓLITO. In: Michaelis, Michaelis Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Editora Melhoramentos Ltda., 2024. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/monolito/. Acesso em: 20 ago 2024.
O’SULLIVAN, James. Towards a digital poetics: electronic literature & literary games. Palgrave Macmillan Cham, 2019.
PLUTARCO. Vidas Paralelas - Teseu e Rómulo (trad., intr. e notas de Delfim F. Leão e Maria do Céu Fialho), Coimbra, Centro de Estudos Clássicos e Humanísticos da Universidade de Coimbra, 2008, 187 p.
RANCIÈRE, Jaques. O que “Medium” pode querer dizer: o exemplo da Fotografia. 2016, p.33. Traduzido por Pedro Lapa. ARTis ON, no 4: 32–40.
REDE, Marcelo. A Grécia antiga. São Paulo: Saraiva, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.