Games and jokes in the children’s magazine O Tico-Tico (1950s)
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v32n1e25669Keywords:
O Tico-Tico, cultural practices, childhood educationAbstract
The article examines the interweaving of school practices and cultural practices through the analysis of the final editions of the children’s magazine O Tico-Tico, published in the 1950s. Launched by the publisher O Malho in Rio de Janeiro, then the federal capital, this magazine circulated nationally between
1905 and 1962, with the declared aim of contributing to children’s education. By utilizing textual and visual
elements designed to guide young readers’ comprehension, the magazine is analyzed as a discursive space that enables discussion about the intertwining of school and cultural practices—serving as an object of knowledge and entertainment, a producer of meaning, and a product of society. The analysis encompasses editorial devices and various sections, such as comics, games, and playful and pedagogical activities, emphasizing its contribution to shaping children’s behavior and transmitting values idealized by adults through educational and cultural practices, which were often interconnected. The study highlights that the magazine’s adherence to the characteristics and values that marked its trajectory was decisive for its longevity of more than five decades but also contributed to its decline by not fully keeping pace with the social and cultural transformations of the period.
Downloads
References
AUGUSTO, Sérgio. Bananão iluminado. O Estado de São Paulo, São Paulo, ano 145, n. 47703, 26 maio 2024, Cultura & Comportamento, p. C5
CATANI, Denice Bárbara; BASTOS, Maria Helena Câmara (org.). Educação em revista: a imprensa periódica e a História da Educação. São Paulo: Escrituras, 1997.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados, São Paulo, v.5, n. 11, p. 173-191, jan./abr., 1991.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação. Porto Alegre, n. 2, p. 177-229, período, 1990. Não há essa. Informação na revista.
COSTA, Angela Marques; SCHWARCZ, Lilia Moritz. 1890-1914. No tempo das certezas. São Paulo: Cia das Letras, 2000.
DEPAEPE, Marc; HERMAN, Frederik; SURMONT, Melanie; VAN GORP, Angelo; SIMON, Frank. About pedagogization: from the perspective of the history of education. In: SMEYERS, Paul; DEPAEPE, Marc (ed.). Educational research: the educationalization of social problems. [S. l.]: Springer Dordrecht, 2009. v. 3, p. 13. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9724-9; ISBN 978-1-4020-9724-9.
CAMPOS, Raquel Discini de; GUILLIER Béatrice. Subversão e reiteração na representação do mundo na imprensa infantil franco-brasileira: considerações sobre La semaine de Suzette e O Tico-Tico em 1905. Revista História da Educação. [S. l.], v. 28, p. 1-22, período, 2024. Disponível em https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/133853. Acesso em 30 nov. 2024
GONÇALVES, Roberta Ferreira. Biografias e educação histórica: vidas exemplares na revista O Tico-Tico durante a primeira república. Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, v. 14, n. 2, p.209-231, ago./dez., 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22228/rtf.v14i2.1157. Acesso em 30 nov. 2024.
GONÇALVES, Roberta Ferreira. O Malho, a imprensa empresarial e a criação da revista O Tico-Tico. Brasiliana: Journal for Brazilian Studies. Local, v. 9, n. 1, p. 259-277, período, 2020. Não localizei local e período; nem DOI
LUCA, Tania R. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2006. p. 111-153.
MERLO, Maria Cristina. O Tico-Tico (HQ): um marco nas histórias em quadrinhos no Brasil (1905-1962). 2003. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
O TICO-TICO. Rio de Janeiro: Sociedade Anônima O Malho. Acervo da hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. Disponível em: http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/tico-tico Acesso em 05 jun. 2024.
PATROCLO, Luciana Borges. As mães de família futuras: a revista o tico-tico e a formação das meninas brasileiras (1905-1925). Cadernos de Histórica da Educação, Uberlândia/MG, v. 18. n. 3, p. 731-748, set./dez. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/che-v18n3-2019-9. Acesso em 13 fev. 2025
ROSA, Zita de Paula. O Tico-Tico: meio século de ação recreativa e pedagógica. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.
SCHUELER, Alessandra Frota Martinez de; RIZZINI, Irma. Entre becos, morros e trilhos: a expansão da escola primária na cidade do Rio de Janeiro (1870-1906). Cadernos de História da Educação, v. 18, n. 1, p. 160-175, jan./abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/che-v18n1-2019-9. Acesso em 13 fev. 2025.
SILVA, Carlos Gabriel Ferreira da. Batalha contra Gaudério: representações das masculinidades infantis nos primeiros anos de publicações da revista O Tico-Tico (1905-1906). Dissertação (Mestrado em Tecnologias, Comunicação e Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Pós-Graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.484. 2020. Acesso em 05 jun 2024.
VERGUEIRO, Waldomiro; SANTOS, Roberto Elísio. A postura educativa de O tico-tico: uma análise da primeira revista brasileira de histórias em quadrinhos. Comunicação e educação, ano XIII, n. 2, p.23-34, maio/ago., 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v13i2p23-34. Acesso em 05 jun. 2024.
WARDE, Mirian Jorge. Repensando os estudos sociais de história da infância no Brasil. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 21–39, período, 2007. DOI: 10.5007/%x. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/1495. Acesso em: 2 dez. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.