The general confiscation of the body, of time, of life: emancipating and forming brazilienses, brasilianans, brazilians
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n1e25229Keywords:
Mutual Teaching System, Post-independence educatio, History of education in the Brazilian Empire, LancasterAbstract
How did Brazil’s independence process come about? What links were established between the projects of nationhood and the education of the population? What initiatives were taken to consolidate the edu
cation of the people in the complex national experience? As we are constantly and permanently called upon to think about the processes of emancipation and autonomization and their relationship with the projects of train ing and educating populations, in this article I return to these general questions in order to examine aspects of
the planetarization of the so-called “Mutual Teaching System”, its circulation and forms of implementation on national soil. With this resource, I try to show training projects and the type of emancipation they embody, but also the problems and contours they present. In this way, thinking about a post-independence training system, articulating some initiatives aimed at schooling, offers a certain framework for problematizing the transnation alization of the pedagogy of mutualism, which implies recognizing the complex networks of power relations in emancipated Brazil and the debates involving divergent interests with regard to the urgency and need to educate brazilienses, brasilianans, brazilians.
Downloads
References
ANUNCIAÇÃO, Ana Luzia. Pedagogia liberal e Instrução Pública na província de Minas Gerais: a escola normal de Ouro Preto (1835-1852). [Dissertação de Mestrado]. UFOP, Minas Gerais, 2011
BASTOS, Maria Helena Camara; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. (orgs.). A escola elementar no século XIX: o método monitorial/mútuo. Porto Alegre, RS: Passo Fundo, EDIUPF, 1999.
BASTOS, Maria Helena C., A Educação Elementar e o Método Lancaster no Correio Braziliense (1816). Revista História da Educação 9, nº. 17 (2005):193-222. Redalyc, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321627121013
BLAKE, Sacramento. Diccionário. bibliográphico brasileiro. Vol. 2 e 6. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1893.
CARUSO, Marcelo, & ROLDÁN VERA, Eugenia. Pluralizing Meanings: The Monitorial System of Education in Latin America in the Early Nineteenth Century. Paedagogica Historica, 41(6), 2005m, p.645–654. https://doi.org/10.1080/00309230500336707
CARUSO, Marcelo. Order through the Gaze: A Comparative Perspective of the Construction of Visibility in Monitorial Schooling (German States-Spain, approx. 1815–1848). Encounters on Education. Volume 9, Fall 2008, pp. 147–172.
CARVALHO, José Murilo. A construção da ordem: a elite política imperial. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1980.
CASTRO, Edgardo. El vocabulário de Michel Foucault. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2004.
FARIA FILHO, Luciano. Educação do povo e autoritarismo das elites: instrução pública e cultura política no século XIX.
GONDRA, José; MAGALDI, Ana; ALVES, Claudia. Educação no Brasil: história, cultura e política. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.
FARIA FILHO, Luciano; ROSA, Walquíria. O ensino mútuo em Minas Gerais (1823-1842). In: BASTOS, Maria Helena Camara;
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. (orgs.). A escola elementar no século XIX: o método monitorial/mútuo. Porto Alegre, RS: Passo Fundo, EDIUPF, 1999.
FERREIRA, Dirce N. A.; SCHWARTZ, Cleonara. M. Política, poder e instrução: a educação feminina no método Lancasteriano (uma análise da lei 15 de outubro de 1827, à luz do ensino mútuo). Revista Brasileira de História da Educação, v. 14, n. 1[34], p. 49-72, 24 abr. 2014.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1978.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 1991.
FOUCAULT, Michel Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos. Vol. IV. Rio de Janeiro: Forense, 2003.
FOUCAULT, Michel. O poder psiquiátrico. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
CARDOSO, Tereza Fachada Levy. Raízes Históricas da Escola Pública no Rio de Janeiro. In: GONDRA, José; MAGALDI, Ana; ALVES, Claudia. Educação no Brasil: história, cultura e política. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.
GONDRA, José; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no Império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.
GONDRA, J. G. Independência e Instrução no Brasil, Chile e nos Estados Unidos da América (XIX e XX). Revista História da Educação, [S. l.], v. 25, p. e106141, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/106141. Acesso em: 2 jun. 2024.
GONDRA, José. O fim de uma longa tutela lusitana. In: LIMEIRA, Aline; SILVA, Edgleide da; GONDRA, José (orgs.). Independência & Instrução no Brasil: história, memória e formação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2022.
GONDRA, José. O confisco geral do corpo, do tempo, da vida: emancipar e formar brazilienses, brasilianos/as, brasileiros/as. Disponível em
https://www.youtube.com/watch?v=F9D1L1VNUew&list=PLkUyquGEEtNk8qImSM2jsylZpD6urWS9V&index=5 Acesso em 1 ago. 2024.
GONDRA, José. Uma arte das doses: microgoverno da vida, das aulas, história e educação. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=ctNb_9Veo0g Acesso em 1 ago. 2024.
HAMEL, Joseph. L’enseigment mutuel ou Historie de L’Introduction: de la propagation de cette méthode du docteur Bell, de J. Lancaster et D’Autres. Imprimeur-libraire de la Société Pour L’Instruction Élémentaire: Paris, 1818.
INÁCIO, Marcilaine Soares. O processo de escolarização e o ensino de primeiras letras em Minas Gerais (1825-1852). [Dissertação de Mestrado]. UFMG, Minas Gerais, 2003.
JINZENJI, M. Y. As escolas públicas de primeiras letras de meninas: das normas às práticas. Revista Brasileira de História da Educação, v. 10, n. 1 [22], p. 169-197, 16 jan. 2012.
LAÍNEZ, Alejandro; FRANÇA, Denise; LUSTOSA, Francisca; VILANOVA, Francisco (orgs.). Liberdades no/do Brasil? Os processos da independência das populações (1815-2022). Rio de Janeiro: Mauad X. Faperj, 2023.
LANCASTER, Joseph. Improvements in education, as it respects the industrious classes of the community, containing, among other important particulars, an account of the institution for the education of housand poor children, one Borough Road, Southwark ; and of the new system of education on which it is conducted. London: DARTON AND HARVEY, 1805.
LANCASTER, Joseph. Systema britanico de educação. Tradução SKINNER, Guilherme. Porto: Typ. da Viuva Alvarez Ribeiro & Filhos. 1823.
LEÃO, Mucio. Notícia sobre Hipólito da Costa - esboço de uma biografia. In: Costa, Hipólito. Diário da minha viagem para Filadélfia: 1798-1799. Brasília: Senado Federal, 2004. Disponível em http://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/1094 Acesso em 31 mai 2024.
LIMEIRA, Aline; GONDRA, José. Educação e processos de emancipação no Brasil: novas abordagens e perspectivas (1815-1872). Curitiba: Appris, 2022.
GOMES, Luiz Tiago; GONDRA, José & FERNANDES, Rafaela. 2024. "Minha glória depende de vós": representações do Método Mútuo e do professor em O Universal (1825-1828). XII CBHE, Natal, 2024 (mimeo).
MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência e o saber. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2006.
MACHADO, Roberto. Impressões de Michel Foucault. São Paulo: N-1 edições, 2017.
NEVES, Fátima Maria. O método Lancasteriano e o projeto de formação disciplinar do povo (São Paulo, 1808-1889). 2003. 293 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2003
OLIVATO, Laís. Um projeto educacional nas Independências. A circulação do plano do Ensino Mútuo na América do Sul. [Tese de Doutorado]. USP: São Paulo, 2020.
O UNIVERSAL. Ouro Preto, MG: na Officina Patricia de Barboza, 1825-. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/ouro-preto/historico. Acesso em: 22 abr. 2024. Localização: Publicações Seriadas Raras - PR-SOR 00766.
PASCHE, A. DE M. L.; CURY, C. E. Dossiê 2: Processos de emancipação e educação na América. Revista Brasileira de História da Educação, v. 20, n. 1, p. e119, 24 jul. 2020.
PAIXÃO, Roberto Carlos Bastos. A trajetória de Euzébio Vanério na instrução brasileira (1784 - 1852). Universidade Federal de Sergipe (Tese de doutorado em educação), 2020.
REVEL, Judith. Nas origens do biopolítico: de Vigiar e punir ao pensamento da atualidade. In: GONDRA, José & KOHAN, Walter (org). Foucault 80 anos. Belo Horizonte: Autentica, 2006.
SANTOS, Felipe Lameu dos; GONDRA José G.; LOPES. Katia Geni Cordeiro. Forma(ta)r o povo, plasmar a nação: acordos, desconcertos, atravessamentos (1823-1827). In: LIMEIRA, Aline; SILVA, Edgleide da; GONDRA, José (orgs.). Independência & Instrução no Brasil: história, memória e formação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2022.
SILVA PINTO, Luiz Maria. Dicionário da língua brasileira. Ouro Preto: Typographia de Silva, 1832.
SOOMA SILVA, José; Sepúlveda, José (org.) Dossiê: Tempos de Educação e de Celebração: histórias e lições sobre independência, civilização e nação na América, Europa e África, Revista Proposições. nº 34, 2023.
VANERIO, Euzébio. Memória concernente ao Ensino Mútuo oferecida ao Mil vezes Augusto e magnânimo Imperador do Brasil o Senhor D. Pedro I pelo seu Menor e mais humilde e reverente súdito Euzebio Vanerio. Rio de Janeiro, 16 de set. de 1825.
VANERIO, Euzébio. Paradigma dos registos necessários a manutenção e boa ordem das escolas elementares do ensino mútuo. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1825.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.