EXPRESSIONISM PRESENT IN TODD PHILLIPS’ JOKER (2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.26

Keywords:

Joker, Expressionism, Cinema

Abstract

This article's main objective is to analyze the characteristics of the expressionist movement in the film Joker (2019), directed by Todd Phillips, highlighting how visual and aesthetic elements contribute to the construction of the narrative and the character of Arthur Fleck, the protagonist. Specifically, it aims to explore Fleck's psychological representation as a recurring element in expressionist aesthetics, as well as comparing the film with classic works of German expressionist cinema and identifying elements in the film that corroborate its connection with the Germanic artistic movement. The methodology includes film analysis of key scenes, considering scene composition, lighting and mise-en-scène, as well as a comparative approach to identify stylistic and thematic similarities with expressionist aesthetics. The theoretical support is based on studies on expressionist cinema by Giulio Carlo Argan (1992), and concepts of film analysis by David Bordwell and Kristin Thompson (2013), as well as contributions by Denise Azevedo Duarte Guimarães (2012) and Pedro Maciel Guimarães (2016). The results obtained confirm the success of the work by showing how Joker effectively incorporates expressionist elements, demonstrating the relevance of expressionist aesthetics in the construction of the cinematic experience and the depth of the main character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dílson César, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT/ICHS - Câmpus Araguaia

Doutor em Letras - Estudos Literários pelo IBILCE/Unesp.

Mestre em Letras - Estudos Literários pela UFMS.

Graduado em Letras - português/espanhol pela UEPG.

Professor de Literatura no ICHS, UFMT, Câmpus ARAGUAIA

References

AUMONT, Jacques. O olho interminável [cinema e pintura]. Tradução: Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Cosac & Naify, 2004.

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. 2 ed. Campinas: Papirus, 2006.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte Moderna. Tradução: Denise Bottmann e Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BORDWELL, David. Sobre a história do estilo cinematográfico. Tradução: Luís Carlos Borges. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2013.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. 1 ed. Campinas: Editora da Unicamp; São Paulo: Edusp, 2013.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. Tradução: Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

GUIMARÃES, Denise Azevedo Duarte. Histórias em quadrinhos & cinema: adaptações de Alan Moore e Frank Miller. 1 ed. Curitiba: UTP, 2012.

GUIMARÃES, Pedro Maciel. O rosto do ator: da expressão fotogênica ao reflexo externo. Revista Sala Preta, v. 16 – nº 2, 2016, p. 220-232. Disponível em: https://revistas.usp.br/salapreta/article/view/100878. Acesso em: 22 ago. 2024.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. 2ª ed - Florianópolis: UFSC, 2013.

JOKER; Direção: Todd Phillips. Produção: Village Roadshow Pictures. Estados Unidos: Warner Bros, 2019. 1 DVD (123 min.).

Published

2025-02-13

How to Cite

DE SOUZA ALVES, Rondiney; DEVIDES, Dílson César.
EXPRESSIONISM PRESENT IN TODD PHILLIPS’ JOKER (2019)
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 26, p. 1–18, 13 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/25800. Acesso em: 10 mar. 2025.