THE BOX INSIDE THE BOX
THE CHRONOTOPIC DIMENSION OF THE CYCLE OF VIOLENCE AGAINST WOMEN IN BOM DIA, VERÔNICA
DOI:
https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.11Keywords:
Chronotope, Crime novel, Adaptation, Serial narrativeAbstract
Literary texts and audiovisual products are different ways of representing narratives of the world. The differences in the resources used to create texts and audiovisuals are also due to the way in which each product is inserted into the media market. These aspects are marked in/by language, which is made up of cultural elements situated in a specific time and space. In order to explain the creative strategies of each medium, taking into account the space-time dimension, this article analyzes elements that illustrate the chronotopic dimension of the cycle of violence against women in the book Bom dia, Verônica (2022) written by Ilana Casoy and Raphael Montes, and in the series of the same name directed by José Henrique Fonseca (2020). We explored verbal and non-verbal elements characteristic of Janete's condition in excerpts from the book and the series to exemplify how the cycle of violence affects the construction of the character in each medium, guided by the Film Analysis of Francis Vanoye and Goliot-Lété (2009), Marcel Martin (2013) and David Bordwell (2008). To understand the space-time dimensions that mark the materiality of the literary text and the audiovisual product, we used Mikhail Bakhtin's (2018) definition of chronotope and the debates developed by Olga Pampa Arán (2009), Irene Machado (2010) and Yuri Santos (2023). We observed how, in their respective aesthetic finishes, the different statements analyzed reflect and refract in their discursive constitution socio-historical-culturally shared values and meanings about domestic violence against women.
Downloads
References
ALMEIDA, J. S. Mulheres no cotidiano: educação e regras de civilidade (1920/1950). Dimensões, vol. 33, 2014, p. 336-359. ISSN: 2179-8869 Disponível em:
https://periodicos.ufes.br/dimensoes/article/view/9109 Acesso em: 26 set 2024
ARÁN, P. O. Las cronotopías literarias en la concepción bajtiniana. Su pertinencia en el planteo de una investigación sobre narrativa argentina contemporánea. Dialogismo, monologismo y polifonía. Tópicos del Seminario, 21. Enero-junio 2009, pp. 119-141. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665- 12002009000100005&script=sci_abstract Acesso em: 1 jun 2024
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, M. Teoria do romance II: As formas do tempo e do cronotopo. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2018.
BOM DIA, Verônica. Direção: José Henrique Fonseca. Roteiro adaptado: Ilana Casoy e Raphael Montes. São Paulo: Zola Filmes; Original Netflix, 2020. Série. Disponível em: https://www.netflix.com/watch/80998551?trackId=14170287 . Acesso em: 15 mai. 2024 BORDWELL, D. Encenação e estilo. Figuras traçadas na luz: a encenação no cinema.
Campinas: Papirus, 2008.CASOY, I.; MONTES, R.. Bom dia, Verônica. 1 ed. São Paulo:
Companhia das Letras, 2022.
ELLESTRÖM, L.. Midialidade: ensaios sobre comunicação, semiótica e intermidialidade. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017.
FEDERICI, S.. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. 2004. Tradução do coletivo Sycorax. Disponível em: http://coletivosycorax.org/indice/ Acesso em: mar 2023 FEDERICI, S. Além da pele: repensar, refazer e reivindicar o corpo. São Paulo: Elefante, 2023
HUTCHEON, L.. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2011.
MACHADO, I.. A questão espaço-temporal em Bakhtin: cronotopia e exotopia. In: PAULA, Luciane; STAFUZZA, Grenissa (org.). O círculo de Bakhtin: teoria inclassificável. Campinas: Mercado das letras, 2010, v.1, p. 203-234.
MARTIN, M.. A linguagem cinematográfica. São Paulo: Brasiliense, 2013.
PERROT, M.. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. 7ª ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
SANTOS, Y.A. B. Testemunhos autobiográficos no Brasil e na Áustria: uma análise contrastiva de discursos (Tese de doutorado) Universidade de São Paulo - Université Paris Cité. Orientador Sheila Vieira de Camargo Grillo; orientador Patricia von Münchow - São Paulo, 2023.
SODRÉ, M..O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.
STAM, R. A literatura através do cinema: realismo, magia e a arte da adaptação. Belo Horozonte: UFMG, 2008.
STAM, R.. Introdução à teoria do cinema. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2014.
VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTE, A.. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 2009. VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 1. ed. Tradução de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Afluente: Revista de Letras e Linguística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos autorais Afluente: Revista Eletrônica de Letras e Linguística
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.