Brief reflections on responsibility socio-environmental in the context of higher education institutions

Authors

  • Mayara Pellenz IBES SOCIESC
  • Katiuscia Marcon Romão Torezan Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

DOI:

https://doi.org/10.18764/2236-4099v14n35.2024.6

Keywords:

Education, Higher Education Institutions, Sustainable Development Goals, Socioenvironmental Responsibility

Abstract

Socio-environmental responsibility has become a central theme in the strategies of several organizations, especially in higher education institutions (HEIs). These institutions not only implement sustainable practices in their operations, but also provide learning opportunities that promote dignity, housing, and well-being for their students and the community. This study aims to understand how universities and colleges work to promote sustainable development and build a fairer society. The objectives include the analysis of institutional policies on socio-environmental responsibility, the evaluation of concrete programs and initiatives, and the identification of the challenges and benefits of these actions. The proposed methodology involves bibliographical research and documentary analysis, seeking a critical understanding of existing practices and theories in the educational context. The importance of this research lies in evaluating the impacts of HEIs' actions on the formation of conscious citizens, in line with the UN's Sustainable Development Goals (SDGs), particularly SDG 4 (Quality Education) and SDG 12 (Consumption and Production). Responsible). Furthermore, the research examines how institutions face climate issues (SDG 13), promoting a culture of sustainability. By highlighting good practices, the study aims to inspire other institutions and society, contributing to a more sustainable and inclusive future. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayara Pellenz, IBES SOCIESC

Mestre em Direito pela Faculdade Meridional - IMED. Especialista em Direito Penal e Processo Penal  pela Faculdade Meridional - IMED. Integrante do Grupo de Pesquisa Ética, Cidadania e Sustentabilidade na mesma instituição. Docente do Curso de Direito da Faculdade IBES/SOCIESC em Blumenau (SC). Docente da Pós Graduação em Direito da Faculdade Avantis, Balneário Camboriú, SC. Advogada. Email: maypellenz@hotmail.com

Katiuscia Marcon Romão Torezan, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Graduada em Direito pela Universidade do Contestado - UnC - Caçador (2006). Pós-graduada em Direito com área de concentração em Direito Processual Civil pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP (2011). Pós-Graduada em Medicina Legal e Ciências Forenses pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP (2011). Pós-graduada MBA Executivo em Finanças Corporativas pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP (2021). Pós-Graduada em Educação Ambiental com ênfase em Meio Ambiente, Saúde e Sustentabilidade pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP em parceria com UNIEDU (2023). Pós-graduada MBA em Gestão e Desenvolvimento de Pessoas pela Universidade Alto Vale do Rio do Peixe - UNIARP (2024).

References

BALLERINI, L. de P.; BALLERINI, R. L.; FONTES, A. R. M. Sustentabilidade em transações de fusões e aquisições: uma revisão sistemática. Revista de Gestão e Secretariado, v. 4, n. 8, 2023.

BONOTTO, Dalva Maria Bianchini. Contribuições para o trabalho com valores em educação ambiental. Ciência e Educação, v. 14, n. 2, p-295-306, 2008. Disponível em: http://scielo.br/pdf/cieud/v14n2/a08v14n2.pdf. Acesso em: 03. ago. 2024.

BRASIL ESCOLA. Geografia, Meio Ambiente. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/geografia/meio-ambiente.htm. Acesso em jun. 2024.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 30 jul. 2024.

BRASIL. Política Nacional de Educação Ambiental. Promulgada em 27 de abril de 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil/Leis/L6938org.htm. Acesso em: 07. jul. 2024.

CASCINO, Fábio. Educação ambiental: princípios, história, formação de professores. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 1999.

CAVALCANTE, Carlos (Org.). Meio ambiente, desenvolvimento sustentável e políticas públicas. São Paulo: Cortez. 2005.

IBERDROLA. Sustentabilidade, consequências das mudanças climáticas. Disponível em: https://www.iberdrola.com/sustentabilidade/consequencias-das-mudancas-climaticas. Acesso em 07 mar. 2024.

IPEA. Instituto de Pesquisa Economia Aplicada. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ods/index.html. Acesso em 31 jul. 2024.

LANFREDI, Geraldo Ferreira. Política ambiental: busca de efetividade de seus instrumentos. 2. ed. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2007.

LAYRARGUES, Philippe Pomier; LIPAI, Eneida Maekawa e PEDRO, Viviane Vazzi. A Educação Ambiental e a escola: tá na lei. Vamos cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental. Mello, Soraia; Trajber, Raquel. (Org.). Brasília: Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente, Departamento de Educação Ambiental: UNESCO. 2007.

LEFF, Enrique. Discursos Sustentáveis. São Paulo: Cortez, 2010.

MEDINA, N.M. Breve histórico da Educação Ambiental. In: PÁDUA, S.M.; TABANEZ, M. F. (Orgs.). Educação Ambiental: caminhos trilhados no Brasil. Brasília: FNMA/IPE, 1997.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em 30 jul. 2024.

SEBRAE. Como aplicar os pilares da responsabilidade socioambiental. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/como-aplicar-os-pilares-da-responsabilidade-socioambiental,5157daaaba757810VgnVCM1000001b00320aRCRD. Acesso em: 30 jul. 2024.

SORRENTINO, et all, Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago. 2005.

TOZONI-REIS, Marilia Freitas de Campos. Educação ambiental: natureza, razão e história. São Paulo: Autores Associados, 2004.

Published

2024-12-05

How to Cite

Pellenz, M., & Torezan, K. M. R. (2024). Brief reflections on responsibility socio-environmental in the context of higher education institutions. Cadernos Zygmunt Bauman, 14(35). https://doi.org/10.18764/2236-4099v14n35.2024.6