Games and jokes in the children’s magazine O Tico-Tico (1950s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n1e25669

Keywords:

O Tico-Tico, cultural practices, childhood education

Abstract

The article examines the interweaving of school practices and cultural practices through the analysis of the final editions of the children’s magazine O Tico-Tico, published in the 1950s. Launched by the publisher O Malho in Rio de Janeiro, then the federal capital, this magazine circulated nationally between
1905 and 1962, with the declared aim of contributing to children’s education. By utilizing textual and visual
elements designed to guide young readers’ comprehension, the magazine is analyzed as a discursive space that enables discussion about the intertwining of school and cultural practices—serving as an object of knowledge and entertainment, a producer of meaning, and a product of society. The analysis encompasses editorial devices and various sections, such as comics, games, and playful and pedagogical activities, emphasizing its contribution to shaping children’s behavior and transmitting values idealized by adults through educational and cultural practices, which were often interconnected. The study highlights that the magazine’s adherence to the characteristics and values that marked its trajectory was decisive for its longevity of more than five decades but also contributed to its decline by not fully keeping pace with the social and cultural transformations of the period. 

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Author Biographies

Vera Teresa Valdemarin, Universidade Estadual Paulista

Professora Associada (aposentada) do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Instituto de Biociências de Rio Claro, ambos da UNESP. Atua nas áreas de Filosofia e História da Educação, tem desenvolvido pesquisas e orientação de trabalhos no âmbito dos fundamentos da educação, da circulação dos métodos de ensino e da formação de professores.
E-mail: E-mail: veravaldemarin@gmail.com

Denis Domeneghetti Badia, Universidade Estadual Paulista

Professor Doutor do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara/UNESP. Tem desenvolvido pesquisas e orientado trabalhos acadêmicos no âmbito da antropologia do imaginário, da antropologia da educação, da antropologia da educação e da culturanálise de grupos; da filosofia da arte, estética e da filosofia contemporânea em suas interfaces com a educação.
E-mail: denis.badia@unesp.br

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Published

2025-03-24

How to Cite

VALDEMARIN, Vera Teresa; BADIA, Denis Domeneghetti.
Games and jokes in the children’s magazine O Tico-Tico (1950s)
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–21, 24 Mar. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25669. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê:Lugares de resistências, saberes e práticas escolares na História da Educ