Crown me with roses, is enough
an analysis of the film The Year Of The Death Of Ricardo Reis, by João Botelho
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.09Keywords:
Ricardo Reis, fictional path, character, adaptationAbstract
Observing the character category, centered on the figure of Ricardo Reis, Fernando Pessoa´s heteronym, turned into the central character of the Saramago´s novel The year of the death of Ricardo Reis (1984), lately adapted to the filmic language through the homonymous work by João Botelho, this article aims to discuss its cinematographic expression. For that, we analyze concepts such as character (Candido, 2011; Brait, 1985), hypertextuality (Genette, 2010), adaptation (Stam, 2016; Hutcheon, 2013), in addition to Bazin´s (1991), Azerêdo´s (2012, 2013, 2019), Reis´ (2017, 2018), among others, ideas. In the film, we observes a Ricardo Reis who faces issues that come against his values and require assertive positions. From this perspective, we notice thar the adaptation has similar points with contemporary political-social issues, such as religious fanaticism and the rise of totalitarian governments, with anti-democratic tendencies, which encourages a politicized analysis of these situations, based on the semiotic peculiarities of cinema. As methodological support, we used the bibliographic survey and critical fortune about the early authors – Pessoa and Saramago –, as well as the watching of other Botelho´s films, to imbricate the theoretical perspective on the character with historical-critical elements brought by the filmmaker. We observe, as results and conclusions, the emphasis on Ricardo Reis' ambivalences as the director's strategy for the construction of an arguing look at the narrative, as well as the relations between fiction and society we can remark in the film.
Keywords: Ricardo Reis; fictional path; character; adaptation.
Downloads
References
AZERÊDO, Genilda. Alguns pressupostos teórico-críticos do fenômeno da adaptação fílmica. In: Estudos comparados: análises de narrativas literárias e fílmicas. João Pessoa: Editora Universitária/UFPB, 2012.
AZERÊDO, Genilda. Reencenando imagens e palavras: anotações sobre literatura e filmes. João Pessoa. Editora da UFPB, 2013.
AZERÊDO, Genilda. Macabéa no céu dos oblíquos: as diferentes horas da estrela. In: AZERÊDO, Genilda; CORSEUIL, Anelise Reich (Orgs.). Cinema e literatura: poéticas e políticas da metaficção. Campinas-SP: Pontes Editores, 2019.
BAZIN, André. Por um cinema impuro: defesa da adaptação. In: O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 1991.
BISHOP-SANCHEZ, Kathryn. Luz, som, e pouca ação: João Botelho e a recriação poética d’o ano da morte de Ricardo Reis. Revista de Estudos Literários 12 (2022): 161-184. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rel/issue/view/731. Acesso em 19 mar.2023.
BRITO, João Batista de. Texto literário e filme: como ler o confronto. In:Literatura no Cinema. São Paulo: Unimarco, 2006.
CANDIDO, Antonio. A personagem do romance. In: A personagem de ficção. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
CANDIDO, Antonio; ROSENFELD, Anatol; PRADO, Décio de Almeida; GOMES, Paulo Emílio Sales. A personagem de ficção. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
CORSEUIL, Anelise Reich. Adaptações que viajam: a metaficção em Juliet/Julieta (de Alice Munro a Pedro Almodóvar). In: AZERÊDO, Genilda; CORSEUIL, Anelise Reich (Orgs.). Cinema e literatura: poéticas e políticas da metaficção. Campinas-SP: Pontes Editores, 2019.
GENETTE, Gerard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Edição Vivas Vozes, 2010.
GOMES, Paulo Emílio Sales. A personagem cinematográfica. In: A personagem de ficção. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Trad. André Cechinel.2. ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2013.
JULIANO, Dilma Beatriz Rocha. Saramandaia: alegorias político-culturais brasileiras, na década de 70. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/21082. Acesso em: 20 out. 2024
O ANO da Morte de Ricardo Reis. Direção de João Botelho. 129min. Portugal: Ar de Filmes, 2020.
PESSOA, Fernando. Sobre o fascismo, a ditadura portuguesa e Salazar. Edição de José Barreto. Lisboa: Tinta da China, 2009.
PESSOA, Fernando. Associações secretas. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/4165. Acesso em 05 abr.2024.
REIS, Carlos. Dicionário de estudos narrativos. Coimbra: Almedina, 2018-b.
REIS, Carlos. Pessoas de livro: figuração e sobrevida da personagem. In: Pessoas de livro: estudo sobre a personagem. pp. 119-144. 3.ª ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2018-c.
REIS, Carlos. O ano da morte de Ricardo Reis. Educação Literária – Leituras Orientadas. Porto: Porto Editora, 2017.
RODRIGUES, Luís Nuno. A gravidade da hora que passa: a criação da Legião Portuguesa em 1936. Análise Social, vol. 30, no. 130, 1995, pp. 91–119. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41011080. Acesso em 19 abr.2024.
SARAMAGO, José. O ano da morte de Ricardo Reis. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. In: Corseuil, Anelise. (ed.) Ilha do desterro: film boyond boundaries. Florianópolis, n.51, julho/dezembro 2006.
STAM, Robert. Bakhtin: da teoria literária à cultura de massa. Trad. Heloísa Jahn. Série Temas. Vol. 20. Literatura e Sociedade. São Paulo: Ática, 1992.
STAM, Robert. A literatura através do cinema: realismo, magia e a arte da adaptação. Trad. De Marie-Anne Kremer e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
TORGAL, Luís Reis. História e Ideologia. Coleção Minerva-História. Coimbra: Livraria Minerva, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.