WHITE NIGHTS

SPACE REPRESENTATIONS IN DOSTOIÉVSKI´S RUSSIAN LITERATURE AND VISCONTI´S ITALIAN FILM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2525-3441v9n26.2024.27

Keywords:

White Nights, Literature, Film, Adaptation

Abstract

This article aims to analyze the novel White Nights, written in 1848, by the russian writer Fyodor Dostoyevsky (1821-1881) and the 1957 Italian film adaptation of the same name, by the director and screenwriter Luchino Visconti (1906-1976). The novel White Nights tells the story of the protagonist Dreamer, described only in psychological characteristics, and of Nastienka, a young woman disillusioned by the limitations and frustrations in her life path due to the sultry conditions conditioned to women in the late 19th century. This article also presents two main points: analysis of the space presented in the literary work through the city of Saint Petersburg in Russia and discussing issues related to interculturality in adaptation. The theoretical framework was based on studies by Paul Ricoeur (2004). Regarding adaptation theory, studies by Linda Hutcheon (2013), Robert Stam (2006) and Sergei Eisenstein (1990) were used. Finally, the critical and sociological perspective was based on studies by Walter Benjamin (1985) on cinema, specifically in the essay The work of art in the age of technical reproducibility (1935/1936). This study has an investigative and bibliographical nature, with the aim of analyzing characteristics of interart dialogue in literature and film.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Layna Katrinne Diniz de Assunção , Universidade Federal do Maranhão

Graduada em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). É pesquisadora na área de Literatura e outras artes. Atualmente é mestranda em Literatura pelo Programa de Pós-graduação em Letras de Bacabal (PPGLB) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Auricelio Soares Fernandes, Universidade Estadual da Paraíba

Possui graduação em Letras-Inglês pela Universidade Estadual da Paraíba (2011), mestrado e doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2020). Atualmente é Professor Adjunto II da Universidade Estadual da Paraíba, atuando no Curso de Letras (Inglês - Campus III) e no Programa de Pós-graduação em Literatura e Interculturalidade, nas linhas de pesquisa LIteratura e Hermenêutica e Literatura Comparada e Intermidialidade. Tem experiência na área de Literaturas Anglófonas, Estudos Culturais, Cultura e Tradução. Pesquisa e tem interesse nas áreas de Literatura e Intermidialidade, Literatura e Audiovisual, Variações do Gótico, Literaturas do século XIX e Estudos Comparativos. É líder do GEGLICA (Grupo de Estudos sobre o Gótico na Literatura, no Cinema e no Audiovisual) e integrantes dos grupos LIteratura, Cultura Visual e Ensino (UEPB) e Ficções (UFPB).

References

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 3º ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

CARNEIRO, Ana Luiza Cavalcanti. Noites Brancas De "Luchino Visconti": Uma Tradução Cinematográfica: Noites Brancas De Luchino Visconti. 2009.

DOSTOIÉVSKI, Fiódor. Noites brancas; tradução de Lucas Simone. Rio de Janeiro: Antofágica, 2022. E-book Kindle.

EISENSTEIN, Sergei. O sentido do filme. Apresentação, notas e revisão técnica: José Carlos Avelar; Tradução: Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge. Zahar Ed. 2002.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Tradução André Cechinel. 2. ed. – Florianópolis, SC: Ed. da UFSC, 2013.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Tradução: Alain François [et al.]: - Campinas, SP: Editora Unicamp, 2007.

STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: Da fidelidade à intertextualidade. Ilha do desterro: A jornal of Engish Language, Literatures in English and Cutural Studies, num. 51, jul-dez, 2006. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478348689002. Acesso em: 10 dez. 2024.

VISCONTI, Luchino. Noites Brancas (Le Notti Bianche). Itália/França, 1957. DVD Coleção Versátil.

Published

2025-02-19

How to Cite

DINIZ DE ASSUNÇÃO , Layna Katrinne; SOARES FERNANDES, Auricelio.
WHITE NIGHTS: SPACE REPRESENTATIONS IN DOSTOIÉVSKI´S RUSSIAN LITERATURE AND VISCONTI´S ITALIAN FILM
. Afluente: Revista de Letras e Linguística, v. 9, n. 26, p. 1–16, 19 Feb. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/afluente/article/view/25810. Acesso em: 10 mar. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Literatura e outras mídias: modos e formas de adaptação no século XXI